توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63848
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۹
حرف‌های عجیب نماینده رد صلاحیت شده:
برای مجلس آینده خواب ها دیده‌اند و روی تغییر ساختار نظام متمرکز می‌شوند!
انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ که مردم پرشور به صحنه آمدند، نتیجه بر خلاف جناح مقابل بود و نتایج به گونه‌ای دیگر رقم خورد. بنابراین دوستان دیدند که از طریق آرای مردم نمی‌توانند به اهداف خود برسند لذا به اعتقاد من دارند صحنه را عوض می‌کنند.
برای مجلس آینده خواب ها دیده‌اند و روی تغییر ساختار نظام متمرکز می‌شوند!
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: یک نماینده مجلس که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده، گفت: یکی از روسای کمیسیون‌ها چندماه قبل گفته‌ بود که بیاییم و از رئیس‌جمهور سلب صلاحیت کنیم که این به اعتقاد من یک دم خروس است و این‌ها نشان می‌دهد که برای دوره بعد خیلی خواب‌ها دیده‌اند و احتمالا روی ترکیب ساختار به طور جد متمرکز شوند و به این دلیل که رای مردم نتوانست مشکلی را برایشان حل کند ناچرا به سمتی می‌روند که به گونه‌ای دیگر عمل شود.

به گزارش جهان نيوز، علی اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا درباره لزوم حضور جناح‌های مختلف سیاسی در انتخابات‌ها گفت: باید سعی کنیم فضا را تک جناحی نکنیم و زمینه مشارکت مردم را فراهم کنیم چراکه لازمه کار است. در مجلس یا در هر بخشی که جنبه سیاست‌گذاری و بازرسی و قانون‌گذاری دارد، سلایق مختلف باید حضور داشته باشند. منظور گروه‌هایی است که هم تجربه کاری و هم دانش لازم را داشته باشند تا بتوانند با یک تحکم و تدبیر و پشتوانه حداقل تجربی ورود کنند. در این حوزه‌ها به اعتقاد من افرادی باید حضور داشته باشند که میانسال به بالا باشند که البته در حوزه‌ اجرا فرق دارد. در حوزه اجرا به این دلیل که هم انرژی بیشتری می‌خواهد و هم ریسک بالاتری دارد باید بیشتر از جوان‌ها استفاده شود.

نماینده مردم شیراز با اشاره به روندی که در حال پیش رفتن است، گفت: مقداری یک بی‌اعتمادی در جامعه به دلیل مسائل مختلف ایجاد شده است. ما از یک طرف گرفتار یک سری عوامل محیطی هستیم که خارج از اراده ماست ازجمله تحریم‌ها و دشمنی‌های بین‌المللی، رفتارهای ترامپ، عدم تعامل با کشورهای منطقه. بخش دیگر آن به عوامل داخلی بازمی‌گردد که من فکر می‌کنم این عوامل داخلی بیشتر مخرب و شکننده هستند.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: یک بخشی از این به رسانه ملی بازمی‌گردد که نتوانسته رسانه نظام باشد بلکه رسانه جناح است، این خیلی تاثیرگذار است و مقداری هم تبلیغات سوء وجود دارد که سعی می‌کنند واقعا مردم را ناامید کنند. بالاخره نمی‌گوییم دولت و مجلس ایراد نداشتند ولی دستاوردهای فراوانی هم وجود داشته است. چرا این دستاوردها که دستاوردهای نظام است را بزرگ‌نمایی نکنیم و به جامعه امید ندهیم؟ درست برعکس عمل می‌شود و سعی می‌کنند وارونه جلوه دهند.

اکبری در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید این نوع نگاه‌ها که در کاهش مشارکت مردم و یا اعمالی که در راستای ناامید کردن مردم موثر بوده، در طول دوره‌های مختلف تا به امروز چه روندی داشته است؟ گفت: به اعتقاد من گاهی شورای نگهبان، بیش از اینکه نظارت کند در حال قضاوت کردن است درحالی که قرار بود از چهار دستگاه استعلام بگیرند و بر اساس آن نظر دهند اما الان بیشتر قضاوت و داوری می‌کنند.

وی با اشاره به موضوعاتی که درباره رد صلاحیت‌ برخی نمایندگان مطرح شده است، گفت: اینکه بنده در یک نطق مثلا گفته‌ام «خودی و غیر خودی»، می‌گویند چرا این را گفتی؟ می‌گویند اصلا موضوعیت ندارد، اما این را که صدبار روزنامه کیهان نوشته است. یا اینکه بنده در شیراز موضوع پارازیت‌ها را پیگیری می‌کردم، درمورد پارازیت‌ها ما نظر مردم را پیگیری می‌کردیم اما این‌ها ما را به عنوان تشویش اذهان عمومی متهم کرده‌اند که شما چرا به این موضوع دامن زده‌اید.

نماینده مردم شیراز گفت: به نظرم امروزه وارد یک سری جزئیاتی شده‌ایم که هیچ ضرورتی ندارد و با این کار بیشتر بخشی از سرمایه‌های اجتماعی از گردونه خدمت خارج می‌‌شوند. بخشی از آن برمی‌گردد به نوع نگاه و سلیقه‌ای عمل کردن نهادهای نظارتی. حتی در بعضی جاها بعضی افرادی کاملا اتهام به سمت‌شان است و مستندات فراوانی هم هست اما می‌گویند ما اصالت مدارک را نداریم و راحت آنها را تایید می‌کنند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفت: در مورد نمایندگان ما دو سه مرحله فرایند نظارتی را داریم یک بخشی از آن همان سازوکارهایی است که برای شورای نگهبان پیش‌بینی شده است و متاسفانه در مجلس نهم هم به گونه‌ای قانون‌گذاری شده که عملا حتی هیئت‌های اجرایی بدل شورای نگهبان را بازی می‌کنند در حالی که هیئت اجرایی نماینده دستگاه‌های اجرایی است و باید از موضع اجرایی به داوطلبان نگاه کنند اما می‌بینیم که اینگونه نیست.

وی ادامه داد: تبصره ماده ۵۰ قانون انتخابات می‌گوید هرگونه رد صلاحیت نمایندگان باید مستند به مدارک و دلایل قطعی باشد. خیلی اعلام می‌کنند که شما مثلا به دلیل عدم التزام به نظام رد صلاحیت هستید. بالاخره موضوعیت آن چیست؟ یک فرد می‌تواند در تظاهرات شرکت کند و یا نطق کند. اصلا نطق کردن تکلیف نماینده است و باید همین کار را انجام دهد. برای نمایندگان بخشی از نظارت هم به خود مجلس باز می‌گردد که باید اعتببارنامه‌شان را مصوب کند. در آن‌جا هم مجموعا اگر تشخیص دادند که نماینده‌ای واقعا واجد شرایط نیست اعتبارنامه‌اش دچار اشکال می‌شود.

اکبری گفت: نظارت حق شورای نگهبان است اما برداشت بنده این است که دچار سلیقه شده‌ است و ما مجرم شناخته نشده، محکوم شدیم و از گردونه انتخابات خارج شدیم و هرروز این دامنه خودی و غیر خودی در حال تنگ‌تر شدن است و همین باعث شده که ما بخش عمده‌ای از سرمایه‌های اجتماعی‌مان را از حیز انتفاع ساقط کنیم و نگذاریم در خدمت جامعه باشد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر عباسعلی کدخدایی گفت: حرف‌هایی که ایشان به عنوان یک حقوق‌دان زد جای تعجب داشت. ایشان مدام تکرار می‌کند که برخی به دلیل فساد اخلاقی و مالی و چاقوکشی و قاچاق و اختلاس ردصلاحیت شده‌اند. به هر حال در مجموعه نمایندگان چندین تن از ‌خانم‌ها حضور دارند و وقتی اسم از فساد اخلاقی می‌آورند ممکن است اصلا کانون خانواده دچار مشکل شود.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من رویه به گونه‌ای نیست که مشارکت همگانی را وارد صحنه کند و بتواند پایداری و استحکام نظام را قوت ببخشد. هرکجا مردم بودند ما ضرر نکردیم. با اطمینان عرض می‌کنم که هرمقدار مشارکت مردم در انتخابات بیشتر شود انحراف پایین‌تر می‌آید. مشارکت مردم در انتخابات و ایجاد انحراف رابطه‌ای معکوس با هم دارد، اگر مشارکت مردم کم باشد به احتمال قوی انحراف در نتیجه زیاد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که برخی با توجه به تایید شدگان و رد صلاحیت‌ شدگان از ترکیب احتمالی مجلس یازدهم سخن به میان می‌آورند، و از آنجایی که مقام معظم رهبری نیز احیای پست نخست‌وزیری را غیر ممکن ندانسته‌اند آیا امکان دارد که مجلس آینده مخصوصا در سال اول خود به فکر تصویب و اجرای چنین تغییراتی در ساختار نظام باشند؟ گفت: انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ که مردم پرشور به صحنه آمدند، نتیجه بر خلاف جناح مقابل بود و نتایج به گونه‌ای دیگر رقم خورد. بنابراین دوستان دیدند که از طریق آرای مردم نمی‌توانند به اهداف خود برسند لذا به اعتقاد من دارند صحنه را عوض می‌کنند. در حقیقت ساختار در حال عوض شدن است.
Share/Save/Bookmark