توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63579
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۷
سیلی مردم عراق به ترامپ؛رأی مثبت عراقیها به رفراندوم اخراج آمریکا
تظاهرات میلیونی روز گذشته در نقاط مختلف عراق در واقع سیلی محکم مردم این کشور به صورت رئیس‌جمهورِ تروریست آمریکا بود.
سیلی مردم عراق به ترامپ؛رأی مثبت عراقیها به رفراندوم اخراج آمریکا
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: روز گذشته بود که میلیون‌ها عراقی در پاسخ به فراخوان‌های صادره از سوی احزاب، جریان‌ها و گروه‌های مختلف، دست به برگزاری تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی زدند.

همانطور که پیش بینی می‌شد، میلیون‌ها عراقی در تظاهرات روز گذشته مشارکت کردند و با سر دادن شعارهای گوناگون علیه ایالات متحده آمریکا و اقدامات تروریستی این کشور، خروج فوری تروریست‌های آمریکایی از خاک خود را خواستار شدند. تظاهرات میلیونی در عراق در واقع به مثابه یک رفراندوم برای جویا شدن دیدگاه شهروندان عراقی در خصوص تداوم یا عدم تداوم حضور تروریست‌های آمریکایی در کشورشان بود.

بدین ترتیب، میلیون عراقی با مشارکت خود در تظاهراتِ تاریخیِ ضد آمریکایی ضمن پاسخ مثبت به رفراندوم اخراج تروریست‌های آمریکایی، بر تداوم حضور آنها در عراق خط بطلان کشیدند. این تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی بازتاب وسیعی در رسانه‌های مختلف جهان داشت.

در همین ارتباط، شبکه لبنانی المیادین گزارش داد که پیام این تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی مردم عراق این است که گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراکسیون‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریکایی‌ها ادامه خواهند داد. کما اینکه خبرگزاری رویترز با اشاره به تظاهرات گسترده مردم عراق در روز جمعه نوشت: عراقی‌ها در دو نقطه شهر بغداد پایتخت عراق به درخواست رهبران سیاسی عراقی به خیابان‌ها آمدند و علیه حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور شعار سر دادند.



در همین حال، شبکه الجزیره نیز بخش‌های مختلف تظاهرات میلیونی عراقی‌ها را به صورت زنده پوشش داد. در تصاویری که شبکه الجزیره مباشر پخش کرد، شرکت کنندگان در این تظاهرات میلیونی، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. شبکه خبری بی بی سی هم در همین راستا نوشت: جمعیت عظیمی از مردم عراق خیابان‌های پایتخت بغداد را پُر کردند تا از آمریکا درخواست کنند خاک عراق را ترک کند.

واقعیت این است که تظاهرات میلیونی عراقی‌ها علیه آمریکایی‌ها و سردمداران تروریست آن‌ها در حالی انجام شد که نه تنها رسانه‌های وابسته به آمریکا و غرب، بلکه شخصیت‌های سیاسی آنها نیز نتوانستند به سانسور بزرگیِ آن بپردازند. درست به همین دلیل است که یک منبع دیپلماتیک غربی در سخنانی به بیان بزرگیِ تظاهرات میلیونی عراقی‌ها علیه تروریست‌های آمریکایی پرداخت.

در همین راستا، یک منبع دیپلماتیک غربی سخنانی را در خصوص تظاهرات میلیونی عراقی‌ها برای اخراج تروریست‌های آمریکایی، مطرح کرد. این منبع اذعان کرد که نمی‌توان تظاهرات میلیونی عراقی‌ها برای اخراج آمریکا از کشور خود را نادیده انگاشت. این منبع اظهار داشت: تظاهرات میلیونی عراقی‌ها، صحنه‌ای تأثیرگذار و بی سابقه را در این کشور رقم زد. وی گفت: این تظاهرات میلیونی نشان داد که اغلب عراقی‌ها خواستار خروج آمریکایی‌ها از کشور خود هستند.

این تظاهرات همچنین حمایت مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق یعنی آیت الله سیستانی را نیز به دنبال داشت. در همین راستا، «شیخ احمد الصافی» نماینده مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه‌های نماز جمعه در کربلای معلی که در صحن مطهر حرم امام حسین (علیه السلام) برگزار شد، تصریح کرد: «مرجعیت بر موضع خود مبنی بر ضرورت احترام به حاکمیت و ثبات تصمیم‌گیری سیاسی و یکپارچگی ارضی و مردمی عراق تاکید می‌کند». این در حالی است که مرجعیت عراق پیش‌تر نیز اقدامات تروریستی ایالات متحده آمریکا در این کشور را محکوم کرده بود.



تظاهرات میلیونی عراقی‌ها علاوه بر مرجعیت، واکنش مقامات عراقی، شخصیت‌های احزاب و جریان‌های سیاسی را به دنبال داشت. «همام الحمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بیانیه‌ای از مشارکت گسترده مردم عراق در تظاهرات ضد آمریکایی قدردانی کرد. وی در این بیانیه اظهار داشت: «شما با حضور میلیونی خود باعث سربلندی اعراب و مسلمانان در جهان شدید».

«هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم عراق خواسته خود را برای خروج نیروهای آمریکایی اعلام کردند و دولت آمریکا باید به خواسته و اراده مردم احترام بگذارد. از سوی دیگر، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه تروریست‌های آمریکایی و شعارهای مختلف آنها علیه واشنگتن و اقداماتش، اعلام کرد: «مردم عراق روز جمعه فریاد استقلال سر دادند». قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق در عراق با صدور بیانیه‌ای ترامپ را احمق خطاب و اعلام کرد مردم دیدگاه خود در خصوص آمریکا را صراحتاً اعلام کردند.

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که آشکارترین پیام ملت عراق در تظاهرات میلیونی روز گذشته، اعلام مخالفت صریح آنها با بقای تروریست‌های آمریکایی در کشور خود به ویژه پس از ترور فرماندهان مقاومت ازجمله شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس، است. پاسخ مثبت مردم عراق به رفراندوم اخراج تروریست‌های آمریکایی در واقع واکنشی به فرافکنی‌های اخیر آمریکایی‌ها نیز بود.

اخیراً مقامات آمریکایی مدعی شده بودند که مردم عراق به حضور نظامی آمریکا در کشورشان اعتراضی ندارند و به حضور دیگران معترض هستند. تظاهرات میلیونی مردم عراق که به مثابه سیلی محکمی به صورت رئیس جمهور تروریست آمریکا و دیگر سردمداران این کشور بود، دروغ بودن ادعاهای واشنگتن در عرصه‌های مختلف را بر ملا ساخت.

بدون شک، با برگزاری تظاهرات میلیونی مردم عراق در واکنش به تداوم حضور آمریکایی‌ها در کشورشان، شمارش معکوس برای پایان حضور ایالات متحده در عراق پایان یافته است و بدون تردید این موج خشم و نفرت مردمی از تروریست‌های آمریکای تنها در دامنه جغرافیایی عراق محدود باقی نخواهد ماند و خیلی زود به دیگر کشورها نیز کشیده خواهد شد؛ مسأله ای که تروریست‌های آمریکایی به شدت از آن در هراس هستند.
Share/Save/Bookmark