توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 18830
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۴۲
وزیر صالح کیست؟
محمدکاظم انبارلویی
وزیر صالح کیست؟
مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر تهران بر انجام وظیفه مجلس در انتخاب وزرای صالح تاکید فرمودند بدون شک مجلس با دقت‌های اصولی در جریان رای اعتماد به دولت جدید معیارها و ملاک‌های وزیران صالح را رعایت خواهد کرد اما بازخوانی این مرور خالی از فایده نیست. وزیر صالح کیست؟
وزیر صالح کارگزاری است که التزام عملی به اسلام، انقلاب و ولایت فقیه داشته باشد.
وزیر صالح کسی است که بدون حاشیه، کارآمد و با سابقه درخشان خدمت به نظام باشد.
وزیر صالح کسی است که پاک‌دست باشد و نسبت به مبارزه با فساد حساس و در حوزه کاری خود متخصص و متبحر باشد.
وزیر صالح کسی است که ساده‌زیست باشد اما ساده‌دل نباشد. وزیر صالح کسی است که در فتنه ۸۸ از آزمون وفاداری به نظام رو سفید بیرون آمده باشد.
و بالاخره وزیر صالح کسی است که از نظر جسمی و روحی شاداب و مهیای سختکوشی در عرصه خدمت به مردم باشد.
بی‌تردید شمار زیادی از وزرای معرفی شده با معیارهای فوق همخوانی دارند و احتمالا با رای بالا موفق به کسب رای اعتماد خواهند شد. اما شماری اندک از آ‌نان با ملاک‌های وزیر صالح سازگاری ندارند.
طی چند روز گذشته رسانه‌ها موضوع بررسی صلاحیت وزرا را مورد دقت قرار دادند و به برخی از وزرای پیشنهادی نقدهایی جدی داشتند. امروزهم مخالفین دقت‌های ویژه‌ای در نقد وزرای پیشنهادی در مجلسه مطرح کردند.
رئیس دولت جدید خود را ملتزم به قانون می‌داند و آهنگ قانون‌گرایی و پاسخگویی را همواره مورد تاکید قرار داده است. بدون شک نمایندگان مجلس در یک محیط کاملا آزاد دیدگاه‌های خود را مطرح و موافق و مخالف صحبت می‌کنند. باید دید دولت جدید در اولین آزمون پاسخگویی چگونه ظاهر می‌شود. یکی از حساسیت‌های مهم مردم و نمایندگان مجلس موضوع فتنه ۸۸ و نسبت برخی نمایندگان با این پدیده ضد امنیت ملی است. وزرایی که در معرض اتهام همگرایی یا سکوت در فتنه ۸۸ هستند پاسخ شفافی نمی‌دهند و برخی هم ترجیح می‌دهند سکوت کنند. طبیعی است مجلس واکنش در خور در این ارتباط خواهد داشت.
جناب آ‌قای دکتر روحانی در دیدار کارگزاران نظام در روز عید سعید فطر با رهبر معظم انقلاب فرمودند: "این ماه، ماه غفران است پس بیاییم از هم بگذریم. هرچه گله داریم از انتخابات اخیر و قبل و بعدش گذشت کنیم. بگذاریم سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود، بگذاریم آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند."
به نظر می‌رسد این بیان آ‌قای روحانی ناظر به انتخابات اخیر نباشد چون در این انتخابات کسی با کسی قهر نبود و رقبا کینه‌ای از یکدیگر نداشتند. یک رقابت دوستانه و برادرانه برگزار شد و همه چیز هم به خوبی و خوشی تمام شد.
رقبا به محض اعلام نتایج به پیروز میدان رقابت تبریک گفتند و رئیس دولت دهم، قدرت را که یک امانت نزد او بود بر اساس سوگندی که یاد کرده بود به منتخب ملت تحویل داد. این انتقال در نهایت رضایت، مهربانی و خوشخویی و خوشرویی صورت گرفت.
اگر رهنمود اخلاقی و سیاسی او ناظر به حوادث سال ۸۸ و موضوع فتنه و ارتباط آن با برخی از وزرای پیشنهادی باشد و همین هم در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرا در مجلس مطرح شد، باید درباره آن تامل کرد.
اما نکات مهم قابل تامل؛
۱- کسانی که در فتنه ۸۸ رفتار خوبی در صیانت از امنیت و اقتدار ملی نداشتند و کشور را در لبه پرتگاه قرار دادند چه کمکی به دولت تدبیر وامید خواهند کرد؟
۲- کسانی که در فتنه ۸۸ با زیر پا گذاشتن قانون و نادیده گرفتن داوری نهادهای فیصله بخش، ۸ ماه زندگی مردم را مختل کرده و باعث امید و نشاط دشمن شدند چه کمکی به دولتی که می‌خواهد آهنگ قانونگرایی در آن حاکم باشد می‌کنند؟
۳- برخی می‌گویند این کار از روی مصلحت صورت گرفته و مصلحت این است اهل فتنه جایی مشغول شوند تا اوضاع را به هم نریزند و این به وحدت ملی! کمک می‌کند. به نظر می‌‌رسد بطلان این نظریه در درون خودش مستتر است. اگر اینها دلشان برای امنیت ملی و وحدت ملی می‌سوخت آن فتنه دشمن شاد کن را بر پا نمی‌کردند.
۴- فرض می‌کنیم نمایندگان به این توصیه آقای روحانی گوش کنند و کینه فتنه‌گران را از دل بیرون کنند و به آنها رای دهند. چه شواهد و قرائنی وجود دارد که فتنه‌گران دست از کینه و دشمنی با ملت برداشته‌اند؟
شواهد و قرائن نشان می‌دهد طی ۴ سال گذشته هیچ یک از افسران و ژنرال‌ها و درجه‌داران و سربازان فتنه سخنی که نشانه پشیمانی آنها و عدول از مواضع فتنه‌گران باشد، نشان نداده‌اند.
سایت‌ها و مراکز خبری آنها هر روز علیه نظام و مردم توطئه می‌کنند. آنها در این سال‌ها حتی یک کلمه هم به نشانه آنکه رای ملت را در سال ۸۸ پذیرفته باشند نگفته‌اند و همچنان بر دروغ تقلب پافشاری می‌کنند. حفظ این دروغ را واجب می‌دانند چرا که می‌خواهند در هر انتخاباتی که گزینه ملت مورد علاقه آنها نبود بریزند به خیابان و آشوب به پا کنند. باید پرونده آشوب را بست و به آینده فکر کرد و از گذشته عبور کرد. اما این عبور به معنای پاداش به فتنه‌گران و باج دادن به آنها نیست.
۵- آقای روحانی اگر بخواهد چنین نگاهی به فتنه داشته باشد آسیب می‌بیند و در ادامه راه از سوی فتنه‌گران دچار مشکل می‌شود. مجلس باید به یاری ایشان بشتابد و وی را از چالش‌های احتمالی رهایی بخشد.
Share/Save/Bookmark