توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44598
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۰
حذف یارانه‌ اغنیا را غنی‌تر و فقرا را فقیرتر کرد
معاون دبیرکل خانه کارگر کشور گفت: ۹۲درصد کارگران ما قرارداد موقت دارند و تنها ۸درصد کارگران رسمی هستند، در زمینه قانون کار اگر وزیر نمی‌تواند از حقوق کارگران دفاع کند باید استعفا دهد.
حذف یارانه‌ اغنیا را غنی‌تر و فقرا را فقیرتر کرد
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حسن صادقی در هشتمین کنگره سالانه خانه کارگر تشکیلات استان خراسان رضوی که در محل مجموعه ورزشی کارگران مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ریشه انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) در قیام حضرت اباعبدالله(ع) است و ما که پیرو این نهضت هستیم باید مشی امام حسین(ع) را به کار بگیریم و در برابر ظلم و دست‌اندازی به حقوقمان سکوت نکنیم.

وی افزود: هسته اصلی خانه کارگر را مقام معظم رهبری، آیت الله شهید بهشتی و آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمانی که شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی جدا شد، تشکیل دادند تا در راستای انسجام و وحدت کارگران فعالیت کند.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور درباره فعالیت این نهاد مردمی طی دولت‌های مختلف گفت: خانه کارگر در دوران جنگ به تهییج جامعه کارگری برای حضور در جبهه‌ها، عضوگیری و پالایش محیط کاری از منافقان پرداخت. خانه کارگر در دولت سازندگی نقش مؤثری در پیگیری حقوق کارگر داشت و در این دولت 70 درصد کارگران سهام ترجیحی دریافت کردند.

صادقی ادامه داد: در دولت اصلاحات برخی قوانین متوقف شد که خانه کارگر در راستای ایفای نقش بازدارنده در برابر دست‌اندازی به حقوق کارگران در برخی موارد نظیر بحث مربوط به کارهای سخت و زیان‌آور با دولت وقت وارد چالش شد.

وی با بیان اینکه دولت اصول‌گرایی سبب توقف حرکت و رشد خانه کارگر شد، گفت: دولت قبل سبب انفکاک تشکل‌های کارگری، انجمن‌های صنفی و بازنشستگان و غیره از خانه کارگر شد و به‌دنبال حذف خانه کارگر بود بنابراین ما در دولت قبل سیاست انزواطلبی با مدیریت جهادی را دنبال کردیم که البته سبب رشد خانه کارگر شد.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور افزود: آموزش کوتاه‌مدت رایگان در رشته‌های مختلف با نگاه توسعه‌محور برای کارگران عضو و خانواده آنان، گستردگی حوزه کاری دانشگاه علمی و کاربردی برای اعضا و ساخت مراکز تفریحی و سیاحتی در شهرهای مختلف از جمله 2 هتل در مشهد با استفاده از حق عضویت‌ها از اقدامات خانه کارگر در جریان پیگیری این سیاست بود.

صادقی خاطرنشان کرد: امروز خانه کارگر یک تشکیلات قدرتمند با 2 میلیون و 222 هزار نفر عضو در سراسر کشور و 75 هزار عضو در مشهد است و سیاست مدیریت جهادی را دنبال می‌کند تا با درآمد حاصل از حق عضویت اعضا برای آنان امکانات تهیه کنیم.

وی با اشاره به روند اصلاح قانون کار گفت: در زمان دولت قبل در کمیسیون اجتماعی مجلس پیش‌نویسی درباره اصلاح قانون کار تدوین شده بود که در مجلس قبلی متوقف شد اما در این مجلس با حمایت وزیر کار در دستور کار قرار گرفته است.

صادقی تصریح کرد: اما اصلاحی که امروز حادث می‌شود اصلاح مد نظر ما نیست، اگر قرار است قانون اصلاح شود باید این عمل از قلب قانون انجام شود و قلب قانون کار فصل ششم است.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور ادامه داد: باید برای کارگران حق اعتراض، اعتصاب، دست کشیدن از کار، تظاهرات بدون استفاده از سلاح گرم و سرد به‌رسمیت شناخته شود و بعد به‌سراغ اصلاح بخش‌های حمایتی رفت.

وی با ابراز اینکه وزیر کار فعلی مبتدی‌ترین وزیر در حوزه قانون کار بوده است، گفت: دولت باید قانون کار را پس بگیرد، در واقع معضل اصلی در کشور ما قانون کار یا تأمین اجتماعی نیست بلکه ساختار مدیریتی غلط کشور است.

صادقی افزود: 92 درصد کارگران ما قرارداد موقت دارند و تنها 8 درصد کارگران رسمی هستند، در زمینه قانون کار اگر وزیر نمی‌تواند از حقوق کارگران دفاع کند باید استعفا دهد.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور با انتقاد از ادغام منابع صندوق تأمین اجتماعی با صندوق بیمه‌ها که عمدتاً در معرض ورشکستگی هستند، تصریح کرد: اگر طرح حذف یارانه‌ها توفیقی داشته ادغام صندوق‌های بیمه‌‌ای در راستای طرح تحول نظام سلامت نیز به توفیق دست می‌یابد، در واقع همان‌طور که حذف یارانه‌ها اغنیا را غنی‌تر و فقرا را فقیرتر کرد طرح تحول نظام سلامت نیز پزشکان را ثروتمندتر و صندوق‌های بیمه‌ای را ورشکسته‌تر می‌کند.

وی افزود: ما به وزیر خود و وزیر بهداشت انتقاد داریم، در واقع وزرا پشت رئیس جمهور پنهان می‌شوند تا تیر مستقیم به رئیس جمهور برخورد کند در حالی که باید از کلّیت دولت دفاع کنند.

صادقی با بیان اینکه دولت یازدهم یک دولت ارزشی است خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در وضعیت تحریم شدید و رشد اقتصادی منفی کشور را تحویل گرفت، در واقع درست است که ما با برخی سیاست‌ها مخالف هستیم اما در حوزه اقتصاد، روابط بین المللی، فرهنگی و غیره از عملکرد دولت حمایت می‌کنیم.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور گفت: شهد شیرین سیاست‌های اقتصادی و سیاسی دولت دو سال آینده آشکار می‌شود و سیاست‌هایی در زمینه تولید و سرمایه گذاری نیز اتفاق می‌افتد که کام کارگران نیز شیرین می‌شود.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور با اظهار اینکه خانه کارگر یک حزب نیست، گفت: چندصدایی به‌ضرر جامعه کارگری است بنابراین درست است که چندین تشکل کارگری با ساختمان‌های مجزا وجود دارد اما باید با هم یک‌صدا باشیم چرا که چندصدایی سم است و به جامعه کارگری ضربه می‌زند.
Share/Save/Bookmark