توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44218
يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۵
توان دفاعی کشور و قدرت نرم جمهوری اسلامی
رهبر انقلاب تأکید کردند: هیچ عاقلی توان دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد و برخی از نظرات در باب این‌که کشورهایی با کنار گذاشتن توان دفاعی به پیشرفت رسیدند، غلط و نادرست است.
توان دفاعی کشور و قدرت نرم جمهوری اسلامی
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نکات مهمی که در این دیدار بیان شده است، نیازمند دقت نظر و بررسی جدی است. رهبر معظم انقلاب در این دیدار علاوه بر پاسخ صریح به برخی غلط‌پردازی‌های صورت‌گرفته و برخی شبهاتی که در مورد توان نظامی کشور مطرح می‌شود، در مورد مذاکره با آمریکا و سیاست‌های کشور علیه نفوذ دشمن، سخنان بسیار مهمی را بیان داشتند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار، مواردی از تحریفات دشمن و برخی از نیروهای داخلی دشمن و دیگران از قدرت نرم جمهوری اسلامی را خاطرنشان کردند. ایشان متذکر شدند که دشمن چگونه برای تحریف قدرت نرم جمهوری اسلامی تلاش می‌کند. هم‌چنین رهبر معظم انقلاب از برخی سخنان غلط که توان نظام کشور را تضعیف می‌کنند، انتقاد کردند و خاطرنشان ساختند که هیچ عاقلی توان دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد و برخی از نظرات در باب این‌که کشورهایی با کنار گذاشتن توان دفاعی به پیشرفت رسیدند، غلط و نادرست است. ایشان این تصور که عامل از میان رفتن تهدیدها علیه نظام اسلامی چیزی غیر از توان دفاعی و اقتدار کشور است را غلط معرفی کردند و متذکر شدند که باید از تحریف عوامل قدرت نرم نظام اسلامی جلوگیری کرد.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته‌ای که گذشت، حاوی نکات بسیار مهم و شایان توجهی بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار بر مسأله قدرت نرم جمهوری اسلامی متمرکز شدند و به تصحیح برخی از نظرات غلط و حرفهای نادرستی که در مورد قدرت نرم جمهوری اسلامی گفته شده است، پرداختند. در میان این نکات، سه مسأله از اهمیت ویژه برخوردار بود:
1. اظهارات نامناسبی که توان دفاعی کشور را تضعیف می‌کند
برخی تصور می‌کنند که برای پیشرفت کشور باید توان دفاعی و نظامی کشور را کاهش داد و با بیان یک مغالطه، مدعی شده‌اند که ژاپن و آلمان به‌خاطر آن‌که بعد از جنگ جهانی دوم، ارتش نداشتند و قدرت نظامی‌شان کنار گذاشته شد، پیشرفت کردند. این افراد کج‌اندیش تصور می‌کنند که علت پیشرفت آلمان و ژاپن در عرصه صنعت و اقتصاد، به‌علت نداشتن نیروی نظامی بوده است در حالی‌که این سخن یک مغالطه است. علت پیشرفت ژاپن و آلمان (که این پیشرفت هم از نظر ما پیشرفت کامل و الگومانندی نیست) این نبوده است که قدرت نظامی نداشتند بلکه این نوع از پیشرفت و این توان اقتصادی و مالی، حاصل سخت‌کوشی و برنامه‌ریزی و تلاش عالمانه و... است. رهبر معظم انقلاب در تبیین غلط بودن این نگاه بود که به‌صراحت خاطرنشان کردند که چنین تصوراتی غلط است و باید نسبت به آن واکنش نشان داد.
بر همین اساس بود که رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی اظهارنظرهای اخیر مبنی بر این‌که علت پیشرفت برخی کشورها، جمع‌آوری سازمان‌های نظامی آن‌ها بوده است، تأکید کردند: باور این سخنان از کسانی‌که به آن‌ها نسبت داده شده، بسیار سخت است اما اگر چنین سخنانی واقعاً بیان شده باشد، حرف غلطی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: کشورهایی که گفته می‌شود سازمان نظامی خود را جمع‌آوری کردند، به اختیار خود این‌کار را نکردند بلکه آن‌ها در جنگ جهانی نابود شده بودند و به آن‌ها اجازه ندادند که سازمان نظامی داشته باشند.
ایشان تأکید کردند: هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد، بنابراین باید قدرت دفاعی کشور را روزبه‌روز استحکام بخشید.
رهبر انقلاب اسلامی، «ایمان» را عامل اصلی استحکام توان دفاعی کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: جنگ نامتقارن به همین معنا است و طرف مقابل با وجود داشتن ابزار و تجهیزات پیشرفته، فاقد عامل ایمان است.
2. اظهارات نادرستی که اقتدار کشور و رفع تهدیدها را ناشی از عواملی غیر از قدرت کشور بیان می‌کند
علاوه بر تصور غلط و آسیب‌زایی که مطرح شد، رهبر معظم انقلاب در این دیدار یک اشکال دیگر را هم پاسخ دادند و متذکر شدند که برخی تصور می‌کنند که به عللی غیر از توان و اقتدار نظامی بوده است که تهدید نظامی دشمن رفع شده است، این تصور غلط است. متأسفانه در ماه‌های اخیر، برخی چنین جلوه می‌دهند که برجام و یا مذاکره با آمریکا و یا مسائل دیگری باعث شده است که سایه تهدید نظامی از سر کشور برداشته شود. این افراد چنین جلوه می‌دهند که نظام در معرض خطر نظامی و تهدید جنگ بوده است اما با مذاکره با آمریکا یا با برجام و... سایه جنگ از سر کشور برداشته شده است. این در حالی است که نه مذاکره با آمریکا و نه برجام و نه هر چیز دیگری عامل رفع تهدید نبوده است و آن‌چه باعث رفع تهدید نظامی از کشور شده است، اقتدار نظامی روزافزون ملت ایران و توان دفاعی کشور بوده است. بر همین اساس بود که رهبر معظم انقلاب، لازمه‌ی رفع تهدیدهای نظامی را اقتدار روزافزون نیروهای مسلح دانستند و افزودند: در طول سال‌های گذشته، گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسؤولان مطرح شده مبنی بر این‌که رفع تهدید نظامی و جنگ، به‌دلیل فلان اقدام بوده است، درحالی‌که این سخنان صحیح نیست، زیرا تنها عامل رفع تهدید نظامی، «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» بوده و خواهد بود.
3. تحریف‌هایی که باعث زیر سؤال رفتن عوامل قدرت نظام اسلامی مانند استقلال و عدم مذاکره با آمریکا و... می‌شود
سومین مسأله بسیار مهم در این سخنان رهبری، مسأله تحریف عوامل قدرت نرم نظام اسلامی توسط برخی بود. ایشان در ادامه‌ی سخنان خود به موضوع «تحریف اجزای قدرت نرم نظام اسلامی» نیز اشاره کردند و گفتند: در کنار حرف‌های غلطی که درباره‌ی توان دفاعی کشور گفته می‌شود، برخی غلط‌پردازی‌ها و تحریف‌ها هم درباره‌ی بعضی از مفاهیم انقلاب انجام می‌شود که خطر آن، از سخنان غلط بیشتر است.
رهبر انقلاب اسلامی، نفی مفهوم «استقلال» و مساوی دانستن آن با انزوا را یکی از این تحریف‌ها برشمردند و افزودند: هدف اصلی از نفی استقلال، پیروی از نظم‌های ترسیمی قدرت‌های سلطه‌گر است که متأسفانه عده‌ای دانسته یا ندانسته، درحال تکرار این موضوع هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «استقلال، فرهنگ و اعتقادات» را مایه‌ی هویت یک ملت دانستند و تأکید کردند: به چه دلیلی باید از هویت واقعی خود دست کشید و از روش‌های غلط و مفتضح غربی‌ها پیروی کرد؟
ایشان، موضوع شرم‌آور «همجنس‌گرایی» را یکی از موارد برخلاف مصلحت و خلقت بشر برشمردند و گفتند: در تبلیغات جهانی به‌گونه‌ای فضاسازی و هوچی‌گری می‌کنند که اگر کسی منکر این مسائل خلاف شود، احساس انزوا کند و به همین علت حتی برخی مقامات غربی برای رأی‌آوردن، از چنین تفکر غلطی اعلام طرفداری می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نتیجه‌ی عدم استقلالی که غربی‌ها بر آن تأکید می‌کنند، چنین وضعیتی است؛ حال آیا ما باید تفکر الهی و نورانی اسلام را رها کنیم و پیرو چنین تفکر مفتضحی شویم؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از تحریف‌های اجزای قدرت نرم نظام اسلامی را، «مساوی دانستن آرمان‌گرایی با عدم عقلانیت» دانستند و خاطرنشان کردند: آرمان‌گرایی عین عقلانیت است زیرا اگر ملتی بدون آرمان شود، همانند وضعیت امروز جوامع غربی، از درون تهی و پوچ خواهد شد.
ایشان تأکید کردند: آنچه که موجب شوق به پیشرفت و حرکت در ملت‌ها می‌شود، آرمان‌ها هستند و هرچه این آرمان‌ها والاتر، مجرب‌تر و نورانی‌تر باشند، حرکت صحیح‌تر خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی به یکی دیگر از تحریف‌ها درخصوص اجزای قدرت نرم نظام اسلامی اشاره کردند و گفتند: یکی از عناصر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، «بی‌اعتمادی مطلق به قدرت‌های سلطه‌گر جهانی» است که امروز مظهر آن آمریکا است.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار شامل موارد و محورهای مهم دیگری نیز بود که در ادامه به برخی از این محورها اشاره می‌شود:
* بی‌اعتمادی به آمریکا منبع قدرت نرم‌
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم گسترش‌ بی‌اعتمادی مطلق به آمریکا، افزودند: متأسفانه برخی‌ها حاضر نیستند این‌ بی‌اعتمادی را قبول کنند و اگرچه به زبان می‌گویند آمریکا دشمن است اما احساس واقعی‌ بی‌اعتمادی به آمریکا، در آن‌ها وجود ندارد.
ایشان خاطرنشان کردند: هنگامی‌که در انسان احساس دشمنی و بی‌اعتمادی واقعی به طرف مقابل وجود داشته باشد، در مذاکرات و دیدارها، الزامات آن‌را رعایت می‌کند و به گفته‌های طرف مقابل مطلقاً اعتماد نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی، بی‌اعتمادی مطلق به آمریکا را نتیجه‌ی عقلانیت ناشی از فکر و عمق و تجربه دانستند و گفتند: موضوع دشمنی آمریکا را در طول سال‌های متمادی بعد از انقلاب و در قضایای اخیر مذاکرات هسته‌ای و در مسائل دیگر دیده‌ایم.

اگر سپاه نبود کشور هم نبود
سپاه سنگر مستحکم انقلاب‌
خدمات گسترده سپاه‌
ارزیابی واقع‌گرایانه از سپاه‌
حفظ هویت سپاه‌
وظیفه سپاه تأمین امنیت داخلی و خارجی‌
اعتماد به غرب، زمینه‌ساز فریب است‌
لزوم هوشیاری و بیداری مسؤولان در قبال نفوذ
مذاکره با آمریکا ضرر دارد و فایده ندارد

* امید به آینده و فردای بهتر کشور
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ما انگیزه، ایمان و عزم راسخ خود را حفظ کنیم و عقل و تدبیر را به‌درستی به‌کار ببندیم، بر تدابیر همه‌جانبه‌ی دشمنان فائق خواهیم آمد و برخلاف تصور برخی که خیال می‌کنند محاصره شده‌ایم، همه‌ی دشمنان را به خاک خواهیم نشاند.
ایشان تأکید کردند: من نسبت به آینده هیچ نگرانی ندارم و معتقدم به توفیق الهی، فردای کشور از امروز آن، بسیار بهتر خواهد بود.
Share/Save/Bookmark