توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44614
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۷
سهام عدالت همچنان بی‌صاحب
اقساط سهام عدالت از سال 86 تاکنون تمام نشده است! / سهام عدالت كه روزگاري ارزش جمعي آن را بيش از 100هزار ميليارد تومان عنوان مي‌كردند گويا آنقدر از سكه افتاده است كه ديگر كسي از ارزش آن سخن نمي‌گويد...
سهام عدالت همچنان بی‌صاحب
به گزارش خط نیوز؛ سهام عدالت كه روزگاري ارزش جمعي آن را بيش از 100هزار ميليارد تومان عنوان مي‌كردند گويا آنقدر از سكه افتاده است كه ديگر كسي از ارزش آن سخن نمي‌گويد و درحالي كه اين سهام خيري براي مردم نداشته است، خبرهايي به گوش مي‌رسد كه نمايندگان سهام عدالت در هيئت مديره شركت بدين واسطه ويژه‌خواري كرده‌‌اند و در اين بين وزارت اقتصاد و مجلس نيز راهكار مشخصي براي انتقال مالكيت اين سهم‌ها به مردم ندارد.

به گزارش «جوان»، سهام عدالت كه بيش از 100هزار ميليارد تومان مي‌ارزید تا اسفند ماه سال 94 پرتفواش به مرز 50‌هزار ميليارد تومان رسيده بود اما حالا صحبت چنداني از ارزش كلي آن به ميان نمي‌آيد و تاكنون راهكار و برنامه عملياتي براي واگذاري مالكيت و مديريت اين سهام به مردم نه از سوي مجلس شوراي اسلامي و نه وزارت اقتصاد ارائه نشده است.

طبق طرح سهام عدالت قرار بود سهام برخي از شركت‌ها به مردم واگذار شود، در اين بين مقرر شد تا به‌طور مثال اگر مجموعه سهامي كه به يك فرد تعلق گرفته است يك ميليون ارزش دارد، طي چندين سال مالي از محل عملكرد و سودآوري شركت يك ميليون تومان كسر شده و سپس سهام آزاد‌سازي شده و مالكيت و مديريت در اختيار مشمولان طرح قرار گيرد. حال ابهام زيادي در طرح وجود دارد چراكه اين طرح از سال 86 آغاز شد و هم اكنون از نيمه سال 96 عبور كرده‌ايم و در اين مدت يعني از محل عملكرد و سودآوري شركت‌هايي كه سهام عدالت در اين شركت‌ها سهمي را در اختيار داشت، آنقدر سود نداده است كه اقساط سهام عدالت تسويه شده باشد و طبق طرح مديريت سهام به مالك اصلي يا همان مردم انتقال يابد.

ویژه‌خواری هیئت مدیره شرکت‌های سهام عدالتی
حال متأسفانه هيچ گزارش روشن و دقيقي از وضعيت سهام عدالت در دست نيست و مشخص نيست شركت‌هاي بورسي و غيربورسي كه پرتفوي سهام عدالت را تشكيل مي‌دهند از سال 86 تا كنون دقيقاً چه وضعيت سودآوري و عملكردي را پشت سر گذاشته‌اند تا بدين واسطه بتوان مشخص كرد سهام عدالت اصلاً آزاد‌سازي خواهد شد يا خير.

در اين بين سوء‌استفاده مديران سهام عدالت در كرسي برخي شركت‌ها بارها و بارها به گوش رسيده كه نتايجي چون ويژه‌خواري و تباني و تضييع حقوق صاحبان سهام عدالت يعني مردم را در پي داشته است و در مقابل برخي كارشناسان اقتصادي نيز بر اين باورند طرح سهام عدالت خيلي به بيراهه رفته است و واگذار‌پذير به مردم نيست و اگر اين اتفاق بيفتد عواقب منفي در پي دارد چراكه مردم با سهامداري آشنا نيستند و از طرفي خسارات زيادي در مديريت شركت‌ها به بار مي‌آورد، از اين رو بايد فكر ديگري براي سهام عدالت كرد.

كاغذ باطله‌هايي كه سهم مردم از سهام عدالت شد
دولت فعلي بعد از روي كار آمدن با چالش آزادسازي «سهام عدالت» مواجه شد و وعده داد طي چند ماه آينده تكليف «سهام عدالت» را به سرعت روشن ‌كند، اما عملكرد شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني كه با اما و اگرهاي فراواني مواجه بوده و همچنين رشد قيمت سهام شركت‌هاي حاضر در سهام عدالت كه مديريت اين سبد را به يك موضوع پيچيده تبديل كرده، مانع از آزادسازي سهام عدالت شده است.

سهم هر فرد از سهام عدالت يك ميليون‌و ۵۰۰ هزارتومان است
محمدرضا پورابراهيمي‌داوراني در گفت‌وگو با ملت، با انتقاد از سرنوشت نامعلوم «سهام عدالت»، گفت: «سهام عدالت» مجموعه‌اي رها شده در اقتصاد كشور بوده كه نه دولت نظارتي بر آن دارد و نه مردمي كه سهام به آنها واگذار شده است. نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه اداره مافيايي مجموعه «سهام عدالت» مورد انتقاد است، افزود: «سهام عدالت» با وضعيت فعلي خود بيشترين لطمه را به اقتصاد و مردم به عنوان سهامداران وارد مي‌كند.

منتظر لايحه دولت در خصوص آزادسازي سهام عدالت هستيم
پورابراهيمي‌داوراني ادامه داد: ما منتظر ارائه لايحه مذكور از سوي دولت هستيم تا به اين وسيله تعيين تكليف «سهام عدالت» صورت بگيرد. وي با بيان اينكه برآورد اين است كه رقمي حدود يك يا يك ميليون و 500 هزار تومان سهم هر نفر از «سهام عدالت» خواهد بود، افزود: «سهام عدالت» براي خانواده‌هايي كه شرايط اقتصادي مناسبي ندارند، مي‌تواند دارايي قابل قبولي باشد.

دلخوش: سهام عدالت طرحي ناموفق با آينده مبهم است
سيدكاظم دلخوش درگفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با انتقاد از آينده مبهم طرح «سهام عدالت» گفت:«سهام عدالت» در تحقق اهداف اوليه خود و همچنين كمك به اقشار آسيب‌پذير جامعه ناموفق بود. نماينده مردم صومعه‌سرا در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه بايد شفاف‌سازي عملكرد سهام عدالت براي بررسي نحوه آزادسازي آن در دستور قرار بگيرد، افزود: متأسفانه «سهام عدالت» با رويه فعلي ناموفق است.

دولت نسبت به تعيين تكليف سهام عدالت بي‌تفاوت است
وي با تأكيد براينكه بايد «سهام عدالت» مورد بازنگري اساسي واقع شود، تصرح كرد: دولت بايد با تسريع در ارسال لايحه بازنگري در طرح سهام عدالت و همچنين تسريع در آزادسازي معاملات آن، اهداف اين طرح را محقق كند.

سهام عدالت به مثابه كاغذپاره در دست مردم است
دلخوش با تأكيد بر اينكه در حال حاضر «سهام عدالت» به مثابه كاغذپاره در دست مردم است، افزود: مردم نمي‌دانند ارزش واقعي برگه‌هاي «سهام عدالت» چه ميزان بوده و چقدر ارزش مالي دارد. وي با بيان اينكه دولت نسبت به تعيين تكليف «سهام عدالت» بي‌تفاوت است، تصريح كرد: درحال حاضر «سهام عدالت» با بي‌توجهي دولت‌ها نسبت به اجراي صحيح آن طرح مسكوت‌مانده‌اي است.

مفتح: سهام عدالت به گمراهه يارانه‌ها كشيده شد
محمدمهدي مفتح در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با بيان اينكه سهام عدالت با هدف كمك به اقشار آسيب‌پذير جامعه مدنظر دولت قرار گرفت، گفت: توسعه «سهام عدالت» و ارائه آن به همه اقشار مردم يكي از نواقصي بود كه در اين طرح ديده شد.
نماينده مردم تويسركان در مجلس شوراي اسلامي، با تأكيد بر اينكه اهداف اوليه «سهام عدالت» هنوز هم بعد از گذشت سال‌هاي بسيار محقق نشده است، افزود: علت محقق نشدن اهداف اوليه طرح «سهام عدالت» اين است كه يا مدل اين طرح با شرايط جامعه منطبق نبوده يا اينكه در عمل نتوانسته به اهداف مدنظر دست يابد.

وي با اشاره به ايجاد ساختار و تشكيلات اداري براي توزيع «سهام عدالت» در بين مردم، تصريح كرد: هيئت‌مديره‌هاي اين ساختار براي كشور بار مالي داشت كه اين مهم اجازه تحقق اهداف «سهام عدالت» را نداد. اين نماينده مردم درمجلس دهم، با انتقاد از نبود شفافيت در بحث «سهام عدالت»، تأكيد كرد: از حيث سيستم اجرايي اين طرح ابهامات زيادي داشت كه نتيجه آن آزادنشدن «سهام عدالت» است. وي با بيان اينكه مردم بايد بتوانند آزادانه نسبت به خريد و فروش «سهام عدالت» خود اقدام كنند، افزود: در حال حاضر مردم نمي‌دانند مالك چه چيزي هستند و تنها برگه‌اي در دست دارند.

ضرورت آزادسازي سهام عدالت
اين نماينده مردم در مجلس دهم، افزود: «سهام عدالت» در سبد درآمدي خانوار نقشي نداشته و مردم نمي‌دانند آيا سودي از سهام خود دارند يا خير. سخنگوي كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد:بايد با بازنگري اساسي در اصل طرح «سهام عدالت» و تغيير در ساختار اداري آن به مفيد بودن اين طرح براي اقشار ضعيف جامعه كمك كرد.
منبع : روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark