کارنامه مجمع روحانیون در فتنه و نکاتی درباره آیت‌الله بجنوردی + روزشمار

عبدالله عبداللهی

1 دی 1393 ساعت 8:50

علیرغم سخنان مثبت آیت‌الله موسوی بجنوردی و تاکید بر اینکه بعد از نمازجمعه امام خامنه‌ای،با هرگونه اقدام و تجمع مخالف بوده،ولی کارنامه مجمع روحانیون مبارز در این سال چیز دیگری را نشان می‌دهد.کارنامه‌ای که شاید نشانه دودستگی در مجمع است.


جناب آیت‌الله موسوی بجنوردی عضو عالی‌رتبه مجمع روحانیون مبارز اخیراً طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس نکات مهمی را درباره عملکرد مجمع روحانیون مبارز در فتنه ۸۸ بیان کرده‌ است.

آیت‌الله موسوی بجنوردی در این مصاحبه با انتقاد تلویحی از ادامه اعتراضات خیابانی در سال ۸۸، پس از نمازجمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب، درباره بیانیه جنجالی فراخوان تجمع روز شنبه ۳۰ خرداد این تشکل نیز تاکید کرده است که "من عضو مجمع روحانیون هستم و به اعضای مجمع پیغام دادم که اگر راهپیمایی کنید من از مجمع خارج می‌شوم و باید راهپیمایی را لغو کنید." و بر همین اساس این تشکل روز شنبه بیانیه داده و اعلام کرده که راهپیمایی ملغی شده است.


درباره این مصاحبه آیت‌الله موسوی بجنوردی از دیدگاه نگارنده نکات ذیل قابل توجه است:
۱- در هر جناح و طیفی و حتی در هر تشکلی ممکن است نظرات و دیدگاه‌های مختلفی وجود داشته باشد و مجمع روحانیون مبارز نیز از این قاعده لزوماً مستثنی نیست؛ لذا ممکن است حقیقتاً بین نظرات و اقدامات آیت‌الله موسوی بجنوردی که از یاران امام راحل بوده و خود را از دوستداران و معتقدان به شخصیت و ولایت آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانند، با نظرات و اقدامات اعضای دیگر این مجمع همچون محمد خاتمی و حتی فردی همچون مجید انصاری تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.


۲- هرچند در نگاهی بدبینانه برخی گفته‌های آیت‌الله موسوی بجنوردی در این مصاحبه را در راستای ماله‌کشی اقدامات مجمع روحانیون مبارز در سال ۸۸ برای پرهیز از عذرخواهی رسمی از ملت بزرگ ایران می‌دانند، با این حال می‌توان با حسن‌ظن، همین نحو سخن گفتن را نیز در راستای برائت آیت‌الله از فتنه‌انگیزی‌های صورت گرفته در سال ۸۸ و همچنین اقدامات موسوی و کروبی قلمداد و از آن استقبال کرد. چه آنکه همواره از سوی دلسوزان انقلاب، بر این نکته تاکید شده است که مساله مورد بحث در فتنه ۸۸ دعوای جناحی و انتقام‌گیری‌های حزبی و گروهی نیست، لذا هر فردی بخصوص اگر از یاران سابق امام راحل باشد، به نوعی از آن اقدامات سال ۸۸ ابراز برائت کند، باید مورد استقبال قرار گیرد.


۳- علیرغم سخنان مثبت و قابل توجه آیت‌الله موسوی بجنوردی در این مصاحبه و تاکید ایشان بر اینکه بعد از نمازجمعه تاریخی امام خامنه‌ای در ۲۹ خرداد ۸۸، با هرگونه اقدام و تجمع و تضعیف نظام مخالف بوده است، کارنامه مجمع روحانیون مبارز در این سال که روزشمار آن در ذیل خواهد آمد، نشان می‌دهد که متاسفانه علیرغم میل دلسوزان انقلاب و حتی علیرغم میل افرادی همچون آیت‌الله موسوی بجنوردی و احتمالا برخی افراد همفکر ایشان در این تشکل، بازهم مجمع روحانیون مبارز یکی از تشکل‌های فعال در فتنه ۸۸ بوده است. از اینروی شاید افرادی همچون موسوی خوئینی‌ها و یا فردی چون مجید انصاری که در برخی تجمعات از جمله تجمع ۲۵ خرداد شرکت کرده و حتی در ماجرای سخیف و غیرقابل گذشت ادعای تجاوز جنسی به زندانیان در اثنای فتنه ۸۸ از سوی کروبی، از سر تایید این ادعای غیرمستند و زشت سخن گفته بود، و افرادی نظیر محمد خاتمی که علیرغم اقرار چندین باره به عدم تقلب در انتخابات ۸۸ در محافل خصوصی، هیچگاه این موضوع را در محافل عمومی مطرح نکرده و از فتنه‌گران اعلام برائت نکردند، پیش‌قراول بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های مجمع روحانیون مبارز بوده‌اند.

۴- آنچه در ذیل می‌آید بخشی از کارنامه مجمع روحانیون مبارز در فتنه ۸۸ است که به تفکیک روز، ذکر شده است:

۲۳ خرداد

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای خواستار ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری شد.

۲۴ خرداد

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام کرد:«در این انتخابات صرف‌نظر از نتیجه‌ای که معلوم شد، آنچه موجب تأسف و نگرانی بیشتر است اعمال نوعی مهندسی آرا گسترده در این دوره است. . . ما و هواداران پرشور و با شعور جناب میرحسین موسوی ضمن حفظ هوشیاری و پرهیز از هر عملی که به تشنج بینجامد و به سرکوب‌گران بهانه دهد، مهندس موسوی عزیز را تنها نخواهیم گذاشت.»

۳۰ خرداد

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای تنها یک ساعت قبل از آغاز فراخوان قبلی خود برای راهپیمایی غیر قانونی سبزها در خیابان آزادی اعلام کرد:«با کمال تأسف مراجع ذیربط از صدور مجوز (برای تجمع امروز) خودداری نمودند. بنابراین مجمع برنامه‌ای جهت راهپیمایی امروز نخواهد داشت. در ادامه این بیانیه آمده است:«مسئولیت حفظ امنیت مردم به عهده دولت و مسؤلان امنیت کشور گذارده شده است.»

از مجموع تجمعات غیرقانونی انجام شده در طول فتنه ۸۸، ندا آقاسلطان و پروژه بزرگ دشمن در قتل ندا و راه انداختن جریان ضدایرانی در سطح جهان که نهایتا با روشن شدن ماجرا و فرار نامزد وی به خارج و دیدار با شیمون پرز رئیس وقت رژیم صهیونیستی پایان یافت، در همین روزی واقع شد که مجمع روحانیون مردم را به برپایی تجمع غیرقانونی دعوت کرده و با فشار برخی چهره‌ها از جمله موسوی بجنوردی حدود یک ساعت قبل از آغاز، تجمع نهایتا لغو شد اما عده ای فریب‌خورده از روزهای قبل خود را آماده حضور در این تجمع غیرقانونی می‌کردند با لغو دیرهنگام تجمع، متوجه لغو آن نشده و در تجمع حضور یافتند.

۱ تیر

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام داشت:«جناب آقای مهندس میرحسین موسوی که در طول سالیان دفاع مقدس نخست وزیر این کشور بوده پس از ۲۰ سال رصد کردن اوضاع کشور امروز احساس خطر کرده است و برای نجات کشور از مدیریت غلط چهار سال گذشته به میدان آمده و در مدت کمتر از سه ماه میلیون‌ها انسان شیفته امام خمینی را با یاد و نام آن عزیز به صحنه آورده است، . . . آیا چنین شخصیتی به جای آنکه مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرد، باید توسط همان‌هایی که در آن زمان در برابر امام صف‌‌آرایی می‌کردند و نیز خلاف آنان امروز مورد عتاب قرار گیرد و آنچه زیبنده خود آنان است به مهندس موسوی نسبت دهند؟. . . ما قویاً از جناب آقای مهندس میرحسین موسوی حمایت می‌کنیم و در برابر تهمت‌های ناجوانمردانه و از آن جمله تهمت تسبیب اغتشاش‌ها به ایشان از وی دفاع می‌کنیم و عامل همه اغتشاش‌ها و زخمی شدن‌ها و دیگر خساراتی را که به مردم وارد شده است، کسانی می‌دانیم که بی‌جهت شهر را به صورت پادگان نظامی درآورده‌اند و آنها باید شناسایی و محاکمه شوند.»

۹ تیر‌

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد همچنان اعتراض به نتایج انتخابات را برای خود محفوظ می‌داند و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان اخیر است.

۲۹ تیر

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام کرد:«امروز اگر خیر انقلاب و کشور و ملت را می‌خواهیم، همگی باید پیشنهادهای متین آیت‌الله ‌هاشمی را که در واقع حداقل‌هایی است که می‌تواند هم بخشی از حق مردم را ادا کند و هم جامعه را به سوی اطمینان و آرامش ببرد و امید به آینده را افزون‌سازد، جدی بگیریم و آن را عملی سازیم.»

۱۳ مرداد

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای از برگزاری دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات گلایه کرد و آن را «صحنه نمایشی» توصیف کرد.

۲۲ مرداد

مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز، در گفت‌وگو با ایرنا، درباره درخواست مهدی کروبی از هاشمی رفسنجانی، برای بررسی موضوع تجاوز به زندانیان گفت:«اینها صحت دارد و آدم باید به قول امیرالمومنین آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اینجا برسد که چنین فجایعی رخ دهد. . . نه یک مورد بلکه متعدد بوده است.»

۲۵ مرداد

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای ضمن حمایت از نامه کروبی به هاشمی و ادعای تجاوز جنسی در زندان‌ها اعلام کرد:«اخیراً هیاهو درباره چهره برجسته انقلاب و کشور و شخصیت مورد اعتماد و احترام حضرت امام، حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین جناب آقای کروبی، دل همه علاقه‌مندان به امام و سرنوشت کشور را به درد آورده است. به جای رسیدگی دقیق و بیطرفانه به آنچه اعلام می‌شود و شواهد و قرائنی بر تحقق آن وجود دارد که اگر خبر آن واقعیت داشته باشد، بزرگ‌ترین جفا به مردم و انقلاب و اسلام شده است، با اهانت‌های بی‌امان علیه چهره ارزشی و مورد احترام مردم و کشور، با اهانت‌های وقیح به جناب آقای کروبی جنایت دیگری رخ داده است.»

۲ آبان

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای نسبت به انتقادات علیه موسوی خوئینی‌ها واکنش نشان داد و از وی حمایت کرد.

۳ آبان

موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه افرادی چون قالیباف، لاریجانی، رضایی واقعاً با جریان حاکم فعلی مشکلات جدی دارند، گفت:«نگاه آنها با طیف حاکم در مورد مسائل اجرایی کشور متفاوت است و معتقدم همین که در طیف اصولگرا جریانی شکل گرفته که وضعیت موجود را نمی‌پسندد نشان از تاثیرگذاری اندیشه اصلاح‌طلبی دارد که توانسته است راه شفاف را نشان دهد.»

۲۵ آذر

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما به آن افراد و گروه اندک که خواسته‌ها و شعارهای خود را از مردم جدا کرده‌اند توصیه می‌کنیم که شما هم به صفوف اکثریت عظیم دانشجویان بپیوندید که خواست آنان خواست اکثریت عظیم مردم ایران است.»

در تدوین کارنامه مجمع روحانیون در فتنه از کتاب "۸ ماه نبرد مقدس" نوشته امیرحسین ثابتی بهره‌برداری شده است.


کد مطلب: 32489

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcf1jdm.w6d0cagiiw.html

خط نيوز
  http://khatnews.com