نظرسنجی اندیشکده آمریکایی در آستانه توافق؛

به‌رغم مذاکرات، دنیا به ایران و روحانی بدبین‌تر شده است

29 خرداد 1394 ساعت 12:40

دیدگاه عمومی نسبت به روحانی شباهت مشخصی نسبت به نگاه منفی به کشورش داشته است و نیم یا بیش از نیمی از کشورهای همسایه در خاورمیانه نسبت به او نگاهی منفی دارند.


به گزارش خط نیوز، مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) در جدیدترین گزارش خود از یک نظرسنجی، با بیان این که "اسرائیل و کشورهای عربی دیدگاه بدبینانه ای نسبت به ایران دارند" اعلام کرد: «با نزدیک شدن به ضرب الاجل هسته ای، چهره ایران در بین مردم کشورهای جهان غالباً منفی است.»



بر اساس تازه ترین گزارش این اندیشکده آمریکایی، نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد در ۳۱ کشور از ۴۰ کشور مورد بررسی در این پژوهش، بیشتر یا تعداد قابل توجهی از نظردهندگان نسبت به ایران دیدگاهی منفی داشته اند. از سوی دیگر، این گزارش اعلام کرده است در سالهای اخیر در چندین کشور دارای اکثریت مسلمان در خاورمیانه و آسیا، نظرات مثبت با افول همراه بوده است.




همچنین در این نظرسنجی اعلام شده در آستانه دوسالگی دولت روحانی، دیدگاه ها نسبت به رئیس جمهور کنونی ایران در خاورمیانه منفی بوده است.




براساس نتایج منتشرشده این نظرسنجی، درمیان کشورهای مورد بررسی، تنها پاکستان با ۵۷% آرا نگاه مثبتی به ایران داشته است و میانه آماری دیدگاه های منفی منفی نسبت به ایران در میان ۴۰ کشور ۵۸% بوده است.





بر اساس این نظرسنجی که از میان ۴۵ هزار و ۴۳۵ نفر از تاریخ ۲۵ مارس تا ۲۷ مه ۲۰۱۵ به شیوه چهره به چهره انجام شده است، ، ۹ نفر از میان هر ۱۰ اسرائیلی (۹۲%) دیدگاهی منفی نسبت به ایران داشته اند. همین نگاه در اردن با ۸۹% دیدگاه منفی روبرو بوده است. همچنین، بیشتر نظردهندگان در میان مردم ترکیه، لبنان و فلسطین نمرات پایینی برای ایران در نظر گرفته اند. نسبت به تمایل مذهبی نظردهندگان لبنان، نتایج این نظرسنجی تفاوت مشخصی را شاهد بوده و از میان هر ۱۰ نفر شیعه لبنان، بیش از ۹ نفر دیدگاهی مثبت نسبت به ابران ابراز کرده اند. این در حالی است که ۲۹% مسیحیان لبنان و تنها ۵% اهل سنت این کشور نسبت به ایران نگاهی مثبت داشته اند.


 


نظرسنجی پیو /۲۰۱۵: دیدگاه مردم دنیا نسبت به ایران (سبز: نگاه مثبت)




بر اساس اعلام این گزارش، به استثنای کشور پاکستان، اکثریت نظردهندگان در کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه نسبت به ایران نظر قاطعی نداشته اند و یا نگاهی منفی داشته اند. به طور خاص در ژاپن (با ۷۳%) و استرالیا (با ۶۷%) نگاه های منفی نسبت به ایران شایع بوده است و حتی در میان مردم پاکستان، دیدگاه های منفی نسبت به سال گذشته از ۸% به ۱۶% از خود افزایش نشان داده است.





براساس این گزارش که در پایگاه اینترنتی این مؤسسه آمریکایی منتشر شده، در آمریکای لاتین نیز چهره ایران مخدوش عنوان شده و نتایج آماری این نظرسنجی، میانه دیدگاه های بدبینانه نسبت به ایران در میان ۶ کشور این منطقه را ۶۱% اعلام کرده است. همچنین میانه نظرات منفی در میان ۹ کشور آفریقایی مورد بررسی در این نظرسنجی، ۳۹% بوده، درحالی که ۳۲% افراد دیدگاهی مثبت ابراز کرده اند و یک چهارم نظردهندگان نظری اعلام نکرده اند. دیدگاه ها در نیجریه متفاوت بوده است. در این کشور، ۴۳% مسلمانان دیدگاهی مثبت نسبت به ایران ابراز کرده اند، در حالی که این آمار در میان مسیحیان نیجریه ۲۳% بوده است.




مؤسسه آمریکایی پیو اعلام کرده است در میانه مذاکرات بر سر آینده برنامه هسته ای ایران، مردم کشورهای ۱+۵ عموماً از ایران شاکی هستند. بر این اساس، سه چهارم (۷۶%) مردم آمریکا بدون تغییر نسبت به سال گذشته، نسبت به ایران نگاهی منفی‌نگرانه دارند و اکثریت نظردهندگان در کشورهای فرانسه (۸۱%)، آلمان (۷۸%)، انگلیس (۶۲%)، چین (۶۱%) دید منفی به ایران داشته اند.




مؤسسه پیو /۲۰۱۵: نگاه به ایران در کشورهای مسلمان در یک دهه گذشته





گزارش جدید مرکز پیو با تأکید بر تأثیر احتمالی تنش های سیاسی و مذهبی در خاورمیانه، اعلام کرده است نتایج نظرسنجی جدید نشان می دهد نگاه به ایران در میان کشورهای با اکثریت مسلمان در یک دهه گذشته روبه افول گذاشته است و دید مثبت به ایران در اندونزی و اردن نسبت به سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی با کاهش ۴۱ درصدی همراه بوده است. دیدگاه عمومی در ترکیه در همین مدت کاهشی ۳۶ درصدی را تجربه کرده است و چهره محبوب ایران در مالزی (با ۲۲% کاهش)، فلسطین (با ۲۱% کاهش)، و پاکستان (با ۱۵% کاهش) با افت قابل توجهی روبرو بوده است. درلبنان نگاه ها نسبت به ایران درمقایسه با سال ۲۰۰۷ از ثبات نسبی (۴۱% خوشبینانه) برخوردار بوده، با این وجود، در طول ۸ سال گذشته شمار شیعیان لبنانی که نگاه بسیار مثبتی نسبت به ایران داشته اند رشد قابل توجهی (۸۰% درمقابل ۴۷%) را به خود دیده است.




مؤسسه پیو /۲۰۱۵: دیدگاه منفی نسبت به روحانی در خاورمیانه





در گزارش این مؤسسه آمریکایی آمده است دیدگاه عمومی نسبت به روحانی شباهت مشخصی نسبت به نگاه منفی به کشورش داشته است و نیم یا بیش از نیمی از کشورهای همسایه در خاورمیانه نسبت به او نگاهی منفی دارند. با این حال، نگاه ها در لبنان بر اساس مذهب پاسخ دهندگان متغیر بوده است و براین اساس، ۹۵% شیعیان از دیدگاهی مثبت برخوردار بوده اند و در مقابل، یک چهارم مسیحیان و ۱ نفر از هر ده نفر اهل سنت لبنان (۱۱%) دیدگاهی مثبت نسبت به رئیس جمهور ایران ابراز کرده اند. این نظرسنجی همچنین اعلام می کند از زمان اولین سالگرد دولت روحانی، دیدگاه مثبت نسبت به او در فلسطین و اردن اندکی رشد (به ترتیب ۱۰% و ۸%) از خود نشان داده است.




/جام


کد مطلب: 36122

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcdxf0s.yt09x6a22y.html

خط نيوز
  http://khatnews.com