توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64937
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۷
سخنگوی کمیسیون انرژی
روی طرح «گشایش اقتصادی» دولت کارشناسی زیادی صورت نگرفته/ فقط به دنبال جبران کسری بودجه هستند
شریعتی گفت: اگر قرار است نفت به خریداران داخلی فروخته شود چرا به صورت پیش فروش، همین امروز خریدارانی هستند که حاضرند نفت را بخرند و در این طرح مشارکت کنند. نفت در بورس انرژی عرضه و معاملات به صورت نقدی انجام شود.
روی طرح «گشایش اقتصادی» دولت کارشناسی زیادی صورت نگرفته/ فقط به دنبال جبران کسری بودجه هستند
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: دکتر مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه میزان روی طرح «گشایش اقتصادی» دولت کار کارشناسی صورت گرفته، اظهارداشت: ظاهراً کارشناسی زیادی روی این طرح صورت نگرفته، چراکه محل کارشناسی طراح‌ها و لوایح یا مجموعه کارشناسی دولت است که باید پیوست کارشناسی آن معلوم باشد یا اینکه به صورت لایحه به مجلس می‌آید و بررسی می‌شود که این اتفاق هم نیافتاده و نمایندگان چیزی به عنوان سند کارشناسی این طرح هنوز ندیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه باید جزئیات این طرح ارائه شود تا قابلیت بررسی داشته باشد، خاطرنشان کرد: هر چیزی که می‌خواهد اوضاع اقتصادی را بهبود بخشد باید چند مولفه داشته باشد. یکی اینکه به تورم دامن نزند و سهم بیشتری از این گشایش اقتصادی برای طبقات متوسط به پایین باشد. مورد دیگر اینکه نسبت به آینده کشور و دولت‌های بعدی بی‌تفاوت نباشد؛ یعنی طوری نباشد که یک موضوعی را برای یک سال اخیر در نظر بگیرند ولی برای تبعات آن فکری نشده باشد و آینده نگری صورت نگرفته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نقش و اهمیت تولید داخلی، آثار و پیامدهای آن برای کشور و به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی،گفت: مهمترین موردی که باید در این طرح‌ها دیده شود، کمک به تولید داخلی است. در حال حاضر فقط به دنبال جبران کسری بودجه هستند و اکثر آن هم در حوزه بودجه جاری مصرف می‌شود که خیلی نمی‌تواند واجد ویژگی‌های عدالت و جهش تولید باشد.

شریعتی در پایان درباره اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر این طرح، بیان کرد: اختلاف نظر از این جهت است که نمایندگان می‌گویند این طرح باید مسیرش را به درستی طی کند و در مجلس بررسی شود. اگر قرار است نفت به خریداران داخلی فروخته شود چرا به صورت پیش فروش این اتفاق بیافتد، همین امروز خریدارانی هستند که حاضرند نفت را بخرند و در این طرح مشارکت کنند. نفت در بورس انرژی عرضه شود و معاملات به صورت نقدی انجام شود.
Share/Save/Bookmark