توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 57061
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱
مشارکت وزیر و دوستان در یک تخلف فوتبالی!
وزارت ورزش و جوانان مدتهاست که در مورد هیئت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رویه سکون و راکتی را در پیش گرفته است.
مشارکت وزیر و دوستان در یک تخلف فوتبالی!
به گزارش خط نيوز، در هیاهوی برگزاری جام ملت‌های آسیا که ذهن اکثر فوتبالی‌ها را به خود معطوف کرده است وزارت ورزش و جوانان کاملاً از این شرایط در حال استفاده است و بدون توجه به موارد قانونی هیات مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به امان خودشان رها کرده است.

وزیر ورزش و البته معاون او محمدرضا داورزنی در مصاحبه‌های مختلف هر گاه در مورد بلاتکلیفی هیات مدیره این دو باشگاه سوال شده اعلام کرده اند به زودی و یا در این هفته مشخص می‌شوند. اینکه این به زودی و این هفته مذکور چه زمانی قرار است برسد برای کسی مشخص نیست.

یک بررسی سطحی هم نشان می‌دهد رویه قانونی در این دو باشگاه دارای اشکال است و هیچ شرکتی بدون اعضای مشخص هیات مدیره فعالیتش قانونی نیست.

جالب است درحالی که هنوز خیلی ایرادات قانونی به همین روش اداره دو باشگاه وارد است بار دیگر بحث خصوصی سازی این دو باشگاه مطرح شده است.



*تخلف‌های تکراری دولتمردان برای سرخابی‌ها
از سال‌ها قبل اولین تخلف در دولت‌های مختلف بابت اداره این دو باشگاه مردمی صورت گرفته است. این دو باشگاه به عنوان شرکت‌های دولتی به شمار می‌روند اما نه تنها این موضوع در هیات‌های دولت‌های گذشته و حال تصویب نشده، بلکه در مجلس شورای اسلامی هم موضوع آنها مطرح نشده است.

طبق شرایط اصولی دولت ابتدا باید این دو باشگاه را به عنوان شرکتهای دولتی در هیات دولت به تصویب می رسانده و سپس این مصوبه را در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسانده است اما در طول این سال‌ها این اتفاق نیفتاده است و درحالی که خود دولتمردان در ادوار مختلف چنین تخلفی را مرتکب شده اند اکنون به دنبال خصوصی سازی دو باشگاهی هستند که هیچ چیز مشخصی از خود ندارند. در واقع در بورس این دو باشگاه در شرایطی باید عرضه شوند که خریدار یا خریداران باید فقط برای یک برند پا جلو بگذارند.

تخلف بعدی که در مورد هیات مدیره دو باشگاه مطرح است مربوط به اسنادی است که در ثبت شرکت‌ها در مورد آنها موجود است. به عنوان مثال چطور ممکن است در ثبت شرکت‌ها هنوز نام علی فتح الله زاده به عنوان مدیرعامل ثبت شده است. او نزدیک به ۴ سال است که در باشگاه استقلال سمتی ندارد. به تازگی وزارت ورزش اعضای هیات مدیره استقلال را در ثبت شرکت‌ها تغییر داده است اما همچنان از فتح الله زاده به عنوان مدیرعامل این باشگاه یاد می‌شود.

* حرکت رونالدینیویی وزارت ورزش و فدراسیون مقابل AFC
به این شرایط عجیب این را هم اضافه کنید که به راستی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش با چه مدارک و اسنادی این دو باشگاه را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کرده اند؟!

باشگاه استقلال از زمان رفتن رضا افتخاری از هیات مدیره استقلال به صورت زوج جلسات خود را برگزار کرده است. درحالی که طبق قانون هیات مدیره باید فرد باشد. اینکه چطور می‌شود هیات مدیره بدون اینکه این مورد قانونی را رعایت کند تشکیل شده و تصمیماتی هم مصوب شده جای سوال دارد. همین ماجرا در اردوگاه سرخ‌ها هم رخ داده است.

* مدیریت با هیات مدیره‌های ناقص!
با مطرح شدن قانون منع به کارگیری افراد بازنشسته هیات مدیره هر دو باشگاه با خالی شدن نفرات خود روبرو شدند. در باشگاه استقلال ملکی و قراب که اتفاقاً هر دو دارای حق امضا در باشگاه استقلال بودند از جمع مدیران آبی جدا شدند و در هیات مدیره پرسپولیس که بعد از رفتن علی اکبر طاهری ناقص بود ناقص‌تر شد و اکنون فقط جعفر کاشانی به عنوان عضو هیات مدیره حضور دارد!

*آیا این شیوه مدیریت در عصر کنونی عجیب و قابل تامل نیست؟
در باشگاه پرسپولیس بعد از کنار رفتن علی اکبر طاهری به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره که آبان ماه سال گذشته بود هیات مدیره با ۴ نفر تشکیل جلسه می داده است. اینکه چطور امکان داشته با وجود اینکه هیات مدیره باید فرد باشد با جمع ۴ نفره تصمیمات گرفته می شده و مصوبات هیات مدیره به تصویب می رسیده کسی نیست که پاسخگوی این سوال قانونی باشد. البته رویه عدم پاسخگویی در باشگاه پرسپولیس در سال‌های اخیر به یک عادت تبدیل شده است و کسی در این باشگاه خودش را ملزم به پاسخگویی و شفاف سازی در این زمینه نکرده است. البته که این عدم شفاف سازی از سوی مدیران سرخابی در خصوص غیر قانونی تشکیل شدن جلسات هیات مدیره به صورت زوج برگرفته از رفتارهای مدیریتی وزارت ورزش است. وقتی مدیران در سطح بالاتر لازم ندیده اند در این خصوص شفاف سازی کنند از مجموعه‌های زیر دست آنها چه توقعی می رفته است؟

تخلفات صورت گرفته منجر به یک یا دو مورد خاص نیست. انتخاب گرشاسبی از سوی هیات مدیره ای ناقص آیا نیازی به بررسی‌های بیشتر و یا اسناد محکمه پسند تری دارد؟ چطور امکان داشته در یک هیات مدیره ۴ نفره یک نفر را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد؟ سوالی که پیش می‌آید این است اگر انتخاب گرشاسبی با رای هیات مدیره بوده که تخلف به شمار می‌رود چون برای رای گیری یک عضو کم بوده است اگر این انتخاب بر اساس خواسته وزیر ورزش بوده باز هم تخلف است چون وزیر ورزش نمی‌تواند تصمیم گیرنده امور داخلی یک باشگاه باشد حتی اگر آن باشگاه از زیر مجموعه‌های خودش باشد. در واقع دو سر این بازی برای وزارت ورزش و تصمیماتش باخت بوده است. همین حالا هم انتخاب عرب به عنوان سرپرست در این باشگاه توجیه قانونی ندارد. در حال حاضر تصمیمات در باشگاه پرسپولیس قائم به فرد است چون اساساً هیات مدیره ای برای تصمیم گیری وجود ندارد. در همان زمانی هم که هیات مدیره پرسپولیس ۴ نفره بود یکی از اعضا در اکثر جلسات حضور نداشته بو ه صورت تلفنی و از راه دور از تصمیمات مطلع می شده است!



* بدهی‌های بی‌پایان و شعارهای بی‌شمار وزارت ورزش
نکته عجیب‌تر در مورد این دو باشگاه بحث شیرین و تمام نشدنی بدهی‌های آنهاست. در یک سال گذشته وزارت ورزش و جوانان در کنار مدیران دو باشگاه به صاف شدن بدهی‌های انباشته دو باشگاه نازیده اند و بارها و بارها تاکید کردند که از بعد از انقلاب یک کار انقلابی در این دو باشگاه صورت گرفته و بدهی‌های انبوه آنها تسویه شده است اما این چگونه تسویه شدنی است که اخیراً پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد دو باشگاه روی هم ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی دارند!!! دو سال قبل هم که نمایش مضحک خصوصی سازی دو باشگاه مطرح شد همین مبلغ به عنوان بدهی انبوه دو باشگاه ذکر شد و با وجود ادعای فراوان بابت صاف شدن بدهی‌ها باز هم از سوی سازمان خصوصی سازی مبلغ بدهی‌های آنها همان ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

* استقلال وپرسپولیس هیچ بازویی ندارند
به موجب ماده ۱۰۷ لایحه قانون تجارت، شرکت‌های سهامی عام و خاص توسط هیات مدیره اداره می‌شوند. در حقیقت بازوی اداره شرکت، هیات مدیره محسوب می‌شود و بازوی تصمیم گیری شرکت، مجامع عمومی هستند. اختیارات هیات مدیره علاوه بر تکالیف و اختیارات قانونی، عام است. هیات مدیره از جهت سلسله مراتب، تابع مجمع عمومی است. سمت هیات مدیره مباشرتی است و اعضای هیات مدیره نمی‌توانند سمت خود را به دیگران تفویض کنند. هیات مدیره باید از بین سهامداران شرکت انتخاب شود. حداقل تعداد سهام لازم برای تصاحب سمت هیات مدیره، معادل حداقل تعداد تعیین شده سهام وثیقه طلق اساسنامه است. در لایحه قانونی منظور از عبارت مدیران، هیات مدیره است نه مدیر عامل.

بر اساس همین ماده قانونی وزارت ورزش و جوانان در مورد اداره دو باشگاه در حال تخلف است و اینکه چرا هیچ ارگان نظارت کننده این به تخلف ورود نمی‌کند خود جای سوال دارد.

وزارت ورزش و جوانان کاش به جای مصاحبه‌های فرمایشی و تکراری که مطلب اضافه‌تری را به مخاطبانش ارائه نمی‌کند شفاف بگوید دلیل این همه دست دست کردن برای انتخاب هیات مدیره دو باشگاه و ترمیم آنها چیست؟

در این همه مدت چرا هیات مدیره دو باشگاه ناقص تشکیل شده و چگونه تصمیمات آنها مصوب شده است؟

این روزها که لیگ تعطیل است آیا فرصت مناسبی برای ترمیم مدیریت دو باشگاه نبود؟ آیا حتماً باید در کوران حساس برای این دو باشگاه تصمیم گیری شود؟

منبع: فارس
Share/Save/Bookmark