توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 48161
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۳
«ردصلاحیت بازی» ماموریت جدید رسانه‌های اصلاح‌طلب
بنابراین جریان اصلاح‌طلب باید کاندیدایی در صحنه داشته باشد تا بتواند در صورت ریزش آرای روحانی، آن کاندیدا به صورت پوششی در صحنه بماند. البته گفتنی است که این موضوع مورد پذیرش حسن روحانی قرار نگرفت و وی مصرانه روی گزینه ضربه گیر مقاومت کرد تا لحظه آخر به نفع وی از عرصه کنار بکشد و در نهایت با آمدن جهانگیری به مقصود خود رسید.
«ردصلاحیت بازی» ماموریت جدید رسانه‌های اصلاح‌طلب
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: انگار قرار نیست تلاش‌های طیف تندرو برای سرپوش گذاشتن به اختلافات مبانی میان خود و دولت روحانی نتیجه بخش باشد و هر روز سعی می‌کنند تا با اشکال مختلفی بر این اختلاف سرپوش گذاشته و آن را به شکل دیگری مطرح کنند.

*برای پر کردن سبد خالی

عملکرد ضعیف دولت موضوعی است که در روزهای نزدیک به انتخابات برای طیف موسوم به اعتدال و جریان اصلاح‌طلب مایه دردسر شده است. در همین راستا رسانههای زنجیرهای این طیف سیاسی نیز هر روز درگیر یک ماجرا یا به زعم خودشان رمز گشایی برای منحرف کردن اذهان از موضوع اصلی هستند.

به نظر میرسد رسانه‌های اصلاحطلب به دنبال احیای پروژهای هستند که دقیقا سال ۹۲ با سناریوی مظلوم نمایی رد صلاحیت روحانی و مطرح کردن آن در رسانه‌های متبوعشان موجی را ایجاد کرده و موجب شدند تا آرای خاکستری نیز به نفع حسن روحانی به میدان بیاید و نهایتاً وی پیروز این عرصه شود.

به نظر میرسد رسانه‌های اصلاحطلب به دنبال احیای پروژهای هستند که دقیقا سال۹۲ با سناریوی مظلوم نمایی رد صلاحیت پیروز شدند

*مأموریت تکراری رسانه‌های زنجیرهای

روز گذشته بود که روزنامه اصلاح طلب شرق در مطلبی با عنوان رمز گشایی از نقشه اصولگرایان، به زعم خود استراتژی جریان انقلابی را تحلیل و به نفع خود نتیجهگیری کرد. نویسنده در این متن با اشاره به موضوع عبور از روحانی استراتژی اصولگرایان برای انتخابات پیش رو را بزرگ جلوه دادن ماجرای رد صلاحیت یا کنارهگیری روحانی به نفع اسحاق جهانگیری یا محمد هاشمی عنوان کرده است. البته این موضوع نیز خیلی دور به نظر نمیرسد.

زیرا محمد هاشمی روزگذشته در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم بیان کرده بود که کنارهگیری روحانی به نفع او یا اسحاق جهانگیری ممکن است! موضوعی که رسانههای اصلاح طلب سعی دارند تا با انتصاب آن به استراتژی اصولگرایان در انتخابات از زیر با روانی آن شانه خالی کنند و به تعبیری توپ را در زمین اصولگرایان بیندازند.

در بخشی از مقاله روزنامه شرق ضمن اشاره به موضوع مصاحبه محمد هاشمی با خبرگزاری تسنیم و همچنین تکذیب اصل صحبت توسط خود اوست و در ادامه انتشار فایل صوتی آن توسط خبرگزاری تسنیم آمده است: «این خبر، تکذیب و بعد هم انتشار فایل صوتی آن تنها مهر تأیید برای اثبات این ادعا نیست که رسانه‌های اصولگرا یا تحلیلگران آن درصدد بودند خواسته یا ناخواسته آنچه را طراحی کردند، آشکار کنند؛ یعنی کنارهگیری روحانی».

*تلاش برای احیای پروژهای تاریخ گذشته

در همین راستا اولا مطابق با قانون انتخابات بحث رد صلاحیت یا تایید صلاحیت موضوعی نیست که نتیجه‌گیری در مورد آن در حیطه وظایف تعریف شده برای رسانه‌ها حال چه اصولگرا و چه اصلاح طلب باشد. البته طبق گفته عباسعلی کدخدایی تایید صلاحیت افراد برای یک دوره چهارساله است و تضمینی برای تایید صلاحیت دوره بعد نیست. اما رسانههای اصلاح طلب سعی دارند این موضوع را از زبان اصولگرایان بیان کنند.

*عبور از روحانی ارثیه آیت الله

اما اصل طرح موضوع پروژه عبور از روحانی از زمانی شروع شد که سران اصلاح طلب به خصوص مرحوم هاشمی رفسنجانی احساس کردند که کارنامه اجرایی دولت یازدهم ضعیف و این موضوع نارضایتی مردم را در پی داشته است. این موضوع در بیان چهرههای اصلاح طلب و همچنین محمد هاشمی نیز ملموس است.

زیرا آنها بارها تاکید کردهاند توصیه مرحوم هاشمی این بوده که یک نفر با روحانی در صحنه انتخابات حضور داشته باشد. از سوی دیگر مطابق با برخی نظرسنجیها نارضایتی مردم از دولت بیشتر شده و این احتمال وجود دارد که رئیس دولت اعتدال نتواند در دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری کلید دار پاستور شود.

بنابراین جریان اصلاح‌طلب باید کاندیدایی در صحنه داشته باشد تا بتواند در صورت ریزش آرای روحانی، آن کاندیدا به صورت پوششی در صحنه بماند. البته گفتنی است که این موضوع مورد پذیرش حسن روحانی قرار نگرفت و وی مصرانه روی گزینه ضربه گیر مقاومت کرد تا لحظه آخر به نفع وی از عرصه کنار بکشد و در نهایت با آمدن جهانگیری به مقصود خود رسید.

چندی پیش بود که حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات در این موضوع گفته بود: « اصلاحطلبان در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری به هیچ وجه به روحانی چک سفید امضا نمیدهند. »

این موضوع نیز دلیلی بود بر اینکه مرحوم هاشمی و همچنین اصلاح طلبانی که سال ۹۲ و بعد از پیروزی وی در سالهای گذشته، توجیه‌گر عملکرد ضعیف او بودند به تکاپو افتاده و به فکر جایگزین برای وی در موقع لزوم باشند.
بنابراین این مسئله در قالب وارد شدن کاندیدای پوششی یا ضربه‌گیر مطرح و در این جریان تصمیم گیری و وارد فاز عملیاتی شد.

موضوعی که روز گذشته محمدرضا عارف رئیس فراکیسیون امید مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سوال خبرنگاران نیز در مورد آن گفت: «حضور وی طبیعی است تا اگر به هر دلیلی لازم باشد کار را دنبال کند».

با این اوصاف فرضیه اینکه پروژه عبور از روحانی استراتژی اصولگرایان است نیز باطل میشود. از دیگر سو به نظر میرسد، پس از اظهارنظرهای برخی از شخصیتهای اصلاح طلب مبنی بر اینکه به دلیل احتمال ریزش آرای روحانی در انتخابات، او را گزینه آخر این جریان نمیدانند و همچنین ثبت نام غیرمنتظره محمد هاشمی و بی اعتنایی خانواده مرحوم هاشمی به آن و در یک کلام آشکار شدن اختلافات بین اصلاح طلبان و حسن روحانی، این جریان به دنبال راه اندازی بازی روانی در سطح عمومی جامعه است تا با دخیل بستن به آن بتواند سبد رای بیشتری را کسب کند.

البته باید گفت که اختلاف بین این دو دسته خیلی دور از ذهن نیز نبود. انگار قرار نیست تلاش های طیف تندرو برای سرپوش گذاشتن به اختلافات مبانی میان خود و دولت روحانی نتیجه بخش باشد و هر روز سعی میکنند تا با اشکال مختلفی بر این اختلاف سرپوش گذاشته و آن را به شکل دیگری مطرح کنند.
Share/Save/Bookmark