توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65892
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۰
مقصر اول: ویروس انگلیسی!
شیب تند کرونا؛ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خواستار «محاکمه حسن روحانی» شد/ روند ابتلای خانوادگی در اغلب مبتلایان/ تعطیلی مشاغل بازی با الفاظ اس
حسن روحانی در اظهاراتی عجیب مدعی شد ورود ویروس انگلیسی از عراق اولین عامل شیوع موج چهارم کروناست و عروسی‌های ماه رجب و شعبان تجمع‌های بازار در شب عید و مراسم عید نوروز عوامل دیگر هستند
شیب تند کرونا؛ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خواستار «محاکمه حسن روحانی» شد/ روند ابتلای خانوادگی در اغلب مبتلایان/ تعطیلی مشاغل بازی با الفاظ اس
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598؛ رئیس‌جمهور در آخرین اظهار نظر خود درباره موج چهارم کرونا گفت: «ما از بهمن‌ماه سال گذشته پیش‌بینی این موج را می‌کردیم». حسن روحانی در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که نوع تصمیمات اتخاذ‌شده درباره سفرهای نوروزی خلاف این امر را نشان می‌دهد، چرا‌که اگر چنین پیش‌بینی‌ای صورت گرفته بود، ستاد ملی مبارزه با کرونا بر اساس چه تدبیری مجوز سفرهای نوروزی را داد و مردم را رهسپار جاده‌های منتهی به ابتلا به کرونا کرد؟!

سخنان این روزهای حسن روحانی بیش از آنکه تسکین‌دهنده آلام مردم باشد، به‌مانند قسم حضرت عباس و دم خروس است و باعث می‌شود اعتماد مخدوش مردم به دولت بیش از پیش رنگ ببازد. رئیس‌جمهور در روز هفتم فروردین سال جاری بر خلاف هشدارهای پیاپی وزارت بهداشت و دیگر کارشناسان و متخصصان این حوزه مبنی بر اینکه انجام سفر باعث انتقال بیماری و ایجاد موج چهارم کرونا در کشور می‌شود، در اظهار نظری غیرکارشناسانه اعلام کرد: «به نظر من پیک کرونا با وجود همه جهش‌ها و مشکلات در دنیا تمام شده و با گسترش واکسیناسیون این پیک رو به کاهش است؛ با گسترش واکسیناسیون از ماه‌های اخیر مقابله با کرونا سهل‌تر شده است. امیدم این است که تا پایان دولت بیماری به طور کامل در داخل کشور مهار شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ نیز همه مردم واکسینه شوند و از این معضل به شکلی که الان مواجهیم، عبور کنیم». این در حالی است که وی در روز چهاردهم فروردین به طور رسمی از مواضع قبلی خود بازگشت و درگیر شدن ایران با پیک چهارم کرونا را مورد تایید قرار داد.

روحانی هم‌اکنون مدعی این موضوع است که «مصوبات ستاد ملی کرونا روی کاغذ مانده» در حالی که وی و تیم همراهش در ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌توانستند با استفاده از ظرفیت به وجود آمده در نوروز موج ابتلا و بیماری را در کشور مهار کرده و مانع از بروز و ظهور موج چهارم کرونا در کشور شوند. حال سوال اینجاست که چه کسانی جز اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت باید مصوبات این ستاد را اجرا و پیگیری می‌کردند؟ چه کسانی باید محدودیت‌هایی را برای ممانعت از سفرهای نوروزی اعمال می‌کردند؟پاسخ این سوالات را ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت چندی پیش چنین داد: تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همانگونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود و شعله‌های کرونا را خاموش کنیم. برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم. وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی با تعطیلی سفرها در نوروز ۱۴۰۰ مخالفت کردند، گفت: نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم.

در مقابل این صحبت‌های حریرچی، حسن روحانی روز گذشته گفت: نمی‌شود هر کسی در تلویزیون چیزی بگوید. در مبارزه با کرونا همه باید یکصدا باشیم.

رئیس دولت شیوع کرونای انگلیسی در کشور را نتیجه 5 عامل دانست و گفت: اصلی‌ترین عامل ورود کرونای انگلیسی به ایران تردد‌های صورت گرفته از عراق به ایران است، همچنین تردد و تجمع‌های شب عید، مراسم عید نوروز، عروسی‌های ماه‌های رجب و شعبان و انجام سفرها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر عوامل اصلی تشدید وضعیت کرونا در کشور هستند.

گویی روحانی فراموش کرده مردم با چراغ سبز ستاد ملی کرونا راهی جاده‌های کرونا‌زده شدند و وی نمی‌تواند با چند اظهارنظر مسؤولیت حقوقی تصمیمات اشتباه دولت را به گردن مردم و دیگران بیندازد. حال با توجه به این صحبت‌های روحانی این سوال پیش می‌آید که چگونه ویروس کرونای انگلیسی از مرزهای عراق وارد ایران شده در حالی که طی چند ماه گذشته مرزهای بین این دو کشور به روی مسافران بسته بوده و صرفا ترددها در حوزه ترانزیت کالا صورت گرفته است. این در حالی است که با وجود قرمز بودن وضعیت کشورهایی مانند انگلیس و ترکیه همچنان تردد مسافران به این کشورها برقرار است و رئیس دولت هیچگونه اشاره‌ای به ورود ویروس جهش‌یافته کرونا از طریق این کشورها ندارد. به‌نظر می‌رسد روحانی با تکیه بر نگاه سیاسی و فارغ از ضرورت‌های توجه به نظرات کارشناسان، با بیان چنین سخنانی صرفا به دنبال خارج کردن دولت از باتلاق خودساخته تصمیمات اشتباه است. این در حالی است که اگر وزیر بهداشت به عنوان متولی امر سلامت در کشور در جایگاه واقعی خود در ستاد ملی کرونا قرار می‌گرفت و تصمیمات این ستاد بر اساس نظرات این وزارتخانه اتخاذ می‌شد، آمارها بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی بود که هم‌اکنون از سوی سخنگوی وزارت بهداشت مطرح می‌شود.

به نظر می‌رسد تا بیش از این دیر نشده دولت باید تغییر ساختاری را در ستاد ملی کرونا ایجاد کند و جایگاه وزارت بهداشت را در حوزه تصمیم‌گیری‌ها ارتقا داده و نقش این وزارتخانه را از اعلام‌کننده آمارهای مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا فراتر ببیند.

این در حالی است که پاییز سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با ایشان، فرمودند: هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند.

برخورد با متخلفان شیوع پیک چهارم کرونا
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به رئیس قوه‌ قضائیه درباره کوتاهی‌های صورت‌گرفته برای مقابله با کرونا و به دنبال آن شیوع موج چهارم کرونا نوشت.

حسینعلی شهریاری در این نامه نوشت: ناباورانه راهکار شناخته‌شده فاصله‌گذاری اجتماعی و از شاخص‌ترین مصادیق آن محدودیت‌های سفر در ایام نوروز ۱۴۰۰ نادیده گرفته شد به گونه‌ای که می‌توان این حادثه خطرناک را به نبود اراده در کسانی نسبت داد که وظیفه جلوگیری یا به حداقل رسانیدن مسافرت‌های نوروزی را داشتند اما آن را اعمال ننمودند. این در حالی است که وزارت بهداشت و جامعه علمی پیش از تعطیلات به کرات هشدارهای لازم را دادند و انتظار این بود که با توجه به موج‌های قبلی و سفرهای برون‌شهری نوروز ۱۴۰۰، که با یک سال آگاهی‌بخشی در ذهن مردم به عنوان یک امر ناشایست و ضدسلامت نقش بسته بود، به یکباره به امری مباح مبدل نشود تا تجربه‌ها تکرار نشود و شاهد فاجعه‌ای که امروز با آن در مراکز درمانی مواجهیم نباشیم اما این سوال در ذهن مردم ایجاد شده که چرا چنین شد و در این میان مقصر کیست؟ مرجع و صاحب صلاحیت در این باره «ستاد ملی کرونا» است که ریاست آن با رئیس‌جمهور محترم است.

سونامی نوروز، کاملا قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود. قانون مسؤولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی بخش دیات در این باره روشن است و به نظر می‌رسد قصور یا تقصیر را متوجه ریاست ستاد می‌داند. ساده‌انگاری و در کنار آن چشم‌پوشی از ادای تکالیف میدانی در جلوگیری از مسافرت‌های نوروزی از عوامل این اتفاق ناگوار است. این کمیسیون همگام با جامعه پزشکی و دست‌اندرکاران حوزه‌های اجتماعی و سلامت که با وقوع نشانه‌های خستگی مردم از یک سال تحمل محدودیت‌ها، بهاری مصیبت‌بار را گوشزد می‌کرد،

از جنابعالی به عنوان حافظ عمومی مصرانه استدعا دارد در قبال این عملکرد ناصواب ریاست قوه مجریه که می‌توانستند با تدبیر خود و از موضع اقتدار ناشی از ریاست ستاد، اوضاع رو به بهبود کرونا را تداوم بخشند ولی نبخشیدند و کشور را با موج سهمگین دیگری از این بیماری مواجه نمودند، اقدام بایسته قضایی را معمول فرمایید.

موج سنگین کرونا در اغلب استان‌های کشور
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام موج سنگین ابتلا به کرونا در اغلب استان‌های کشور و شلوغی بیمارستان‌ها، علل شکل‌گیری موج جدید این بیماری را تشریح کرد.

دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در همه استان‌ها با موج سنگین ابتلا مواجه هستیم و اکثر بیمارستان‌ها شلوغ هستند. وی افزود: از طرفی استان‌هایی داشتیم که تازه از موج قبلی رها شده بودند اما دوباره درگیر موج جدید بیماری شدند. عوامل متعددی باعث شکل‌گیری این موج جدید شد؛ قبل از سال جدید در نیمه اسفندماه سال گذشته خریدهای شب عید را داشتیم، همچنین دورهمی، دیدوبازدیدها و... که سبب شد در شاخص رعایت پروتکل‌ها افت داشته باشیم و این عدد به زیر ۶۰ درصد رسید.

رئیسی ادامه داد: در ۱۲ استان شیب بسیار تندی از بیماری را شاهد هستیم. استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، کرمان، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، قم و فارس از استان‌هایی هستند که شیب تند بیماری کرونا را تجربه می‌کنند و باید مراقب بود که از خسارت وارده بکاهیم.

وی افزود: در ۱۱ استان دیگر نیز شیب تند است اما نه به اندازه ۱۲ استان پیشین. در واقع این استان‌ها هم وارد موج چهارم شده‌اند و شیب بیماری رفته‌رفته تند می‌شود و باید مراقب باشند زیرا روزهای سختی پیش‌ روی‌شان قرار دارد. استان‌های ایلام، البرز، آذربایجان غربی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، کردستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کرمانشاه و قزوین نیز شیب تندی از بیماری دارند.

آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرها
رئیسی درباره رنگ‌بندی شهرها از نظر کرونا نیز تاکید کرد: در مجموع ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۲۹شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریم و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به ۵۶ درصد رسیده که عدد بسیار پایینی است.

ابتلای خانوادگی در اغلب مبتلایان
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آمار رو به رشد بیماری کرونا در کشور، گفت: در حالی که هم‌اکنون تخت برای بستری بیماران جدید مبتلا به کرونا به سختی پیدا می‌شود، پیش‌بینی ما افزایش بسیار بیشتر مبتلایان به این بیماری است.

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: متأسفانه در حال حاضر در اوج پیک چهارم کرونا قرار داریم و موارد جدید ابتلا به بیماری روز‌به‌روز در حال افزایش است. این در حالی است که تخت‌های بیمارستانی که به مبتلایان کرونا اختصاص دارد و همچنین تخت‌های بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها کاملا پر شده‌اند تا جایی که جا برای بستری بیمار جدید به سختی پیدا می‌شود. یکی از موضوعاتی که پرسنل بیمارستانی را کلافه کرده نداشتن جای کافی برای بستری مبتلایان جدید و همچنین کار طاقت‌فرسایی است که به دنبال گسترش شیوع بیماری انجام می‌دهند. وی در ادامه با اشاره به آمار بالای مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در شرایط فعلی،‌ اظهار کرد: این افزایش آمار قربانیان در حالی رخ داده است که ما پیش‌بینی می‌کنیم آمار مرگ‌و‌میر از این هم بیشتر شود. این متخصص بیمای‌های عفونی اظهار کرد: کرونای انگلیسی قواعدی را که قبلا با آن آشنا شده بودیم به هم ریخته است. با ویروسی جهش‌یافته طرف هستیم که سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد. عمده بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند با ابتلای خانوادگی هستند.

متأسفانه نوع جهش‌یافته کرونا به‌سرعت در ریه‌های فرد بیمار می‌نشیند و درگیری ریوی و نارسایی تنفسی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به مرگ‌و‌میر شود. از طرفی عوارض ناشایعی همچون عوارض قلبی، آنسفالیت و... که قبلا کمتر شاهد آن بودیم اکنون در بیماران نمود بیشتری پیدا کرده است. وی افزود: در نوع ووهان ویروس کرونا همه می‌گفتیم کودکان به بیماری مبتلا نمی‌شوند یا حالت خفیف آن را تجربه می‌کنند اما اکنون کودکان و نوجوانان هم مبتلا می‌شوند و گاهی حتی در علائم و ابتلا تفاوت چندانی با بزرگسالان ندارند.

تعطیلی مشاغل بازی با الفاظ است
فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونای تهران روز گذشته گفت: با وجود اعمال محدودیت فعالیت خیلی از اصناف و مشاغل، امروز در سطح شهر هیچ تغییری نکرده بود. پیشنهاد ما لاک‎داون شهر است نه وضعیت فعلی، این در حالی است که امروز بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کردند.علیرضا زالی ادامه داد: از طرفی دستگاه‎های مرتبط نیز بخوبی به وظایف خود در قبال مبارزه با کرونا عمل نمی‎کنند. علاوه بر این، مسیر محدودیت‎هایی که پیشنهاد دادیم با چیزی که امروز می‌بینیم همخوانی ندارد، ما خواستار تعطیلی اداره‎ها هستیم. وی افزود: آمار فوتی‌های کرونا در تهران امروز به 70 نفر رسید و اگر چنین وضعیتی ادامه‌دار شود بزودی شاهد افزایش فوتی‎های ناشی از کرونا خواهیم شد. ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی ۱۰ روزه مشاغل را اعمال داشته است در حالی که این موضوع بازی با الفاظ است، ما باید شاهد تعطیلی واقعی شهر باشیم. با 700 نیروی کارشناس نمی‌توان کرونا را در تهران مدیریت کرد. زالی ادامه داد: کسانی که جان مردم را به بازی گرفته‌اند باید پاسخگو باشند.
***
دولت عامل اصلی بروز پیک چهارم کروناست و باید پاسخگو باشد
عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید پاسخگوی شیوع فاجعه‌بار ویروس کرونا و داغدار شدن خانواده‌ها در پی از دست دادن عزیزان‌شان به دلیل سهل‌انگاری تصمیم‌گیران ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به عدم ایجاد محدودیت‌ها و صدور مجوز مسافرت‌های نوروزی باشد.

دکتر علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه وزیر بهداشت و معاونان وی در روزهای پایانی سال بارها به مردم و مسؤولان هشدار دادند که در صورت انجام مسافرت‌های نوروزی بار دیگر با مشکلات جدی و بروز پیک جدید بیماری «کووید-19» مواجه خواهیم شد و اقدامات انجام‌شده در مهار این بیماری از بین می‌رود، گفت: اینکه چرا دولت و شخص رئیس‌جمهور به توصیه‌ها و هشدارهای جدی وزیر بهداشت و جامعه پزشکی اعتنایی نکردند جای ابهام دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی وزیر بهداشت به صراحت اعلام می‌کند به حرف ما گوش نکردند و مسافرت‌ها در ایام عید بدون محدودیت سفت و سخت انجام شد و اکنون افسار مدیریت بیماری از دست ما در رفته است، بیانگر آن است که شخص رئیس‌جمهور و تصمیم‌گیران در ستاد ملی مقابله با کرونا مقصر اصلی موج جدید کرونا در کشور و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها هستند.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به تاثیر منفی سخنان عجیب رئیس‌جمهور در اواسط روزهای ابتدای سال مبنی بر اینکه «از پیک کرونا عبور کرده‌ایم» اشاره کرد و اظهار داشت: خیلی‌ها تا همان موقع به حرف وزیر بهداشت گوش کرده و در خانه مانده بودند اما اظهارنظر غیر‌کارشناسانه رئیس‌جمهور در این زمینه موجب شد بارقه امید رفع بیماری بر دل‌ها بنشیند و با اطمینان‌بخشی، خیلی‌ها بار سفرها را برای گردش و دید و بازدید ببندند.

دکتر سلیمی اضافه کرد: رشد فزاینده شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر عدم ایجاد محدودیت‌ ترددهای نوروزی، به بی‌تدبیری در تامین نیاز کالاهای اساسی مردم نیز برمی‌گردد، طوری که مردم برای خرید مرغ صف‌های فشرده و طولانی تشکیل ‌دادند. از طرفی درهای ورود به کشورهایی چون ترکیه هم - که در شرایط سخت کرونایی قرار دارد- برای مسافران نوروزی باز بود اما رئیس‌جمهور از این موضوع هیچ سخنی نمی‌گوید.
Share/Save/Bookmark