نگهبانان حق الناس

صالح اسکندری

هفته نامه آدینه تهران , 29 تير 1392 ساعت 9:44


واقعیت این است که برای نظام اسلامی و به طور اخص شورای نگهبان تفاوتی بین ۱۰ میلیون رای یا ۳۰۰ هزار رای وجود ندارد مهم پاسداری و رعایت حق الناس است.

 

در الگوی آرمانی و غایت القصوی مردمسالاری دینی، ولایت پاسدار جمهوریت و جمهوریت در مسیر و جهت ولایت است. جمهوری اسلامی یک ترکیب لفظی بدون روح نیست بلکه یک هویت ممتاز و منبعث از مناشی ولایت پیامبران و ائمه اطهار (علیهم السلام) است.

یکی از مجاری دفاع مومنانه ولایت از جمهوریت نظام در۳۴ سال گذشته شورای نگهبان بوده که البته همواره در معرض حمله روانی دشمنان انقلاب قرار داشته است.

واقعیت این است که برای نظام اسلامی و به طور اخص شورای نگهبان تفاوتی بین ۱۰ میلیون رای یا ۳۰۰ هزار رای وجود ندارد مهم پاسداری و رعایت حق الناس است.

در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۵۹ شورای نگهبان قانون اساسی به منظور صیانت مومنانه از کارویژه‌های مردمسالار و قانونی نظام سیاسی ایران کار خود را به طور رسمی آغاز کرد و در ۳۲ سال گذشته کارنامه قابل قبولی از خود در تطبیق قوانین با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی و همچنین نگهبانی از جمهوریت و اسلامیت نظام سیاسی در ایران به جای گذاشته است.

اساسا مردمسالاری دینی مانند هر نظام سیاسی دیگری باید دارای مجموعه‌ای از قواعد کارآمد برای قانونگذاری، سیاستگذاری و تصمیم سازی باشد. قواعد تصمیم‌گیری کارآمد به مجموعه فرایندهای سیاسی و قانونی یک کشور شکل می‌دهد. تصریح خطوط قانون اساسی به عنوان بخش مهم قواعد تصمیم گیری در هر کشوری مایه ثبات و آرامش سیاسی است.

شورای نگهبان قانون اساسی در پیوند مستمر با قواعد تصمیم گیری در ایران شکل گرفته است. تجربه استبداد رضاخانی که مولود نامشروع غفلت از اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطیت بود و ضرورت تشکیل یک نهاد قدرتمند برای تضمین کارآمدی قانون اساسی در سالهای پس از انقلاب دلالت معنایی تشکیل شورای نگهبان بود. حضرت امام خمینی(ره) با توجه به این معنا بارها مجدانه و مصرانه در برابر تضعیف جایگاه شورای نگهبان ایستادگی کردند. ایشان به عنوان نمونه در یکی از رهنمود هایشان فرمودند: «در آن زمان [صدر مشروطیت] به تدریج فقها را از مجلس بیرون راندند و به سر این ملت آن آوردند که دیدیم. من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید.»

شورای نگهبان به استناد اصول ۹۱ تا ۹۹ فصل ششم قانون اساسی دارای اختیارات و صلاحیت‌های مختلفی است که متضمن کارآمدی قانون اساسی درمردمسالاری دینی است. شورای نگهبان ذاتا مدافع اسلامیت و جمهوریت نظام است و در جبهه مقدم دفاع مومنانه از مردمسالاری دینی قرار دارد. شورای نگهبان ضامن سلامت خطی است که مردمسالاری دینی طی ۳۴ سال گذشته آن را دنبال کرده و می‌کند. این شورا علاوه بر تضمین حیات اسلامی نظام مدافع جمهوریت و مسئول مستقیم صیانت از آرای مردم و تحقق واقعی اراده عمومی در اداره کشور است.

این واقعیت بار دیگر در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مورد تاکید قرار گرفت و همه دنیا به چشم دیدند که شورای نگهبان به عنوان پیشانی نظام اسلامی از چه فراست و دقتی در مراعات آرای عمومی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب حق الناس است را دارا می‌باشد.


کد مطلب: 18160

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcfxydy.w6dcvagiiw.html

خط نيوز
  http://khatnews.com