توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 42705
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۳
وام‌های نجومی از آن حقوق‌ها دردآورتر است
آصفی معتقد است: اگرچه حقوق 50-60 میلیون خیلی منطق ندارد اما موضوع وام‌های نجومی از حقوق‌های نجومی دردآورتر و ناراحت کننده بود.
به گزارش خط نیوز به نقل از فارس، حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات با بیان اینکه روز قدس خیلی مهم است و ابتکار حضرت امام زنده کردن روز قدس بود، اظهار داشت: غربی‌ها سعی داشتند موضوع فلسطین را در چارچوب «پان عربیسم» تئوریزه کنند، تا امکانات کشورهای اسلامی استفاده و به کار گرفته نشود اما حضرت امام این معادله را به هم زدند و روز قدس یک یوم‌الله متعلق به اسلام عنوان کردند.

آصفی تصریح کرد: اصولاً یادآوری این روزها نماد می‌شود تا سمبل یک موضوعی باشد و این امر باعث ماندگاری آن موضوع خواهد بود، صهیونیست‌ها به خوبی روی این مسئله کار می‌کنند، هولوکاستی که اصلاً معلوم نبود چیست، هر سال آن را پاس می‌دارند و بالاترین سیاست‌مداران دنیا را جمع می‌کنند به اسرائیل می‌آورند و برای آنها بزرگداشت می‌گیرند، آنها این کار را می‌کنند تا با مظلوم‌نمایی توی سر فلسطینی‌ها بزنند و به این شکل حقوق آنها را پایمال کنند.

*تکرار هرساله روز قدس برای اسرائیلی‌ها دردآور است
آصفی سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: روز قدس از چند جهت حائز اهمیت است، یکی از ابعاد اهمیت روز قدس برای این است که این روز باید به عنوان یک نماد باقی بماند تا همه به خاطر داشته باشند قدس قبله اول مسلمانان بوده و مسئله فلسطین یک موضوع فراملیتی و اسلامی است، اتفاقاً چیزی که باعث عصبانیت آمریکا و اسرائیل می‌شود همین بزرگداشت روز قدس است، به ویژه تکرار آن در هر سال برای اسرائیلی‌‌ها دردآور است.

*تسلیح کرانه باختری ناظر به مقاومت مشروع مردم فلسطین است
سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات با شااره به مساله تسلیح کرانه باختری اظهار داشت: این مساله ناظر به مقاومت مشروع مردم فلسطین است، نه اینکه اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی باشد بلکه تقویت یک گروه مبارز است که از حق خود دفاع می‌کنند اما توسط رژیم صهیونیستی از سرزمین‌شان رانده شده‌اند، این مسئله در واقع یک نوع اقدام دفاعی بازدارنده در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

*اسرائیل دست از سر ما بر نمی‌دارد
وی درباره شبهه برخی افراد علیه هزینه کردن برای مقاومت، گفت: به نظر من این هزینه کردن نیست شما اگر این کار را نکنید باید در کشور خود با آنها بجنگید، برخی مسائل را که شالوده‌های انقلاب‌مان است و اگر آنها را کنار بگذاریم دیگر انقلاب اسلامی نخواهیم داشت. آمریکا برای فلان کشور هزینه می‌کند آنها در توجیه این کار خود می‌گویند اگر هزینه می‌دهیم در واقع منافع کشورمان را حفظ می‌کنیم. بنابراین این مسئله درباره همه کشورها صدق می‌کند. مسئله دیگر این است که اگر ما امروز این کار را نکنیم و رژیم صهیونیستی به لبنان و سوریه تسلط پیدا کند مگر دست از سر ما برمی‌دارد، سراغ شما هم خواهد آمد.

* اگر در سوریه با داعش نجنگیم باید در تهران جنگ می‌کردیم
وی ادامه داد: آیا هیچ عقلی می‌پذیرفت که ما با داعشی که در حال جنگ با سوریه و عراق است مقابله نکنیم تا آنها داخل کشور بیایند، اصلاً داعش را به وجود آورده بودند که علیه جمهوری اسلامی کار کند لذا ما اگر در عراق و سوریه با داعش نمی‌جنگیدیم باید در تهران با داعش می‌جنگیدیم. بنابراین همین امر در معنای دیگر درباره اسرائیلی‌ها وجود دارد چرا که آنها دست از سر ما بر نخواهند داشت مگراینکه ما از آرمان‌های انقلاب خود دست برداریم که این نیز هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد.

*اسرائیل در باره چهار دیپلمات فقط مزخرفات تحویل ایران می‌داد
آصفی درباره پیگیری‌ها برای مشخص شدن سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده کشورمان از جمله سردار متوسلیان اظهار داشت: پیگیری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت، ما از طریق گروه‌های لبنانی و آقای نبی برّی و گروه‌هایی که احتمال داده می‌شود بتوان از طریق آنها به جایی رسید، پیگیری‌های زیادی انجام دادیم،‌ مشکلی که وجود داشت و هنوز هم هست این بود که رژیم صهیونیستی مکرراً می‌گفت که این چهار دیپلمات کشته شده‌اند و به هیچ عنوان همکاری نمی‌کرد و می‌گفت در جایی که آنها کشته شده‌اند یک ستون یا ساختمانی قرار گرفته، در واقع مزخرفاتی از این دست تحویل ما می‌دادند و از طرف دیگر رابطه ما با اسرائیل نیز مشخص است.

*ایران مسأله شهادت چهار دیپلمات را نمی‌پذیرد
این دیپلمات سابق کشورمان تصح کرد: هرچه زدیم به این در خورد که اسرائیلی‌ها گفتند چهار دیپلمات شهید شده‌اند، ما همان موقع هم این مسئله را نپذیرفتیم و الان هم نمی‌پذیریم. ما اعتقاد داریم تا زمانی که قرینه و نشانه‌‌ جدی مبنی بر شهید شدن این چهار دیپلمات دریافت نکنیم ما آنها را زنده می‌دانیم، در واقع ما تا بیّنه روشن درباره شهادت اینها نداشته باشیم، اعتقاد داریم این چهار دیپلمات زنده هستند.

*موضوع «رون آراد» به ما ارتباطی نداشته و ندارد /چهار دیپلمات از اسرائیل مطالبه‌ می‌کنیم
وی ادامه داد: البته آنها بحث رون آراد را مطرح می‌کنند که این بحث به ما ارتباطی نداشت، او یک خلبانی بود که در جایی دیگر بوده است اما اسرائیل می‌خواست با شیطنت و رذالت پای جمهوری اسلامی را به این داستان باز کنند که موفق نشدند، ما باید درباره این چهار دیپلمات از اسرائیل مطالبه‌گری کنیم.

آصفی تاکید کرد: هم در ازای بحث رون‌ آراد که هیچ ارتباطی به ما نداشت، و آنها فقط می‌خواستند اطلاعات بگیرند و بعد هم بگویند در فلان‌جا شهید شده‌اند.

«ما قبل از دولت اصلاحات و در زمان آقای اشمیت باوئر این موضوع را پیگیری کردیم. این مسئله مربوط به زمانی است که آقای هاشمی رئیس جمهور بودند، آقای فلاحیان وزیر دولت هاشمی بود که به آلمان رفت و من خودم نیز در آن سفر و در مذاکرات حضور داشتم. آقای اشمیت باوئر به ما هیچ چیز نداد و جمهوری اسلامی همانجا فهمید که کشورهای دیگر صرفاً طرف اسرائیل را می‌گیرند.»

* پرونده چهار دیپلمات باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود
این دیپلمات سابق کشورمان افزود: سطح این پرونده بالاتر از وزارت خارجه است و باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح و بحث شود و برای آن راهکار ارائه شود، وزارت خارجه نیز به عنوان عامل اجرایی باید کار را دنبال کند اما اگر کسی فکر کند ما نسبت به دیپلمات‌ها بی‌تفاوت بوده‌ایم را قبول ندارم.

*می‌توانستیم محکم‌تر برخورد کنیم
وی درباره کم‌کاری برای پیگیری وضعیت سرنوشت چهار گروگان و دیپلمات‌های مزار شریف تصریح کرد: بله، ما در برخی مقاطع می‌توانستیم محکم‌تر برخورد کنیم، برخی از مقاطع می‌توانستیم جویده جویده حرف نزنیم و موضع خود را محکم و قاطع مطرح کنیم اما نمی‌توان این مسئله را تعمیم داد و گفت که دستگاه دیپلماسی نخواسته یا وظیفه خود را انجام نداده است.

*عربستان در قضیه منا سر دعوا داشت
آصفی درباره پیگیری مساله منا یادآور شد: دیپلماسی ما دو مرحله داشت مرحله اول مماشات بود شاید چون احساس می‌شود با زبان گفت‌وگو و زبان منطق، احتجاج و حجت به سرانجام برسد، این‌طور نشد و منجر به نهیب رهبری شد. بعداز آن وزارت خارجه ادبیات و سازوکار انقلابی را در دستور کار خود قرار داد، الان که به موضوع نگاه می‌کنیم می‌بینیم عربستانی‌ها کلاً سر دعوا داشتند.

*آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است
این دیپلمات سابق کشورمان درباره چرایی مطرح شدن برجام 2 و 3 بعد از بحث برجام گفت: بحث برجام در ارتباط با موضوع هسته‌ای بود، آمریکایی‌ها در واقع مشکل‌شان با جمهوری اسلامی بحث هسته‌ای نبود که بعد از مذاکرات هسته‌ای بخواهند همانجا متوقف شوند؛ آمریکا موضوعات جدی‌تر را در دستور کار دارد و به زعم آنان موضوعاتی همچون حقوق بشر و بحث رژیم صهیونیستی و تروریسم درباره ایران مطرح است. آنها موضوع هسته‌ای را به نوعی حل و فصل کردند و قدم‌های دیگر را جلو گذاشتند.

« روشن است اگر منافع هسته‌ای ما آن طور که باید تامین نشود و آمریکا متعهد نشود و عملا به قول‌های خود عمل نکند که تاکنون نیز عمل نکرده است، موضوعیت ندارد که ما به موضوع دیگری بپردازیم. چه دلیلی وجود دارد که داستان بدقولی‌های آمریکا در برجام نسبت به موضوعات دیگر تکرار نشود. چه تضمینی برای این امر وجود دارد. از این رو برجام های دیگر و گفت‌وگو درباره موضوعات دیگر کاملا منتفی است. ما در موضوع هسته‌ای یک نقطه عزیمت مشترک داشتیم و آن، این بود که امتیازهایی را در جایی بدهیم و امتیازهایی را بگیریم که مثلا آنها تحریم‌ها را بردارند اما در موضوعات دیگر به طور مثال سوریه نقطه مشترک ما نیست و موضع آمریکا تضعیف دولت قانونی سوریه و تقویت گروه‌های تروریستی است یعنی آمریکا در این زمینه عکس نظرات جمهوری اسلامی را دارد.»

*اظهارات سید حسن نصرالله درباره حمایت ایران از حزب‌الله جنبه بازدارندگی داشت
وی با اشاره به اظهارات اخیر سید حسن نصرالله که به صورت صریح از حمایت همه جانبه ایران و حمایت‌های تسیلحاتی و موشکی از حزب‌الله لبنان به صورت علنی سخن گفت، اظهار داشت: تصور من این است که چون حزب الله تحت فشار زیادی قرار گرفت و حساب‌های آنها بسته شد و از طرفی دولت لبنان آنچنان که باید با حزب الله منطقی عمل نکرد و زیر فشار نهادهای بین‌المللی و آمریکا سخت گیری‌هایی را بر حزب الله اعمال کرد، سید حسن نصرالله خواست که به آنها بگوید که این اقدامات به جایی نمی‌رسد و عملا به دولت لبنان این مسئله را تفهیم کرد که شما باید رفتار خود را عوض کنید، بنابراین اظهارات سید حسن نصرالله کاملا جنبه بازدارندگی داشت.

آصفی در ادامه با بیان اینکه روی دیگر سکه تنش‌زدایی، اقتدار است، تصریح کرد: تنش‌زدایی یعنی ما با کشورها رابطه خوب داشته باشیم و با ادبیات مناسب صحبت کنیم، تنش‌زدایی یعنی با کشورها براساس احترام متقابل رفتار کنیم ،‌ کار آنجا مشکل می‌شود که از تنش‌زدایی امتیاز دادن استنباط شود،‌ اگر اینگونه باشد این مورد تائید نیست و حتی از دید من این به معنای تنش‌زدایی نیست؛ تنش‌زدایی یک سیاست لازم برای کشورهاست اما به تنهایی کافی نیست؛ اگر ما سیاست تنش‌زدایی داشته باشیم اما مقتدر نباشیم توی سرمان می‌زنند،‌ در واقع روی دیگر سکه تنش‌زدایی اقتدار است.

*انگلیس در اتحادیه اروپا یک عضو ناسازگار بود
سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توضیح داد: انگلیس در اتحادیه اروپا یک عضو ناسازگار بود و جزو بنیانگذاران و 6 موسس اول نبود و بعدا به اتحادیه اروپا ملحق شد، آنها به شنگن وصل نشدند و به منطقه یورو نیامدند و پول واحد اروپا را نپذیرفتند، یعنی به جای یورو همان پوند را داشت، آقای کامرون یک اشتباه مهلک و قمار بدی انجام داد.

*خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث تقویت ترامپ می‌شود
وی تصریح کرد: خروج انگلیس،‌تقویت ترامپ، نامزد جمهوری خواه آمریکا را به دنبال داشته است و باید دید که آیا ترامپ به پیروزی خواهد رسید یا خیر. اگر او به پیروزی برسد یک پیوند بسیار مستحکم با انگلیس به وجود می‌آورد و در این صورت این به ضرر ایران خواهد بود.

*همه جور عنصری در دولت وجود دارد
آصفی درباره رویکرد دولت در مسائل سیاست داخلی اظهار داشت: به نظر من دولت فعلی به معنای اصلاح طلبی نیست، همه جور عنصری در دولت وجود دارد، از اصولگرای نرم تا اصلاح طلب و کارگزارانی در دولت وجود دارد اما اینکه تعریف دولت چیست را باید از آقای نوبخت که سخنگوست سوال کرد.

«اینکه دولت یک دوره خواهد بود یا دو دوره به نظرم می‌رسد که دولت در زمینه سیاست خارجی رضایت مردم را فراهم کرده است و کسی نمی‌تواند این مسئله را کتمان کند، ممکن است برخی به سیاست خارجی دولت نقد داشته باشند اما اینکه مردم به صورت عینی از سیاست خارجی دولت راضی هستند شکی نیست،اما اگر اقتصاد، معیشت ، کار و تولید همپایه سیاست خارجی جلو برود، فکر نمی‌کنم دولت آقای روحانی با مشکلی مواجه باشد مگر اینکه در زمینه داخلی نتواند پیشرفتی داشته باشد.»

وی با بیان اینکه وعده‌های دولت با تحقق فاصله دارد، گفت: به نظرم در زمینه تولید، بیکاری و رونق اقتصادی با چیزی که باید تحقق می‌یافت دچار فاصله هستند.

آصفی خاطرنشان کرد: ما موافق تغییر هستیم، باید زودتراز اینها چند فرد را در کابینه تغییر می‌دادیم چراکه در 4 یا 5 حوزه مشکل جدی داریم.

*وام‌های نجومی از آن حقوق‌ها دردآورتر است
سخنگوی اسبق وزارت خارجه درباره حقوق‌های نجومی و گلایه رهبری در این خصوص گفت: رهبری و رئیس‌جمهور گفتند که باید درباره حقوق‌های نجومی برخورد شود لذا حتما برخورد خواهد شد چون حقوق‌های این طور امکان پذیر نیست، به نظرم این مسئله دو وجه داشت هم بحث حقوق‌ها و هم وام‌ها و این وام‌ها دردآورتر از حقوق‌های نجومی است، حقوق را می‌گفتند که بحث ضابطه است اگرچه حقوق 50-60 میلیون خیلی منطق ندارد اما موضوع وام‌های نجومی از حقوق‌های نجومی دردآورتر و ناراحت کننده بود، البته ما خودمان هم چنین حقوق‌هایی نمی‌گیریم.

وی در ادامه به موضوع حقوق بشر آمریکایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه دنیای کنونی و روابط بین‌الملل اخلاق محور نیست، عربستان در دو حوزه در جنایت علیه کودکان دهان دبیرکل را می‌بندد طوری که خود دبیرکل می‌گوید این سخت‌ترین تصمیمی بود که گرفتم.
Share/Save/Bookmark