توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65936
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۸
ماه‌های پایانی عمر اصلاح طلبان در مدیریت تهران؛
چرا محسن هاشمی همه تقصیرها را به گردن شهرداری انداخت؟/ بودجه دو برابر تهران نسبت به لندن کجا خرج شده است؟
سئوال اینجاست پولی که هاشمی به آن اشاره کرده اگر در تهران به خوبی خرج نشده پس به کجا رفته است و مدیریت هزینه و فایده شهرداری تهران چگونه بوده است که دو برابر لندن بودجه دریافت کرده اما کارایی چندانی نداشته است؟
چرا محسن هاشمی همه تقصیرها را به گردن شهرداری انداخت؟/ بودجه دو برابر تهران نسبت به لندن کجا خرج شده است؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: اگرچه همه نگاه‌ها به روزهای پایانی دولت دوازدهم معطوف شده است، اما اخبارو گزارشات از وضعیت شوراهای شهر بخصوص در شورای شهر تهران چندان مطلوب نیست. شهرداری تهران نیز اگرچه بودجه مطلوبی دریافت می کند اما کارایی لازم را ندارد تا جایی که «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران نیز لب به انتقاد گشوده و عنوان کرده است: « بودجه شهرداری تهران در چهار سال قبل دو برابر بودجه شهرداری لندن بود که این بودجه با احتساب ارزش پول ملی از دو برابر به یک سوم رسیده؛ به دلیل کمبودها و ضعف‌هایی که در اجرا توسط شهرداری و هم عملکرد شورا وجود داشته از شهروندان تهرانی عذرخواهی می‌کنیم!»

اگرچه رئیس پارلمان شهری تهران از وضعیت بوجود آمده در مدیریت خدماتی پایتخت عذرخواهی می کند اما موضوع اصلی اینجاست که با وجود کم کاری مشهود شهرداری چرا شورای شهری‌ها «پیروز حناچی» را مورد بازخواست قرار نمی دهند و به انتقادات رسانه ای و پشت تریبونی بسنده می کنند.

از سوی دیگر سئوال اینجاست پولی که هاشمی به آن اشاره کرده اگر در تهران به خوبی خرج نشده پس به کجا رفته است و مدیریت هزینه و فایده شهرداری تهران چگونه بوده است که دو برابر لندن بودجه دریافت کرده اما کارایی چندانی نداشته است؟

این سئوالاتی است که با یک عذرخواهی ساده حل و فصل نمی شود و بایستی شورای شهری‌ها برای توبیخ شهردار دست به کار شوند. اما نگاهی به فعالیت این روزهای شورای شهر تهران نشان می دهد که برخی از اعضاء به دنبال امور دیگری هستند و برای استعفا و رفتن به پست های جدید فعالیت می کنند.

در همین رابطه گزارش شده که یک جلسه علنی دیگر شورا هم گذشت و خبری از موافقت یا مخالفت با استعفای عضو شورای شهر تهران نشد.

محسن هاشمی اظهار امیدواری کرده است که مطالبات و انتظارات در دوره آینده شورا حل شود. جالب اینجاست که وی با اینکه رئیس شورای شهر تهران بوده است اما اینبار برای شورا ثبت نام نکرده است. این استعفاهای نمایشی تا جایی بوده است که «پرویز سروری» عضو سابق شورای شهر تهران به این موارد واکنش نشان داده و وی این استعفاها را فرافکنی و رفع مسئولیت عنوان کرده است که در روزهای آخر شورای شهر دردی از مشکلات مردم دوا نمی کند.

سروری در این باره بیان کرده است: «در چند ماه پایان شورای پنجم تازه یادشان افتاده مشکلاتی در خدمت رسانی است و باید استعفا دهند.البته این استعفاها شویی بیش نیست و به جایی هم نمی‌رسد و باید گفت که اعضای فعلی به جای کارهای نمایشی بروند در چند ماه باقیمانده مشکلات را حل کنند.»

شورای شهر تهران دراین دوره یا دست به کارهای نمایشی مانند تغییر اسامی معابر و خیابان‌ها زد یا اینکه مشغول به حواشی خاصی شد که در حوزه کاری اعضا نمی گنجد. جالب است که این شورا در تعیین شهردار تهران و نظارت بر شهرداری هم بسیار ضعیف عمل کرد. از ماجرای انتخاب «محمد علی نجفی» به عنوان شهردار که به اقای استعفا معروف بود و عاقبت استعفای عجیب و غریبش با حادثه خانوادگی که برای وی افراد جنجال ساز شد گرفته تا انتخاب سایر شهرداران شورای شهر در انتخاب شهردار هم عملکرد خوبی نداشت.

با این حال عذرخواهی محسن هاشمی را هم بایستی در همان حیطه استعفاهای نمایشی قرار داد. هاشمی اگرچه با انتقاد از حناچی توپ را به زمین شهرداری انداخته است اما از سوی دیگر به دفاع از عملکرد شورای پنجم پرداخته و عنوان کرده است: «امسال آخرین روز شوراها در دوره پنجم را سپری می کنیم، با وجود همه مشکلات و چالشهایی بوجود آمده دراین دوره که در قالب سه ابرچالش، بحران اقتصادی کشور، رکود در صنعت ساختمان و پاندمی کرونا شاهد بودیم، عملکرد شورای پنجم مثبت و برای کارشناسان و صاحب نظران قابل بررسی است.»

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «شورای پنجم توانست مطالبات سلبی عمومی در حوزه مدیریت شهری را تا حد زیادی محقق کند، کاهش هزینه اداره شهر به کمتر از نصف ابتدای دوره یکی از این دستاوردهاست.»

جالب اینجاست که شورای شهری که وظیفه نظارت بر شهرداری را دارد و شهردار توسط این شورا انتخاب می شود مشکلات را به گردن شهرداری می اندازد. اما همین انتقادات نشان می دهد که شورا به وظیفه نظارت و انتصاب شهردار ا به خوبی عمل نکرده است و با عذرخواهی و سلب مسئولیت می خواهد کارنامه ضعیف خود را پاک کند.
Share/Save/Bookmark