ضرب‌المثل انگلیسی درباره پیاده‌روی ظریف/ اظهارات تلخ منندز

7 بهمن 1393 ساعت 8:44

وی ادامه داد: در زبان انگلیسی یک اصطلاحی داریم که می‌گویند "یکی دیگری را برد بیرون، بگرداند" در فارسی زمانی که می‌خواهید از حقه بازی سخن بگویید، می‌گویید سر کسی کلاه گذاشتند، اما در انگلیسی وقتی می‌خواهند بگویند کسی سر کسی کلاه گذاشته، می‌گویند کسی، دیگری را برد بیرون بگرداند. زمانی که می‌بینید آقای کری و ظریف می‌روند در خیابان‌ها قدم بزنند، ناخودآگاه در ذهن همان اصطلاح و ضرب‌المثل آمریکایی به ذهن می‌آید.


کارشناس مسائل آمریکا گفت: بعد از قدم زدن دو وزیر، اوباما دوباره ایران را تهدید به حمله نظامی کرد و دولت فرانسه کوچک‌ترین انعطافی در رابطه با بحث هسته‌ای از خود نشان نداد.

به گزارش خط نیوز
، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به دو رخداد اخیر سیاست خارجی کشور، گفت: این رخدادها و رفتارهای به اصطلاح مصلحت‌اندیشانه و دیپلماتیک، قطعا دستاوردی برای کشور نداشته و حتی اگر دستاوردی هم داشته باشد وقتی ما در بحبوحه فضای اهانت اروپا به پیامبر گرامی اسلام و تهدید مسلمانان، با وزاری امور خارجه آمریکا و فرانسه به این شکل دیدار می‌کنیم بازتاب آن در سطح افکارعمومی به خوبی قابل پیش بینی خواهد بود.

وی افزود: در نهایت همان آرمان‌هایی که رئیس‌جمهور فرمودند که باید به آن توجه شود و سانتریفیوژ آرمان نیست هم فراموش شده است. اگر حتی این مسائل برای انقلاب اسلامی ما آرمان نیست، پس چه چیزی آرمان است؟ پیامبر و مقدسات مردم هم آرمان نیست؟

ایزدی با بیان اینکه عملکرد وزارت خارجه به گونه‌ای است که به هیچ خط قرمزی در نوع برخوردهای خود قائل نیست، تصریح کرد: بزرگ‌ترین اهانت‌ها را طرف مقابل و خود جان‌کری و فابیوس به مقدسات ما انجام می‌دهند. اظهارات کری را در مورد مباحث فرانسه مرور کنید. این در شرایطی است که کشوری که رهبری به نام امام‌خمینی(ره) داشت که فتوای اعدام سلمان رشدی را در مقابل این نوع هجمه‌های غیرمنصفانه نسبت به حضرت رسول اکرم(ص) صادر کرده، بعد از چندین سال وزیر امورخارجه همین کشور این‌گونه برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: حتی در شرایطی که این کار انجام شود و منافعی کسب کنیم هم نباید رفتارهای خلاف عرف روابط با آمریکا را صورت دهیم، چرا که آنها به جای حسن ظن، سوء استفاده می‌کنند، در حالی که این پیاده‌روی‌ها نه تنها سودی برای ما نداشته، بعد از قدم زدن این دو وزیر، اوباما دوباره ایران را تهدید به حمله نظامی کرد و دولت فرانسه کوچک‌ترین انعطافی را در رابطه با بحث هسته‌ای از خود نشان نداد.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکا به این نتیجه رسیده که هر کاری در مقابل دولت یازدهم انجام دهد، به دلیل سرمایه‌گذاری زیاد دولت در مذاکرات خارجی، مجبورند تمکین کنند، یادآور شد: به اظهارات آقای منندز در جلسه کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا که چهارشنبه گذشته مطرح شد دقت کنید. وی مطرح می‌کند که "فکر نمی‌کنم اگر ما تحریم‌های جدیدی را هم مطرح کنیم دولت آقای روحانی از پای میز مذاکرات کنار برود!" چرا به این نتیجه رسیده‌اند؟ چون مشاهده کردند که هر اهانتی به مقدس‌ترین اصول کشور انجام شود دوستان آن را توجیه می‌کنند و به این دلیل به این نتیجه رسیدند که کشور هیچ خط قرمزی ندارد و به نظر می‌رسد نوع نگاه دوستان به مباحث بین‌الملل نیاز به بازبینی جدی دارد.

ایزدی درباره اینکه هدف آمریکا از این نوع رفتار چه بود، توضیح داد: زمانی که اروپا و آمریکا به مقدسات اسلامی توهین می‌کنند و اسلام‌ستیزی را ترویج می‌کنند نیاز دارند چهره مسلمان را جلوی دوربین بیاورند که اعتراضی به این رفتارها ندارد و متاسفانه وزیرخارجه ما این نقش را در این مقطع به عهده گرفت و کار آمریکا و اروپا را نادیده گرفت؛ این نقش در جلوی دوربین‌ها توسط یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد و این خودش جای سئوال دارد.

وی ادامه داد: در زبان انگلیسی یک اصطلاحی داریم که می‌گویند "یکی دیگری را برد بیرون، بگرداند" در فارسی زمانی که می‌خواهید از حقه بازی سخن بگویید، می‌گویید سر کسی کلاه گذاشتند، اما در انگلیسی وقتی می‌خواهند بگویند کسی سر کسی کلاه گذاشته، می‌گویند کسی، دیگری را برد بیرون بگرداند. زمانی که می‌بینید آقای کری و ظریف می‌روند در خیابان‌ها قدم بزنند، ناخودآگاه در ذهن همان اصطلاح و ضرب‌المثل آمریکایی به ذهن می‌آید.

این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: اصلا به مدیریت تصاویر توجه نمی‌شود. خنده‌های مکرر وزیر خارجه ما در جلسات مختلف و قدم زدن اخیر تنها تاثیری که دارد، این‌گونه القاء می‌کند که طرف ایرانی حاضر است شرایط را بپذیرد و این به نفع منافع ملی ما نیست.

ایزدی خاطرنشان کرد: افرادی که می‌گفتند نباید آرمان‌گرا باشید و باید به منافع ملی کشور توجه کنید، معلوم شد نه آرمان‌گرا هستند و نه توجهی به منافع ملی دارند.
/تسنیم


کد مطلب: 33042

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcb5gbf.rhbfapiuur.html

خط نيوز
  http://khatnews.com