وزیرخارجه فرانسه: ایران در لوزان پذیرفت که تحریم‌ها یکجا لغو نشود

13 ارديبهشت 1394 ساعت 18:50

وزیر خارجه فرانسه علاوه بر این گفته برخی از اختلافات بین ایران و گروه ۱+۵ باقی مانده‌اند که باید درباره آنها رایزنی صورت گیرد/ تحریم‌ها در گام‌های مرحله‌بندی‌شده و پس از اقدامات راستی‌آزمایی رفع خواهند شد


به گزارش خط نیوز به نقل از نسیم، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تصریح کرده ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای که ماه گذشته در شهر «لوزان» سوئیس انجام شده اصل «رفع تدریجی تحریم‌ها» در برابر بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای کشورش را پذیرفته است.
ایران و گروه ۱+۵ پس از ۹ روز مذاکره در شهر لوزان سوئیس در فروردین ماه سال جاری اعلام کردند به تفاهمی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه گفت‌وگوهای دو طرف برای رسیدن به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل از قبل تعیین شده باشد.
ایران و آمریکا پس از قرائت بیانیه لوزان دو سند متفاوت موسوم به «راهکارهای برنامه اقدام مشترک» منتشر کرده‌اند که دیدگاه‌های دو طرف از موارد مورد تفاهم را منعکس می‌کند. رفع تحریم‌ها و میزان بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران در دوران توافق احتمالی، با وجود این، از محورهای مهم اختلافی دو طرف در این سندها و همچنین در اظهارات مقامات دو کشور بوده است.
مقامات ایرانی می‌گویند بر سر رفع تمامی تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه در روز اجرای توافق هسته‌ای موافقت صورت گرفته است، اما مقامات آمریکایی در مقابل مدعی هستند که تحریم‌ها در گام‌های مرحله‌بندی‌شده و پس از اقدامات راستی‌آزمایی رفع خواهند شد.
فابیوس در مصاحبه روز یکشنبه با روزنامه الشرق گفته ایران و گروه موسوم به ۱+۵ برای رسیدن به توافق نهایی در ضرب‌الاجل خود خوانده ۳۰ ژولای (۹ تیرماه) راهی طولانی و سخت پیش رو دارند و هنوز مسائلی بین دو طرف باقی مانده‌اند که باید حل شوند.
وی علاوه بر این در پاسخ به سوالی درباره حق ایران برای برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز این حق را تأکید کرده اما در اظهاراتی ادعا محور گفته به تهران اجازه داده نخواهد شد در مسیر ساخت سلاح‌های اتمی گام بردارد.


کد مطلب: 35356

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcb0fbf.rhbsspiuur.html

خط نيوز
  http://khatnews.com