توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65027
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۰
مذاکره تحقیرآمیز آمریکا بحث‌برانگیز شد
توافق به سبک آمریکا/ متن دیکته شده‌ای که رئیس‌جمهور صربستان حتی آن را نخوانده بود
رئیس جمهور آمریکا با اینکار صربستان را در عمل انجام شده قرار داده و توانسته اولین کشور اروپایی که با انتقال سفارت خود به قدس اشغالی موافقت کرده را به دنیا معرفی کند!
توافق به سبک آمریکا/ متن دیکته شده‌ای که رئیس‌جمهور صربستان حتی آن را نخوانده بود
به گزارش خط نیوز به نقل از رجانیوز: رئیس جمهور آمریکا در ادامه حرکت‌های تبلیغاتی خود در آستانه انتخابات آمریکا انتقال سفارت صربستان از تل‌آویو به قدس اشغالی را اعلام کرد.
نکته جالب در این توافق اینکه رئیس‌جمهور صربستان از اعلام ترامپ درباره انتقال سفارت بلگراد از تل‌آویو به قدس اشغالی غافلگیر شد. واکنش «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان به اعلام انتقال سفارت کشورش به بیت المقدس توسط دونالد ترامپ نشان می‌دهد که او اصلا از چنین مساله‌ای بی خبر بوده است. غافلگیری وی نشان می‌دهد که او نمی‌دانسته چه چیزی را امضا کرده است!

رئیس جمهور آمریکا با اینکار صربستان را در عمل انجام شده قرار داده و توانسته اولین کشور اروپایی که با انتقال سفارت خود به قدس اشغالی موافقت کرده را به دنیا معرفی کند!

طبق این توافق رئیس‌جمهور صربستان که برای توافق عادی‌سازی روابط با کوزوو در واشنگتن حضور یافته باید سفارتخانه صربستان در سرزمین‌های اشغالی را حداکثر تا ژوئیه 2021 (تیرماه 1400) به بیت‌المقدس منتقل کند. «عبدالله حوتی» نخست‌وزیر کوزوو که برای امضای توافقنامه‌هایی در راستای عادی‌سازی روابط کشورش با صربستان با میانجی‌گری آمریکا در واشنگتن به سر می‌برد، روز جمعه از موافقت دولت متبوعش با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی خبر داد.

کوزوو که اوایل سال 2008 استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، تاکنون رژیم صهیونیستی را به رسمت نشناخته بود. شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارش خود از توافقنامه عادی‌سازی روابط میان صربستان و کوزوو که امروز جمعه 4 سپتامبر (14 شهریورماه) در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به امضا رسید، اعلام کرده است که به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی از سوی کوزوو و انتقال سفارت صربستان در سرزمین‌های اشغالی به بیت‌المقدس در واقع بخشی از توافق جدید بین این دو کشور همسایه بوده است.

با این وجود مشخص نیست چه ارتباطی بین عادی سازی روابط صربستان و کوزوو با به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی توسط کوزوو و انتقال سفارت صربستان به بیت المقدس وجود دارد.

دونالد ترامپ اما این اتفاق را به عنوان موفقیت تاریخی خود معرفی کرد. رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در دفتر کار خود در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران در حضور سران صربستان و کوزوو گفت: امروز روزی واقعاً تاریخی است: امروز روزی بسیار بسیار مهم بویژه در منطقه‌ای زیبا از جهان (در قلب اروپا) است. مایلم با خوشحالی، تعهد واقعاً تاریخی را اعلام کنم. اینکه توانستیم چنین کاری را انجام دهیم، اتفاقی خوب بوده است. بسیاری در اینجا برای شما ارزوی موفقیت می‌کنند. ما از اینکه چنین اتفاقی رخ می‌دهد بسیار احساس غرور می‌کنیم. وزارت خارجه فلسطین اما تصمیم افتتاح سفارت صربستان و کوزوو در قدس اشغالی را تجاوزی آشکار به مساله فلسطین توصیف کرد.


وزارت خارجه فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، موافقت صربستان و کوزوو با افتتاح سفارت و کنسولگری یا نمایندگی این دو کشور در قدس اشغالی تجاوزی آشکار و غیر قابل توجیه به ملت فلسطین، مساله فلسطین و حقوق ملی عادلانه و مشروع آن است. وزارت خارجه فلسطین تصریح کرد، این بیانیه گواهی جدید بر این امر است که دولت ترامپ از نفوذ خود برای اخاذی از کشورهای مختلف استفاده می کند تا سیاست خارجی خود را که کاملا جانبدار رژیم اشغالگر و سیاست هایش است به این کشورها دیکته کند. این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد، سیاست خارجی و دیپلماسی فلسطین تنها با رژیم اشغالگر و دیپلماسی آن مقابله نمی کند بلکه با نفوذ و دیپلماسی دولت ترامپ هم مقابله می کند که مواضع و سیاست حزب راستگرای حاکم در رژیم صهیونیستی و طرح های استعمارگرانه و توسعه طلبانه آن در سرزمین فلسطین اشغالی را در پیش گرفته است.

وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد، به محض صدور بیانیه آمریکا پیرامون سفارت صربستان و کوزوو، از دولت صربستان درخواست کرده در مورد این بیانیه توضیح دهد و از موضع خصمانه خود با ملت فلسطین منصرف گردد. این وزارتخانه اعلام کرد، در مقابل این نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل، گزینه های خود از جمله شکایت از کشورهای ناقض این قطعنامه ها را بررسی خواهد کرد.
Share/Save/Bookmark