توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47269
دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۸
چند نکته در مورد احتمال اعزام زائران ایرانی به حج 96
چند نکته در مورد احتمال اعزام زائران ایرانی به حج 96
به گزارش خط نیوز به نقل از الف-پس از آنکه به دلیل کارشکنی های حکومت آل سعود، اعزام زائران ایرانی به بیت‌الله الحرام با مشکل مواجه شد و اعزام سال گذشته منتفی گردید، صحبت از شروع مجدد رایزنی مقامات ایرانی برای حج ۹۶ مطرح است.

کشته شدن هم‌وطنان ایرانی در فاجعه‌ی منا در حج سال ۹۴ و سقوط جرثقیل در جوار خانه‌ی خدا و باز هم کشته شدن زائران ایران در حج سال ۹۳، بی‌احترامی و تعدی به چند زائر ایرانی؛ از جمله اتفاقاتی هستند که هر بار دل ملت ایران را به در آوردند و تکرار آنها خشم ملت و دولت ایران را برانگیخت.

فاجعه‌ی منا اما با دیگر اتفاقات رخ داده متفاوت بود. سستی و اهمال‌کاری حاکمان سعودی در فاجعه‌ی منا چنان هویدا بود، که تلاش مقامات سعودی در سرپوش گذاشتن بر روی علل حادثه هم کارگر نیفتاد.

با توجه به تداوم رفتار خصمانه‌ی آل سعود در مورد فاجعه‌ی منا، پاک کردن صورت‌مسئله و مقصر جلوه دادن جمهوری اسلامی، کارشکنی های متعدد در برنامه‌ریزی و هماهنگی برای حج سال ۹۵؛ طی تصمیمی سرنوشت‌ساز و مهم سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت تا با توجه به شرایط موجود و فقدان امنیت برای زائران ایرانی، در سال ۹۵ اعزامی برای بیت‌الله الحرام صورت نگیرد.

سستی در عهده‌دار شدن مسئولیت برگزاری فریضه بزرگ حج، تنها نقطه‌ی تاریک کارنامه‌ی آل سعود نبود. رفتار حاکمان عربستان نظیر عدم پذیرش پرداخت دیه‌ی جان‌باختگان منا و یا قبول مسئولیت آن فاجعه‌ی دردناک و عدم عذر خواهی از علل اصلی تغییر مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران در برابر حاکمان سعودی به شمار می آیند.

با توجه به واجب بودن فریضه حج و اشتیاقی که همواره در دل بخشی از مردم کشورمان برای زیارت بیت‌الله الحرام وجود دارد، روز پنج‌شنبه 5 اسفند 95 هیئتی از سوی کشورمان برای رایزنی با مقامات سعودی وارد خاک این کشور شدند تا برخلاف رفتار خصمانه آل سعود، از طریق گفتگو برای حل مشکلات اقدام نمایند.

با توجه به حوادث چند سال اخیر و مشکلات و سخت‌گیری های رو به فزونی که زائران ایرانی در ایام حج متحمل شده‌اند، به نظر می‌رسد که حداقل وجود سه شرط در خلال مذاکره مسئولان کشور با مقامات سهودی لازم به نظر می‌رسد. شروطی که به آن خواهیم پرداخت بر پایه‌ی نیازهایی است که مرتفع نشدن آنها سال‌هاست که باعث بروز معضلات متعددی شده است. این مشکلات هم زیارت زائران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و هم از حیث اصول بین‌المللی در مورد مسافران خارجی غیرقابل توجه است.

سه شرطی که مطرح‌شدن آن از سوی هیئت ایرانی لازم به نظر می‌رسد عبارت‌اند از: 1. تأمین امنیت زائران ایرانی 2. برگزاری دعای کمیل در مدینه 3. برگزاری مراسم برائت از مشرکین.

این سه شرط زیاد خواهی نیست؛ بلکه برای مرتفع شدن مسائلی کلی مبتنی بر حقوق بین‌المللی و انسانی است. حفظ امنیت مسافران در کشور میزبان جزو اصول بین‌المللی است که هر کشور میزبانی باید به آن احترام گذاشته و آن را رعایت کند. دو شرط بعدی هم برای تسهیل برگزاری یک مراسم عبادی در جوار یک مکان مقدس است. بدون مزاحمت برای دیگران همچون سالهای پیش. این شروط اگرچه مسائلی بدیهی است؛ اما همین موضوعات هم به دلیل کارشکنی سعودی‌ها تبدیل به نیازها و ملزومات زائران ایرانی در آمده‌اند!

هیئت مذاکره کننده کشورمان متشکل از مسئولان سازمان حج و زیارت و نماینده بعثه مقام معظم رهبری اولین نشست خود را در روز 5 اسفند برگزار کرد و این مذاکرات ادامه خواهد داشت. امید است تا همانند سال قبل حفظ شأن و کرامت انسانی زائران ایرانی مقدم بر هر موضوعی قرار گیرد. همان‌گونه که رسول خدا صلی‌الله عليه و اله می‌فرماید:
لَيس شَيءٌ خَيرا مِن ألْفٍ مِثلِهِ إلاّ الإنسانَ .هيچ چيزى نيست كه [بتوان ]از هزار همتاى خود بهتر باشد، مگر انسان
Share/Save/Bookmark