توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44163
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۲
سيـل سـائلان و زباله جويـان
اين زباله جويان گاهي هم از هويت (زباله جو) خارج شده و به صورت گدايان حرفه اي و نيمه حرفه اي و آماتور در محل هاي پرتردد، فروشگاه هاي بزرگ، مراکز درماني به صورت گسترده اي حضور فعال دارند که در بين آن ها سارقان حرفه اي و معنادان پرخطر و آدم ها و کودکان اجاره اي نيز ديده مي شود که به علت پرتعدادي نمي توان بر آن حدي مترتب شد.
سيـل سـائلان و زباله جويـان
به گزارش خط نیوز؛ روزي مي خوانديم که در ممالک غربي و شرقي و آن ور آب ها وقايع عجيبي در جريان است مثلاً کارگراني در رستوان کار مي کنند که داراي مدرک دانشگاهي هستند، و جاروکشي و ظرفشويي
مي کنند يا اين که افرادي وجود دارند که زندگيشان از زباله داني ها تامين مي شود، با خود مي گفتيم مگر چنين چيزي ممکن است.
حالا مي بينيم که زباله داني هاي شهر حتي لحظه اي آرامش ندارند، صدها و شايد هزاران نفر در بين زباله ها مايحتاج خويش را مي يابند و زباله داني ها محل ارتزاق عده اي شده است. بدون ترديد اين مقوله براي دولت اسلامي ضايعه اسفناکي است. اين زباله جويان گاهي هم از هويت (زباله جو) خارج شده و به صورت گدايان حرفه اي و نيمه حرفه اي و آماتور در محل هاي پرتردد، فروشگاه هاي بزرگ، مراکز درماني به صورت گسترده اي حضور فعال دارند که در بين آن ها سارقان حرفه اي و معتادان پرخطر و آدم ها و کودکان اجاره اي نيز ديده مي شود که به علت پرتعدادي نمي توان بر آن حدي مترتب شد، دولت تدبير واميد و مسئولان آن اصولاً در فضاي (اعتدال) بدون وهم و غم و خيال و فکري براي اين موضوع فقط نظاره گر اين رشد ناموزون هستند. سرقت هاي کوچک و بزرگ و سارقين معتاد که هم اکنون به سرقت اجزاي درب هاي ساختماني نيز اکتفا مي کنند تا سارقين حرفه اي در ميان اين جمعيت (سائل) به چشم مي آيد.
از سوي ديگر ضايعات فروشان و خريداران ضايعات با اجير کردن کودکان و نيازمندان دنيايي مافيايي براي خود تدارک ديده اند. سائلان چهار راه ها از انواع متفاوت، دنياي غوغايي دارند در ميان اين جمع هم از کودکان اجاره اي تا انواع مختلف نيروها وجود عيني دارد. به هر حال با اين جمعيت که روز به روز در حال افزايش و داراي پيچيدگي هاي خاص و تنوع ويژه است شاهد رشد ناهنجاري ها و چالش هاي جديد در عرصه اجتماع بوده که مي توان آن را در عرصه چالش هاي اجتماعي پيشتاز دانست.
اين عارضه و چالش اجتماعي در حالي رشد مي کند و ريشه هاي خود را محکم مي کند که نه در مقابل سائلين و گدايان حس برخوردي وجود دارد و نه براي ساماندهي قانوني آنان انديشه اي بستر آسيب هاي اجتماعي موجود زمينه را طوري فراهم کرده است که زنان جوان، و دخترک هاي کم سن و سال هم به صف سائلان پيوسته، و از سوي ديگر با رشد اين ضايعه اجتماعي استفاده ابزاري از اين نيروها و کودکان وارد فازهاي جديدي مي شود.
از زاويه ديگر ضايعات فروشي ها هم از حالت کسب و کار خارج شده، هجوم سائلين دو شغله به حوزه ضايعات و برخي ضايعات هاي به صف سائلين ادغام ناموزوني را موجب شده است. نگارنده در اين مقال اصولاً قصد توهين به کسي را ندارد اما اين روند بدون مهار مي رود که برخي آسيب هاي اجتماعي را تئوريزه و بستر جرائم جديدي را ورق بزند. بدون ابهام و ترديد يکي از دلايل عمده اين رخدادهاي در حال گسترش فقر، بيکاري، و از همه اين ها مهم تر عدم عزم جدي برخورد با اين آسيب و ويروس کشنده است که گسترش معني دار آن را به يک پديده و عارضه بدخيم اجتماعي تبديل خواهد نمود.
دولت تدبير و اميد، با رها کردن بسترهاي جرم خيز و بعضاً مفسده ساز و بدون متولي شدن برخي آسيب هاي اجتماعي، به اين رويکرد ناميمون نه توانسته است مهار بزند و نه در فکر مهار آن است.
آزار رواني به مردم از سوي صف سائلين که روزانه با کوبيدن به شيشه اتومبيل ها و درب خانه ها و... در خواست کمک داشته ويا به صور مختلف در پي فشار رواني بر مردم هستند پاياني ندارد و متاسفانه هيچ نهاد و ارگاني خود را موظف نمي بيند ودر قبال زباله جويان که حتي گهگاه به سطل هاي زباله و چرخ هاي آن قفل هاي منازل و دستگيره هاي آن ترحمي روا نمي دارند هيچ اقلامي انجام نمي شود.و يا اگر اقدامي هم وجود دارد آن چنان محسوس و ملموس نيست که بتواند در مقابل با اين آسيب اجتماعي موثر و مثمرثمر قرار گيرد. علي ايحال، دولت به عنوان متولي حل مشکلات مردم حالا که وعده هاي طولاني انتخاباتي آن عملاً مسکوت مانده، جا دارد براي حداقل هايي که حيات اجتماعي مردم را در خطر قرار داده به ميدان بيايد و با ساماندهي و جمع آوري متکديان وسائلين و زباله جويان راهي براي مقابله جدي وهوشمند بيابد. بديهي است اين رويکرد نه وابسته به تحريم است و نه به برجام رابطه دارد و نه دست آمريکايي ها در کار است و نه هاي ديگر. ضرورت تام ايجاد و ايجاب مي کند،‌دولت حداقلي ها را فراموش نکند.
Share/Save/Bookmark