توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 62146
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۵
سرخو: نیازمند نظارت‌های کلی و جزئی در سیستم‌ها و ساختارها هستیم
سرخو: نیازمند نظارت‌های کلی و جزئی در سیستم‌ها و ساختارها هستیم
یک عضو حزب اسلامی کار گفت: در ساختارها و سیستم‌ها باید نظارت های کلی و جزئی وجود داشته باشد، یعنی کنترل‌ها و نظارت‌ها به صورت موازی هم در درون سیستم و هم از بیرون سیستم اعمال شود.

محسن سرخو در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با ضرورت برخورد با فساد اقتصادی و اداری اظهار کرد: متاسفانه مفاسد اقتصادی و سایر گونه‌های فساد به نحوی در جامعه گسترش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: فساد گاهی به صورت فردی رخ می‌دهد، یعنی افرادی در سیستم سالم، فساد را ایجاد می کنند؛ اما گاهی فساد سیستمی ایجاد می‌شود، یعنی فساد فردی و گروهی زیاد می شود.

سرخو افزود: در فساد سیستمی باید به فکر راه چاره بیشتری نسبت به برخورد با فساد فردی بود؛ چرا که نشان می‌دهد ساختارها اشکال دارند و کنترل صحیحی بر عملکردها اعمال نشده است، به طور مثال دیده شده کسی که خودش تصمیم گیرنده است به خودش هم نظارت می کند.

وی گفت: در ساختارها و سیستم‌ها باید نظارت کلی و جزئی وجود داشته باشد، یعنی کنترل‌ها و نظارت‌ها به صورت موازی هم در درون سیستم و هم از بیرون سیستم اعمال شود. این چنین نظارت‌هایی تعریف شده است، مثلا در سیستم‌ شرکت‌ها این نظارت به صورت حسابرسی داخلی صورت می‌گیرد و در دستگاه‌های دولتی نهادهایی نظیر دیوان محاسابات وجود دارد.

سرخو خاطرنشان کرد: درست است که الان نظارت‌هایی وجود دارد اما با توجه به مفاسدی که وجود داشته باید عیوب نظارتی را شناخت و برطرف کرد.

وی در پایان گفت: اگر مقداری طلا را در معبر عمومی قرار دهیم و انتظار داشته باشیم کسی به آن دست نزند که نمی شود؛ در خیلی موارد اداری و مالی این مثال وجود دارد؛ بنابراین هر سیستم مالی باید حفاظت های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark