توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64289
شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۷
یورش به مقر مقاومت عراق/ شکست طرح آزمایشی برای برچیدن «حشد شعبی»
هدف از یورش اخیر به مقر «حشد شعبی» عراق، انجام یک عملیات مقدماتی برای سنجش میزان فراهم بودن شرایط جهت برچیدن این گروه بود که عاملان آن در نتیجه دریافتند که قادر به تحقق چنین هدفی نیستند.
یورش به مقر مقاومت عراق/ شکست طرح آزمایشی برای برچیدن «حشد شعبی»
بامداد روز جمعه اخیر بود که خبری به سرخط اصلی رسانه‌های مختلف در منطقه و جهان تبدیل شد. ماجرا از این قرار بود که مقر «کتائب حزب الله» از زیرمجموعه‌های حشد شعبی، هدف یورش قرار گرفت. گفته می‌شود که این حمله توسط نیروهای آمریکایی و با همکاری یگان مبارزه با تروریسم عراق انجام شده است.

به دنبال حمله مذکور شماری از اعضای «کتاب حزب الله» عراق بازداشت شدند. یورش به مقر یکی از گروه‌های زیرمجموعه حشد شعبی در عراق واکنش‌های متعددی را در صحنه سیاسی این کشور به دنبال داشت. «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق، با انتشار یک پست توئیتری به حمله علیه مقر گردان‌های حزب الله عراق به عنوان زیرمجموعه حشد شعبی واکنش نشان داد.

وی در این پست توئیتری نوشت: حشد شعبی کاروان شهدا است و خون خود را در کنار برادرانشان در سرویس امنیتی عراق تقدیم کردند. ما نسبت به هر گونه تلاش برای حمله به آنها و ایجاد فتنه داخلی در این ایام سخت در کشور و اوضاع گسترش ویروس همه گیر در عراق هشدار می‌دهیم.



«جواد الطلیباوی» یکی از رهبران جنبش عصائب اهل الحق عراق در واکنش به حمله به مقر نیروهای گردان‌های حزب الله این کشور اعلام کرد: ما نسبت به بازی کردن با آتش هشدار می‌دهیم. «حسن فدعم» نماینده جریان حکمت در پارلمان عراق نیز اعلام کرد: حمله به مقر نیروهای حشد شعبی و بازداشت تعدادی از این نیروها، اقدامی تحریک آمیز بوده و عواقب خوبی در پی نخواهد داشت. هم چنین کاربران عرب در توئیتر با ترند کردن هشتگ هایی نظیر «مجاهدان ما خطر قرمز ما هستند» حمایت خود را از نیروهای حشد شعبی اعلام کردند.

همچنین «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق هم بازداشت تعدادی از نیروهای حشدشعبی این کشور توسط دستگاه مبارزه با تروریسم و به دستور نخست وزیر را «هرج و مرجی بزرگ» نامید.

افزون بر این، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق هم با انتشار یک پست توئیتری به تحولات بامداد امروز عراق واکنش نشان داد. المالکی در این پست توئیتری نوشت: حشد شعبی فرمانده پیروزی و نامی برای قدرت ملت و کشور به شمار می‌رود. وی در ادامه نوشت: ما باید به این نیروها احترام گذاشته و جایگاه آن را حفظ کنیم. حمله به این نیروها و خدشه دار کردن جایگاه آنها جایز نیست.



واقعیت آن است که حمله به مقر حشد شعبی در شرایطی اتفاق افتاد که این گروه مقاومت مردمی طی سال‌های گذشته نقش مهم، تأثیرگذار و بسزایی در بسط ثبات و امنیت در عراق ایفا کرده است. از زمان تشکیل گروه حشد شعبی که پس از فتوای «جهاد کفایی» آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق صورت گرفت، این گروه از هیچ تلاشی در عرصه نبرد با تروریسم دریغ نکرده است.

حشد شعبی به عنوان سوپاپ اطمینان امنیت عراق محسوب می‌شود و بر اساس مصوبه رسمی پارلمان نیز جزئی جدایی ناپذیر از ساختار نیروهای مسلح عراق به شمار می‌رود در حال حاضر، حشد شعبی به عنوان سوپاپ اطمینان امنیت عراق محسوب می‌شود و بر اساس مصوبه رسمی پارلمان نیز جزئی جدایی ناپذیر از ساختار نیروهای مسلح عراق به شمار می‌رود. بنابراین، پر واضح است که هرگونه تعرض به حشد شعبی در هر سطحی در واقع تعرض به کلیت ساختار نیروهای مسلح عراق محسوب می‌شود. با این حال بسیار جای تعجب دارد که اخباری مبنی بر همکاری دستگاه مبارزه با تروریسم عراق با نیروهای آمریکایی برای حمله به مقر حشد شعبی شنیده می‌شود.

به ضرس قاطع می‌توان گفت که اگر سلسله جانفشانی‌های نیروهای حشد شعبی در طول سالهای گذشته نبود، امروز نه تنها تکفیری‌ها در عراق متحمل شکست سنگین نشده بودند، بلکه در نقاط مختلف این کشور نیز جولان می‌دادند. همین نقش مهم و غیرقابل انکار حشد شعبی بود که موجب شد تا نمایندگان پارلمان عراق آن را ذیل نیروهای مسلح این کشور قرار دهند. با تمامی اینها، به نظر می‌رسد که مقامات رسمی عراق قصد ندارند به کارنامه سرشار از موفقیت و دستاورد حشد شعبی نگاهی هرچند گذرا بیاندازند.

از سوی دیگر، اقدام اخیر علیه حشد شعبی واکنش «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق را نیز به دنبال داشت. اکرم الکعبی با اشاره به حوادث روز گذشته بغداد و بازداشت شماری از نیروهای حشد شعبی خطاب به مسببان این حادثه گفت: جهت‌گیری خود را برملا کردید پس چه بهتر که توهم نداشته باشید. وی ادامه داد: مردان حشد شعبی و سایر نیروهای امنیتی عراق شرکای خون و جهاد هستند و شما نمی‌توانید بین آنها فتنه برانگیزید.



به نظر می‌رسد، اقدامی که علیه حشد شعبی انجام شد در واقع تلاشی در مسیر سنجش میزان فراهم بودن شرایط برای برچیدن این گروه مقاومتی از صحنه سیاسی و امنیتی عراق بوده است. به عبارت بهتر، عاملان یورش به مقر کتاب حزب الله طی بامداد روز جمعه به دنبال این بودند تا از طریق یک عملیاتِ مقدماتی دریابند که آیا می‌توان عملیات گسترده نابودی حشد شعبی را کلید زد یا خیر.

اقدامی که علیه حشد شعبی انجام شد در واقع تلاشی در مسیر سنجش میزان فراهم بودن شرایط برای برچیدن این گروه مقاومتی از صحنه سیاسی و امنیتی عراق بوده است ناگفته پیداست که عاملان عملیات بامداد روز جمعه پس از مشاهده سلسله واکنش‌های گسترده به اقدام بزدلانه‌شان، به خوبی دریافتند که عاجزتر و ناتوان‌تر از آن هستند که بتوانند ریشه‌های یک گروه مقاومتیِ دارای پایگاه مردمی گسترده در عراق را بخشکانند. بدیهی است که یکی از مهمترین و اصلی ترین اهداف تروریست‌های آمریکایی در جریان مذاکرات و گفتگوهای راهبردی با مقامات بغداد، همین مسأله بوده است. نکته قابل تأمل آن است که برخی مقامات سطوح بالای عراق نیز در عملیات اخیر خود را بازیچه دست آمریکایی‌ها قرار دادند.

در این میان، طرف هایی نیز وجود دارند که به دنبال تفرقه افکنی میان نیروهای امنیتی عراق و حشد شعبی هستند. این طرف ها تلاش می کنند تا اهداف نیروهای امنیتی و حشد شعبی را متفاوت از یکدیگر جلوه دهند و این درحالی است که حشد شعبی هیچگاه خود را جدای از نیروهای امنیتی ندیده است و همواره در عملیات های ضد تروریستی مختلف با آنها همراه بوده است.

در هر صورت، عاملان اقدام اخیر علیه گروه مقاومتی حشد شعبی نتوانستند به نتیجه‌ای که در عملیات خصمانه بامداد روز جمعه به دنبال آن بودند، دست پیدا کنند. علت این مسأله هم آن است که نیروهای حشد شعبی نه تنها جزئی از نیروهای مسلح که به جزئی جدایی ناپذیر از جامعه عراق تبدیل شده‌اند که از حمایت بسزای مرجعیت عالیقدر این کشور نیز برخوردار هستند. بنابراین، آمریکایی‌ها و کسانی که خود را بازیچه دست آن‌ها کرده‌اند، قادر نخواهند بود به وجود گروهی که از قدرت نظامی، محبوبیت مردمی و حمایت مرجعیت برخوردار است، پایان دهند.
Share/Save/Bookmark