توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63966
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۱
بهای استرس زایی برای یک ویروس؛
کدام یک خطرناک‌تر است؛ کرونای اقتصادی یا کرونای بهداشتی؟/ از یک ویروس بحران اقتصادي غيرقابل جبران براي کشور نسازيم
مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک اندیشکده صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌آید، در صفحه توییتر خود نوشت: کرونا ویروس کاری با ایران کرده که تحریم‌های آمریکا نکرده است: متوقف کردن صادرات غیر نفتی(ایران)
کدام یک خطرناک‌تر است؛ کرونای اقتصادی یا کرونای بهداشتی؟/ از یک ویروس بحران اقتصادي غيرقابل جبران براي کشور نسازيم
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: پنبه شدن رشته های برجام و به طور کلی ناکارآمدی دولت در سال های گذشته، به اندازه کافی ضربات عمیقی به زندگی و معیشت مردم وارد کرده است؛ از طرفی تحریم ها نیز همچنان پابرجا بوده و در بعضی زمینه ها حتی بیشتر هم شده است؛ در کنار اینها با فضای غیر مدیریت شده ای درباره بیماری کرونا روبرو هستیم که شرایط را به سمتی برده تا کشور در آستانه تعطیلی قرار بگیرد!

در زمانی که به دلیل تحریم ها و همچنین کم کاری دولت، فروش نفت کاهش یافته، صادرات غیر نفتی اهیمت بیش از پیش پیدا کرده است؛ اما ظاهراً برخی خبرها حکایت از قطع ارتباط کشورهای همسایه با ایران - به دلیل شیوع کرونا - دارد که اگر این وضع ادامه پیدا کند، جای نگرانی وجود دارد؛ هر چند که با ادامه این روند همه کشورها آسیب خواهند دید.

بی بی سی، ایران اینترنشنال، من و تو و سایر رسانه های وابسته به نظام سلطه و سعودی در کنار شبکه های همکار داخلی در فضای مجازی، طبق معمول مشغول میدان داری رسانه ای یک جنگ هیبریدی علیه ایران هستند؛ ما نباید با تعطیل کردن امور کشور و با بمباران رسانه ای و تبلیغاتی از داخل – چه از جانب مسئولین و چه از جانب رسانه ها - چهره ای وحشتناک به خارج کشور مخابره کنیم تا روابط خارجی ما آسیب ببیند.

به تازگی مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) که یک اندیشکده صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌آید، در صفحه توییتر خود نوشت: کرونا ویروس کاری با ایران کرده که تحریم‌های آمریکا نکرده است: متوقف کردن صادرات غیر نفتی(ایران)



علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد صورت سیاسی وضعیت به وجود آمده گفت: «قرار است راهبرد فشار حداکثری بر ایران با کلید واژه کرونا تکمیل شود. فشار روانی به کشورها برای بستن مرزهای زمینی و هوایی و دروغ پردازی در مورد پنهان کاری ایران نقشه راه جدید است».



این در حالی است که چند روز قبل وزیر بهداشت عربستان سعودی از ابتلای ۲۴۴ نفر در این کشور به ویروس کرونا و مرگ ۱۸ نفر به علت این بیماری خبر داد که احتمالاً این آمار در حال حاضر افزایش یافته است.

و به رغم سانسور خبرهای مربوط به کرونا در سرزمین های اشغالی، هم اکنون برخی خبرها حکایت از قرنطینه 1400 نفر در اسرائیل دارد؛ علاوه بر آن، از آمریکا و کشورهای اروپایی گرفته تا کشورهای منطقه خاورمیانه،همه درگیر کرونا هستند اما ظاهراً باید به چین و ایران فشار بیشتری آورده شود! این را هم اضافه کنید که بسیاری از کشورها، به هر دلیلی آمارهای دقیقی از ابتلا به این بیماری منتشر نمی کنند.



اما در چند روز گذشته شاهد رشد غیر قابل توجیه قیمت ها بوده ایم. ای کاش همان گونه که برای مبارزه با کرونا ستاد ملی تشکیل دادیم، از خیلی وقت پیش برای مبارزه با گرانی هم ستاد ملی تشکیل می دادیم؛ چراکه خطر ویروس گرانی برای مردم کمتر از کرونا نیست.

یکی از متغیرهایی که در علم اقتصاد هم به رسمیت شناخته شده است، بحث آثار روانی و انتظاراتی است که مردم از آینده اقتصاد دارند. متأسفانه بعضی از مردم، مسئولین و رسانه ها به گونه ای با کرونا برخورد کردند که گویی ما با یک جنگ نظامی با هزاران تلفات در روز روبرو هستیم. شاید گاهی اوقات نوع مدیریت یک بحران، از خود آن بحران هم اهمیت بیشتری داشته باشد. در واقع در حال حاضر ما کاری کرده ایم که آثار روانی کرونا بیش از خود کرونا بر کشورمان سایه افکنده است.

کرونا در مقایسه با بیماری‌های واگیردار قدیمی بشر چیز عجیب و غریبی نیست، بلکه این شلیک رسانه است که می تواند ویروس کرونا را به عاملی برای نابودی اقتصاد و آرامش یک ملت و ارعاب و استثمار سایر کشورهای جهان توسط صاحبان اصلی رسانه‌های دنیا تبدیل کند.



با تمام انتقاداتی که به دولت در حوزه های گوناگون وارد است، اما رئیس جمهور در نشست روز چهارشنبه هیئت دولت، به نکته ی دقیقی اشاره کرد و گفت: « ... کرونا نباید تبدیل به سلاح و اسلحه دشمنان شود؛ آمریکایی‌ها و دشمنان ما در طول این مدت، حدود 2 سال(21 ماه) که الآن گذشته است، با تحریم و تبلیغ‌شان همواره خواستند در این کشور، تولید و فعالیت اقتصادی بخوابد و مردم در رنج قرار بگیرند.

این مسأله ویروس یک بهانه جدیدی دست معاندین نشود که این باعث شود، کار، فعالیت و تولید متوقف شود؛ البته مراقبت‌های بهداشتی سر جای خودش است...».



شاید برگزاری جلسه درس مقام معظم رهبری، آن هم بلافاصله بعد از انتخابات و در روزهای اولیه اخبار مربوط به کرونا این پیام را داشته باشد که نباید امور جاری کشور آسیب ببیند.

با همه اینها، چه کرونا را ویروسی بیولوژیک و اسم رمزی برای به راه انداختن یک جنگ هیبریدی بدانیم و چه در خوشبینانه ترین حالت،آن را یک ویروس معمولی – که پذیرش آن کمی سخت است - در نظر بگیریم، کنترل و مبارزه با کرونا امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. رعایت مسائل بهداشتی و گوش کردن به توصیه های وزارت بهداشت نباید فراموش نشود، اما از طرفی هم نباید به پيروي از موج بزرگ رسانه‌اي جهاني، از يک مسئله‌ي بهداشتي که در آینده نزدیک برای همه مردم عادی می شود، يک بحران اقتصادي غيرقابل جبران براي کشور بسازيم. باید عادت کنیم که با هر بحرانی متناسب با آن رفتار کرده و به نوعی آن را مدیریت کنیم.
Share/Save/Bookmark