توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 42707
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۰
مروری بر یک تقارن
هفته دوم تیرماه (ششم تا دوازدهم) به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی معروف شده است. تقارن امسال این هفته با یک اتفاق جهانی دیگر تأمل‌برانگیز می‌شود؛ روز جهانی قدس.
مروری بر یک تقارن
به گزارش خط نیوز به نقل از ایسنا، مرداد 58 بود که امام خمینی (ره) با بیان این جملات، روز جهانی قدس را پایه‌گذاری کرد: من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمود که اکنون، این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.»

پیام امام (ره) صریح و روشن بود؛‌ دعوت از تمامی جهان اسلام برای همبستگی در مقابله با رژیم اشغالگر قدس. این پیام درست بعد از بمباران جنوب لبنان توسط اسرائیلی‌ها صادر شد و به سرعت در جهان اسلام پیچید تا روزی پایه‌گذاری شود که نشان دهد قدس نه تنها متعلق به فلسطین بلکه متعلق به تمام جهان اسلام است.

از 1967 که قدس پس از جنگ شش روزه اعراب با اسرائیل به دست رژیم صهیونیستی افتاد، اسرائیلی‌ها استارت خود را برای اسلام‌زدایی از این شهر مقدس زدند. قطعنامه‌های بین‌المللی دست کم بیت‌المقدس شرقی را که اماکن مقدسه نیز در این بخش قرار دارد، ‌متعلق به فلسطین می‌دانند اما طی این سال‌ها اسرائیل که نشان داده به معاهدات بین‌المللی چندان پایبند نیست به فعالیت‌های غیرقانونی خود در این شهر ادامه می‌دهد.

اسرائیلی‌ها هنوز به این جمله بن گوریون اعتقاد دارند که اسرائیل بدون قدس و قدس بدون هیکل (معبد سلیمان) وجود ندارد و این سه بدون یکدیگر بی‌معنا هستند. اصل و اساس شکل‌گیری تفکر صهیونیسم نیز بر همین مبنا بود یعنی بازگشت به ارض موعود، ‌بازسازی معبد سلیمان، سلطه بر نیل تا فرات و سرانجام شکل‌گیری نبرد آخرالزمان.

از طرفی قدس برای مسلمانان از آن جهت مقدس است که علاوه بر آنکه قبله اول اسلام بوده،‌ محل معراج پیامبر (ص) است و وجود قبه‌الصخره و مسجدالأقصی به عنوان سومین حرم شریف اسلام اهمیت این شهر را دوچندان می‌کند.

امام (ره) نیز به خوبی همین هدف را نشانه گرفت. نام‌گذاری روزی با عنوان قدس علاوه بر ‌آنکه نشانی برای همبستگی جهان اسلام به حساب می‌آید، مقابله با صهیونیسم جهانی و نظام سلطه را در دستور کار دارد. قدس تنها یک نماد است و اصل داستان، استکبارستیزی و ایستادن در کنار مظلومین و مستضعفین جهان است.

شاید همین دلایل باعث شد که روز قدس واقعاً‌ راهپیمایی روز قدس همواره ماهیتی جهانی پیدا کند و علاوه بر استقبال از آن در کشورهای اسلامی در سایر کشورها نیز مورد استقبال قرار گیرد. با گذشت زمان و ظلم آشکار صهیونیست‌ها بر ملت فلسطین، راهپیمایی روز قدس همواره به محلی برای نشان دادن انزجار مردم از صهیونیست‌ها و حامیان آنها تبدیل شده است.

از سوی دیگر حمایت‌های بی دلیل و با دلیل آمریکا از رژیم اسرائیل باعث شده تا این روز علاوه بر رژیم صهیونیستی، ایالات متحده را نیز هدف قرار می دهد. به خصوص برای ملت ایران که بارها سیاست‌ها ضدایرانی آمریکایی‌ها را تجربه کرده‌اند.

روز قدس امسال با هفته حقوق بشر آمریکایی همزمان شده است. در 6 تیر 1360، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ترور شد، فردای آن روز انفجار در محل حزب جمهوری اسلامی به شهادت آیت‌الله سیدمحمد بهشتی و 72 یارش منجر شد، 11 تیر 1360، آیت‌الله صدوقی توسط منافقین به شهادت رسید. در تمامی این اتفاقات منافقین و ضدانقلاب با دست حمایت‌گر آمریکا حضور داشتند.

جنایات آمریکایی‌ها با حمایت از صدام در جنگ تحمیلی به ایران ادامه یافت و در 7 تیر 1366 رژیم بعث عراق با بمب‌های شیمیایی حامیان غربی خود سردشت را بمباران کرد تا علاوه بر 110 شهید، بیش از 8 هزار شیمیایی به جا بگذارد.

ردپای شیطان بزرگ در جنگ همچنان ادامه یافت تا این‌که در 12 تیر 67 ناو آمریکایی حاضر در خلیج فارس با موشک خود هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی را هدف قرار داد و 290 نفر از مسافران آن پرواز را به شهادت رساند.

داستان دشمنی آمریکا با ایران دنباله‌دار است اما مرور همین اتفاقات در هفته دوم تیر نشان می‌دهد که مدعیان حقوق بشر زمانی که قرار باشد با مردمی دشمنی کنند شعارهای بشردوستانه خود را کنار می‌گذارند و دست آهنین‌شان را از زیر دستکش مخملی خود بیرون می‌آورند.

تقارن روز جهانی قدس با هفته حقوق بشر آمریکایی اتفاق مبارکی می‌تواند به حساب بیاید. اگر امروز اسرائیل با حمایت‌های آمریکا همچنان مردم فلسطین را مورد ظلم قرارمی دهد و اگر ایرانیان شعارهای بشردوستانه آمریکا را باور نمی‌کنند. تنها به این دلیل است که نه تنها هنوز عزم جهانی برای مقابله با صهیونیسم جهانی شکل نگرفته بلکه مدعیان حقوق بشر نیز نه تنها همچنان از اقدامات گذشته خود ابراز پشیمانی نمی‌کنند بلکه هر روز دست به اقدامات تحریک‌آمیز جدیدتری می‌زنند.

شاید به دلیل همین چند نکته کوتاه، نه تنها روز جهانی قدس باید هرچه باشکوه‌تر برگزار شود بلکه هفته حقوق بشر آمریکایی نیز باید وجهه‌ای جهانی یابد تا شاید مقابله با صهیونیسم جهانی و استکبار حامی آن بالأخره به یک بسیج عمومی اسلامی و حتی جهانی منجر شود.
Share/Save/Bookmark