توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 2240
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۹
دولت برای تنظیم بازار داخلی هم مانند موضوع تحریم ها وارد عمل شود/
ورود به‎موقع دولت و مهار تاثیرات‌تحریم‌ها بر شاخص‌های کلان اقتصادی
ورود به‎موقع دولت و مهار تاثیرات‌تحریم‌ها بر شاخص‌های کلان اقتصادی
ورود جدی دولت براي واکنش متناسب به تحریم‌های اروپا و امریکا علیه مردم ایران، این روزها به صورت ملموسی اثر خود را نشان داده است، و این واقعیت را اثبات کرده است که دولت با ورود به موقع به مقولات کلان اقتصادی به راحتی می‌تواند بر مناسبات اقتصادی حاکم بر کشور تسلط پیدا کند.

به گزارش خط نیوز، رجانیو نوشت:در حالي كه بی‌عملی نهادهای اقتصادی در ماجرای سکه و ارز در چند ماه قبل، موجب شد تا این بازارها با تلاطم جدی مواجه شود و برای مدتی اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد، این بار دولت با شروع تاریخ اعمال تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ملت ایران با حضور به موقع و اتخاذ تصمیماتی عملیاتی، سبب شد آغاز این تحریم‌ها موج روانی خاصی به جامعه وارده نکرده و اقتصاد ایران روال ماه‌های گذشته خود را طی کند.

در همين زمينه، فعال تر شدت وزراي اقتصادي دولت و شخص رييس جمهور در اين زمينه نيز بي تاثير نبوده و اين امر تا حد قابل توجهي سبب آرامش نسبي بازار و هم عدم تاثیر پذیری شاخص‌های کلان اقتصادی از مقوله تحریم‌های علیه مردم ایران شده است.

اين در حالي است كه پیش از این و در جریان نوسانات بازار سکه و ارز تعلل یکماهه نهادهای اقتصادی دولت سبب شد تا بازار آشتفته‌ای را رقم زد که باعث سلب آرامش روانی در جامعه شده بود. اما در همان ماجرا نیز حضور دولت و اجرای طرح‌های مختلف از جمله پیش فروش سکه و تغییر نرخ ارز سبب شد تا آرامش به بازار سکه و ارز بازگردد.

در موضوع تحریم‌های نفتی ایران، حضور به موقع دولت سبب شده است تا روال اقتصادی کشور با چالش جدی مواجه نشود. برگزاری جلسات ۴ عضو اقتصادی کابینه، ابتکارات وزارت نفت در فروش محصولات نفتی به کشورهای مختلف و حضور رئیس جمهور در جمع کارکنان وزارت اطلاعات و هشدار به غرب درباره تحریم‌ها را می‌توان نشانه‌‌های این اقدامات دانست. اقداماتی که در برخی از روزها حتی موجب کاهش نرخ سکه و ارز در بازار غیر رسمی کشور شد.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با کارکنان قوه قضاییه ضمن اشاره به همین موضوع فرمودند: «در شرایط كنونی دشمن با همه‌ی توان وارد میدان شده تا دسترسی جمهوری اسلامی به این منابع و نقاط قوت را كاهش دهد، اما از طرف دیگر مسئولان هم تمام توان خود را به كار گرفته‌اند تا این توطئه خنثی شود.»

اما هر چند تیم اقتصادی دولت در ماجرای مقابله با تحریم‌ها حضور به موقعی را از خود به نمایش گذاشته است ولی به نظر می‌رسد در مقوله تنظیم بازار و مهار گرانی‌ اجناس داخلی، آنچنان که باید و شاید ورود جدی پیدا نکرده است. امری که به دنبال خود گرانی‌های غیر قابل توجیه اقتصادی را به همراه داشته است و قشر مستضعف جامعه را به شدت تحت فشار قرار داده است. افزایش بی رویه قیمت گوشت، مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی مواردی است که به نظر می‌رسد دولت به راحتی و با یک ورود جدی به خوبی خواهد توانست آنرا مدیریت کند. چنانکه با در پیش بودن ماه مبارک رمضان این ضرورت بیش از پیش احساس می‌شود.

به نظر می‌رسد برای عبور از گردنه‌ تحریم‌های غرب علیه ایران، لازم است دولت همچنان که طراحی‌های کلان و ویژه و موثری را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها انجام داده است، در موضوع تنظیم بازار و تسهیل معیشت مردم نیز به همین شکل وارد عمل شود. امری که این روزها باید بیش از پیش به آن توجه کرد تا تحمل تحریم‌ها برای مردم آسان‌ و بدون هزینه باشد.
Share/Save/Bookmark