توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 43065
يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۶
شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال
سری شانزدهم فوتبال ایران؛ «صدا»،«دوربین»،«حرکت»/ رونمایی از استقلال علیمنصور مقابل چشمان دایی
شانزدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با هیجانی بیشتر، شور و اشتیاق زیاد تیم‌ها و تماشاگران و اتفاقات جدیدی در فوتبال ایران آغاز خواهد شد.
سری شانزدهم فوتبال ایران؛ «صدا»،«دوربین»،«حرکت»/ رونمایی از استقلال علیمنصور مقابل چشمان دایی
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، فیلم‌برداری آغاز می‌شود؛ پس از تهیه یک پیش‌تولید کوتاه از بازی سوپرجام بین تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان و استقلال خوزستان از فردا (دوشنبه) سریال 30 قسمتی لیگ برتر شانزدهم کلید خواهد خورد، سریالی با حضور 16 گروه که هرکدام از این 16 گروه هنرپیشه‌های زیادی را در خود جای داده و به کارگردانی مربیانی که آنها را هدایت می‌کنند، در شانزدهمین سری لیگ برتر هنرنمایی خواهند کرد.

استقلال خوزستان، قهرمان و شگفتی‌ساز لیگ پانزدهم، پرسپولیسِ برانکو به‌همراه رقیب سنتی‌اش استقلال هنرپیشه نقش اول تمام فیلم‌های فوتبال ایران، تراکتورسازی، یک نقش مکمل کامل که هم زیبایی و هم شور و شوق را روی سکوها می‌آورد، این بار هم از مدعیان اصلی قهرمانی خواهند بود. به‌دنبال آنها ذوب‌آهن، با سابقه‌ای که داشته همیشه توانسته بازار فوتبال ایران را داغ کند و صبای قم و نفت تهرانی که بیشتر تکمیل‌کننده نقش‌ها هستند. در این بین سایپا از هنرپیشه‌های پرفراز و نشیب محسوب می‌شود و گسترش فولاد که می‌خواهد کم‌کم خودش را به‌عنوان یکی از مکمل‌ها در فوتبال ایران جا بیندازد.

پدیده خراسان هم که می‌خواست نقش پدیده را در فوتبال ایران بازی کند، در دو فصل گذشته تکمیل‌کننده لیگ بوده است. سپاهان اصفهان هم که جزو آن دسته از سوپراستارهایی است که در فصل گذشته اُفت شدیدی داشت. در کنار این تیم‌ها فولاد خوزستان مانند سایپا همیشه یک هنرپیشه پرفرازونشیب بوده و سیاه‌جامگان مشهد، تازه واردی که هنوز برای هنرنمایی وقت دارد. پیکان هم نتوانسته در 15 قسمت گذشته لیگ چندان درخشان ظاهر شود و حضور و غیاب زیادی داشته است. ماشین‌سازی تبریز از آن هنرپیشه‌های کارکشته است که تاکنون در این سریال‌ها جایی نداشته و پس از سال‌ها به سطح اول بازگشته و بازهم مقابل دوربین اصلی قرار می‌گیرد. صنعت نفت آبادان هم تقریباً با شرایطی مشابه پیکان، اما با هواداران پرشوری که دوباره هنرپیشه خود را مقابل دوربین شماره یک می‌بینند و این 16 هنر پیشه در شانزدهمین دوره لیگ برتر هنرنمایی خواهند کرد.

هفته اول این دوره از رقابت‌های لیگ برتر در دو روز متوالی دوشنبه و سه‌شنبه برگزار خواهد شد، دیدارهایی که هیجان آنها مسلماً بیشتر از فصول گذشته است و با توجه به تغییر و تحولاتی که در برخی تیم‌ها رخ داده و شرایطی که ایجاد شده است، می‌توان گفت جذابیت لیگ برتر شانزدهم بالاتر از 15 دوره قبلی خواهد بود. همچنین حضور هوادارانی که در فصل پانزدهم با ورزشگاه‌ها آشتی کرده و البته با شور و هیجان و فرهنگ بسیار بالاتری لیگ برتر را به نظاره نشستند. با این شرایط لیگ شانزدهم مقابل دوربین خواهد رفت.

تراکتورسازی تبریز - استقلال خوزستان
«صدا»، «دوربین»، «حرکت»؛ سری شانزدهم لیگ برتر فوتبال ایران با مصاف قهرمان لیگ برتر پانزدهم و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این فصل آغاز خواهد شد. تراکتورسازی که از اواسط فصل گذشته با امیر قلعه‌نویی شرایط خوبی پیدا کرده و از یک تیم معمولی در هفته‌های پایانی لیگ به یک مدعی تبدیل شد، در این فصل این مربی پرافتخار را روی نیمکت خود حفظ کرد. چند بازیکن تأثیرگذار تراکتورسازی و البته بازیکنان سربازی چون بختیار رحمانی، شجاع خلیل‌زاده، علی حمودی و... از این تیم جدا شدند، اما قلعه‌نویی با جذب بازیکنانی پرآوازه جای آنها را پر کرده است، بازیکنانی چون محسن بنگر، هادی محمدی، محمد نوری، جاسم کرار، محمد ابراهیمی، لوسیانو ادینیو و... که هر کدام از آنها می‌توانند یکی از ستون‌های این فصل تراکتورسازان باشند.

در سوی دیگر میدان استقلال خوزستان، قهرمان و شگفتی‌ساز لیگ برتر پانزدهم قرار دارد که ستاره‌هایش را از دست داد و البته توانست جایگزین آنها را پیدا کند، اما باید دید این جایگزین‌ها می‌توانند شرایط فصل گذشته را برای آبی‌پوشان خوزستانی رقم بزنند. عبدالله ویسی، سرمربی این تیم اولین ستاره آبی‌های خوزستان بود که راهی سپاهان شد تا اکبر پورموسوی، دستیارش جای او را روی نیمکت بگیرد. فرناندو دخسوسِ برزیلی، بهترین دروازه‌بان فصل گذشته به گسترش فولاد تبریز رفت و گودرز داودی، دروازه‌بان ذخیره او به‌همراه رافائل، هموطنش جای او را پر خواهند کرد. موسی کولیبالی، مدافع اهل مالی هم با ویسی راهی سپاهان شد تا عزت‌الله پورقاز، مدافع ملی‌پوش ملوان به جای او به جمع آبی‌پوشان خوزستانی اضافه شود. این بازی بین قهرمان لیگ گذشته و یکی از مدعیان جدی قهرمانی این فصل است که می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد.



سیاه‌جامگان مشهد - ذوب‌آهن اصفهان
تازه‌واردی که در هفته پایانی فصل گذشته کمترین شانس را برای ماندنش در لیگ در نظر گرفته بودند، با شکست ملوان جای خود را با این تیم عوض کرد تا در لیگ برتر ماندنی شود. همان تیمی که فرهاد کاظمی قول داده بود در لیگ برتر نگه دارد و به قولش عمل کرد تا مدیران این باشگاه مشهدی که برای این فصل درصدد تغییر نام تیم‌شان هم بر آمده‌اند، دوباره به کاظمی اعتماد کنند. سیاه‌جامگانی‌ها که فصل گذشته پس از تلخی‌های زیاد، طعم شیرین بقا در لیگ را در هفته پایانی چشیدند، برای این فصل نقشه‌های زیادی دارند تا روزهای شیرین‌شان بیشتر از یک هفته پایانی باشد و از همین‌رو با کاظمی تیم قدرتمندتری را نسبت به فصل گذشته ‌آماده کرده‌اند.

تیم ذوب‌آهن هم که فصل گذشته شاید در لیگ برتر نتوانست انتظارات را برآورده کند و در لیگ قهرمانان آسیا هم ناکام ماند، توانست با قهرمانی در جام حذفی فصل را به‌خوبی به پایان برساند. البته شاگردان یحیی گل‌محمدی برای این فصل شروع شیرینی هم داشتند و با قهرمانی در سوپرجام فوتبال ایران برای حریفان قدرت‌نمایی کردند. ذوب‌آهن برای این فصل تغییرات زیادی در ترکیبش نداشته، اما جدا از کاوه رضایی، مسعود حسن‌زاده، هادی محمدی و احمدامیر کامدار که از دست داده، قاسم حدادی‌فر را هم به‌دلیل مصدومیت و پاره شدن رباط صلیبی‌اش از دست داد تا به این شکل پیش از شروع فصل با بدشانسی روبه‌رو شود.

صبای قم - صنعت نفت آبادان
کش و قوس در صبای قم زیاد بود. این تیم فصل گذشته به بخش خصوصی واگذار شد و بخش خصوصی هم کار را با علی دایی استارت زد. هرچند دیر، اما صبا فصل گذشته توانست شرایط نسبتاً مطلوبی داشته باشد. شرایط مطلوب بود، به‌غیر از پایان فصل که علی دایی با اسپانسر این باشگاه به اختلاف خورد. این اختلاف و درگیری‌ها در پایان جدایی دایی و البته قطع همکاری اسپانسر را با باشگاه صبای قم رقم زد. صبایی‌ها چند هفته‌ای بلاتکلیف بودند و یکی از دوستان علی دایی اسپانسر شد تا کار با این مربی ادامه پیدا کند، اما بازهم نتیجه‌ای حاصل نشد تا اینکه در نهایت با معرفی اسپانسر جدید صمد مرفاوی هدایت این تیم را قبول کند. باید دید بازگشت مرفاوی به لیگ برتر آن هم با تیمی که کمی دیر تمرینات خود را آغاز کرد و البته بیشتر بازیکنان فصل گذشته خود را از دست داد، به چه شکل خواهد بود.

صنعت نفت آبادان هم آخرین تیم صعود کرده به لیگ برتر شانزدهم بود. نفتی‌های پرشور آبادانی که چند فصل جای خالی‌شان در لیگ برتر حفظ شد، دوباره این فصل قصد دارند لیگ را شور و شوق ببخشند. این تیم با نادر دست‌نشان به لیگ برتر صعود کرد و با این مربی هم به کار خود ادامه خواهد داد، اما آنچه از دور مشخص است، صنعت نفت نتوانسته در فصل نقل‌وانتقالات موفق عمل کند. اینکه آیا صنعت نفت با همین بازیکنان گمنام بتواند در لیگ شانزدهم شگفتی خلق کند یا مانند فصول گذشته تیمی خواهد بود که برای سقوط نکردن می‌جنگد، باید منتظر ماند و هنرنمایی آنها را دید.

استقلال - نفت تهران
روی کاغذ باید گفت که جذاب‌ترین بازی هفته اول لیگ شانزدهم دیدار استقلال و نفت تهران است. این دیدار از هر جهت که به آن نگاه کنید می‌تواند جذاب باشد. از رویارویی مربیان با یکدیگر و با تیم‌های مقابل‌شان، تا رودررو شدن بازیکنان دو تیم با تیم‌هایی که سابقه پوشیدن پیراهن‌شان را داشته‌اند. شاید جذاب‌ترین بخش این بازی هم رویارویی بازیکنان نفت با علیرضا منصوریان باشد که دو فصل او را سرمربی خود می‌دیدند و در پایان فصل با اتفاقاتی تلخ از یکدیگر جدا شدند. استقلال که در سالیان گذشته مربیانی چون امیر قلعه‌نویی، پرویز مظلومی و صمد مرفاوی را به خود دید و چرخه این مربیان روی نیمکت آبی‌ها بود، این فصل به یک مربی نسبتاً جوان اعتماد کرده است، علیرضا منصوریان، کاپیتان سابق و محبوب آبی‌ها که پس از دو فصل موفقیت در نفت حالا سودای موفقیت با استقلال را دارد. هرچند که شرایط کار کردن در تیمی چون استقلال با نفت کاملاً متفاوت است.

علیرضا منصوریان این فصل با سروصدای زیادی به نیمکت استقلال رسید. او با خریدهای پرسروصدایی هم که داشت، استقلال را به یک تیم ترسناک تبدیل کرده، اما اینکه چقدر در بزرگ کردن این تیم با بازیکنانی که خریده بتواند موفق عمل کند، موضوع دیگری محسوب می‌شود. سرمربی آبی‌پوشان که از زمان حضورش در این تیم سودای پیروزی در دربی را در سر می‌پروراند، در شرایطی بازی اول را باید مقابل نفت برگزار کند که مهدی رحمتی و البته هوادارانش را در اختیار ندارد. روبه‌رو شدن با تیم علی دایی هم قطعاً سخت خواهد بود، تیمی که فصل گذشته به مشکل خورد و وزارت نفت اعلام کرد دیگر قصد تیمداری ندارد تا واگذاری این تیم هم به پروسه‌ای بزرگی تبدیل شود. در نهایت شرکت بهنام پیش‌روی نفت را خرید و دایی را به‌عنوان سرمربی برگزید تا تمرینات نفت بالاخره آغاز شود. نفتی‌ها تمرینات خود را دیر شروع کردند و از همین‌رو تمرینات پرفشار بدنسازی را زیاد پشت سر نگذاشتند و شاید همین مسئله کمی به آنها در هفته‌های اول و در بازی با استقلال کمک کند.

جدا از شرایط فنی و بدنی نفتی‌ها، بازیکنان این تیم انگیزه دیگری هم مقابل استقلال خواهند داشت و آن هم رویارویی با علیرضا منصوریان است. بازیکنان فصل گذشته نفت معتقدند که سرمربی‌شان آنها را در شرایط سختی رها کرد و باید می‌ماند تا تکلیف تیم و مطالبات آنها مشخص شود. به‌همین دلیل متحد شده‌اند تا در بازی اول این موضوع را با منصوریان تلافی کنند. از سوی دیگر حضور بازیکنان سابق استقلال در تیم نفت که ایمان مبعلی، محمد قاضی، میلاد فخرالدینی و... هستند، یک انگیزه دیگر است. در استقلال هم علی قربانی حضور دارد که فصل گذشته بازیکن نفت بود و البته وریا غفوری که دو سال پیش در نفت عضویت داشت. همچنین میلاد زکی‌پور هم با حاشیه از نفت به استقلال آمده که البته شانس کمی برای حضور در ترکیب دارد. تمام این شرایط و اتفاقات می‌تواند به زیبا شدن بازی استقلال و نفت کمک کند.

برنامه کامل دیدارهای هفته اول لیگ برتر شانزدهم به شرح زیر است:

دوشنبه - 4 مردادماه 95
تراکتورسازی تبریز - استقلال خوزستان، ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی، ساعت 18
سیاه‌جامگان مشهد - ذوب‌آهن اصفهان، ورزشگاه ثامن مشهد، ساعت 18:15
صبای قم - صنعت نفت آبادان، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم، ساعت 20:45
استقلال - نفت تهران، ورزشگاه آزادی تهران، ساعت 20:45

سه‌شنبه - 5 مردادماه 95
سایپا - پرسپولیس، ورزشگاه تختی تهران، ساعت 20:45
گسترش فولاد تبریز - پیکان، ورزشگاه بنیان دیزل تبریز، ساعت 18:15
فولاد خوزستان - ماشین سازی تبریز، ورزشگاه غدیر اهواز، ساعت 20:45
سپاهان اصفهان - پدیده خراسان، ورزشگاه فولادشهر اصفهان، ساعت 20:30
Share/Save/Bookmark