توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 56062
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶
صادرات صنایع دستی؛ افزایش یا کاهش؟!
صادرات صنایع دستی؛ افزایش یا کاهش؟!
با وجود آنکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بارها به رشد صادارت صنایع دستی تاکید کرده است، معاون سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش ۱۴ درصدی صادرات فرش و صنایع دستی خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، با اینکه فرش در زیر مجموعه صنایع دستی قرار نمی‌گیرد اما تلاش می‌شود این دو حوزه به هم نزدیک شوند و حتی آمارهای صادرات آنها از سوی گمرک نیز به صورت مشترک اعلام می‌شود.

علاوه بر این شهر تبریز به واسطه کارگاه‌های فعال قالی بافی از سوی معاونت صنایع دستی بوده که به عنوان شهر جهانی فرش در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده است. حتی نمایشگاه‌های ملی صنایع دستی که بزرگترین رخداد تجاری این حوزه محسوب می‌شوند در دو سال اخیر در کنار نمایشگاه فرش برگزار شده‌ تا از نظر آمار فروش و بازدیدکننده ارتقاء چشمگیرتری داشته باشد.

پویا محمودیان ـ معاون صنایع دستی ـ بارها در سخنرانی‌های خود به طور کلی به رشد صادرات و خوب بودن حال صنایع‌دستی تاکید و در اظهارات خود اعلام کرده است: آمار صادرات صنایع‌دستی بر اساس آمار رسمی گمرک تا پایان شهریور ماه ۹۷، بیش از ۱۰۷ میلیون دلار و با ۹.۵ درصد رشد نسبت به شش ماهه سال ۹۶ همراه بوده است.

او همچنین در مراسم افتتاح سومین جشنواره فرهنگی و هنری انجمن ام‌اس ایران که تیرماه امسال برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه حال صنایع‌دستی کشورمان خوب است، روندی که در صادرات، فروش، راهیابی به بازارهای رقابتی، ورود جوانان تحصیل‌کرده به این حوزه، افزایش سایت‌های فروش صنایع‌دستی و سایر اقدامات آغاز شده است، نویدبخش روزهایی روشن برای صنایع‌دستی است.

معاون صنایع دستی که پیش از این به عنوان سرپرست مدیرکل صادارت در این معاونت مشغول به کار بود، اردیبهشت ماه امسال در مراسم رونمایی از نمایشگاه دائمی صنایع دستی در هشتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره فعالیت‌های این معاونت در سه ماه پایانی سال گذشته و دو ماه ابتدایی امسال نیز گفت: در این حوزه شاهد رشد ۱۹ درصدی صنایع دستی غیرنفتی و رشد ۲۵ درصدی فروش داخلی در سال ۹۶ بوده‌ایم. همچنین رشد صادراتی ما تا پایان فروردین ماه ۹۷، ۶۹ درصد بدون فروش زیورآلات و احتساب صادرات چمدانی بوده است.

با این وجود رضی حاجی آقامیری ـ رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران ـ اخیرا در نشست خبری سومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از کاهش ۱۴ درصدی صادرات فرش و صنایع دستی خبر داده است.

او دلیل کاهش بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری ارزش صادرات فرش را ناشی از عوامل داخلی و خارجی دانست و مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی ناشی از تحریم‌ها و اجرای پیمان‌سپاری ارزی را از عوامل کاهش صادرات محصولات ایرانی برشمرد.

اما این مقام مسوول در حالی از کاهش ۱۴ درصدی صادرات فرش و صنایع دستی خبر می‌دهد که رقم ایده‌آل از نگاه متولیان امر، به مراتب بالاتر این حرف‌هاست. علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در مراسم تجلیل از برگزیدگان سی‌امین نمایشگاه صنایع دستی، آرزو کرد که «شاهد عدد ۲ میلیارد دلاری در بخش صادرات صنایع دستی باشیم.»
Share/Save/Bookmark