عزتمندانه به ظرفیت های داخلی نگاه کنیم

حجت الاسلام علیزاده

30 آبان 1393 ساعت 11:51

تأکید بر روی حقوق مسلم ملت ایران و حمایت از تیم مذاکره کننده و مقابله با سیاست دوقطبی سازی جامعه و از همه مهم تر حفظ انسجام ملی ازجمله اموری است که باید دغدغه همگانی باشد زیرا منافع و مصالح کشور بیش از هرچیز دیگری اهمیت دارد.


به گزارش خبرگزاری خط نیوز ، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با عنوان «سرنوشت کشور گِره خورده به مذاکرات یا به نگاه عزتمندانه و درون زا به ظرفیتهای داخلی؟!» را در ذیل از نظر می گذرانید:

سوم آذر، دوره چهارماهه هم به پایان می رسد و همه نگاه ها، به نشست پایانی ایران و ۱+۵ جهت حصول توافقی جامع پیرامون مذاکرات هسته ای دوخته شده است. این که توافق صددرصدی صورت پذیرد و یا عدم توافق و یا بار دیگر مذاکرات تمدید شود، در مجموع چیزی نیست که سرنوشت کشور را بتوان به آن گِره زد، هرچند در سالهای اخیر به صورت غیرواقع بینانه و شتابزده، متأسفانه دچار نوعی اشتباه راهبردی در طرح مباحث مربوط به هسته ای به ویژه مذاکرات شدیم به گونه ای که برخی، حل تمام معضلات کشور بخصوص مشکلات اقتصادی را تنها به مؤلفه مذاکرات هسته ای گِره زدند و از مذاکرات هسته ای فراتر از جریان طبیعی هر گفتمان دیپلماسی یاد کردند و از طرفی دیگر برخی جریانهای داخلی برخلاف عزت ملی، نسبت به بیگانگان به ویژه آمریکا حسن ظن از خود نشان داده، گوئیا غربیها و اروپائیان دایه دلسوزتر از مادر نسبت به ملت ایران هستند. در هر حال به دنبال منویات ولایت و رهبری انقلاب(مدظله العالی) اراده سیاسی نظام بر ادامه مذاکره تا رسیدن به نتایج نهایی و دستاوردهایی برای همه طرفهای مذاکره به ویژه مردم شریف ایران، تعلق گرفت و لذا تیم مذاکره کننده و شبکه دیپلماسی کشور با قاطعیت و منطق در تراز ملت بزرگ و متمدن و با فرهنگ ایران اسلامی در هر مقطعی ظاهر گردیدند و البته دستاوردهای آشکار و پنهان هم برای نظام اسلامی به دنبال داشته است و اکنون که به پایان دور چهارم مذاکرات نزدیک می شویم همه آحاد مردم ایران از هر طیف و سلیقه سیاسی که باشند آرزو می کنند به نحوی توافقات انجام بشود که منافع و مصالح ملی به طور شایسته ای تأمین گردد.
آنچه در این راستا لازم است همگان بدان توجه و اهتمام ورزند موارد ذیل می باشد:
۱. جریان مذاکرات همواره یک جریان طبیعی سیاسی به سان ده ها و صدها برنامه و جریان دیگر است که در فرایند رو به رشد جامعه و حاکمیت اسلامی ممکن است انجام شود.
۲. به مذاکرات باید واقع بینانه نظر افکند؛ نه آن گونه دچار خیالات شد که اگر توافقی صورت پذیرفت، تمامی مشکلات کشور حل و مردم شاهد بهشت برین خواهند شد و یا آن که اگر توفیقی در جریان مذاکرات به دست نیامد دیگر وضعیت کشور دچار سردرگمی و یا بن بست خواهد گردید.
۳. آنچه هدف اصلی استکبار به ویژه آمریکا است، این است که به بهانه موضوع مذاکرات و مسأله هسته ای در ایران، بر افکار عمومی ملت ما اثرگذاری کرده و با تقویت جریانهای منفعل و اهالی فتنه، فضای دوقطبی در جامعه ایران به وجود آورد که چه با حصول توافق و یا عدم آن، به اهداف مرموز خود برسد.
۴. مذاکرات هرگونه دستاوردی داشته باشد، متعلق به اصل نظام است که ابتدا با تدابیر و هدایتهای مؤثر شخص مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جهت یافته و فرایند آن نیز کنترل و مدیریت گردیده است و سپس با حمایتهای عمومی مردم شریف ایران حتی آنچه که تحت عنوان نقد منصفانه و سازنده مطرح بوده و هست، پشتیبانی گردیده است و لذا انتصاب آن به شخص و یا گروه خاصی، اجحاف در حق کلیت انقلاب و نظام اسلامی می باشد و کسی نیز چنین حقی ندارد که موفقیتهای ملی را به نفع یک شخص و یا جریان خاصی مصادره نماید.
۵. اگر هیچ توافقی هم صورت نپذیرد باز نباید انگشت اتهام به سوی جریان خاصی برد زیرا نفس این که به فضل خدا تیم مذاکره کننده ایران در یک طرف با دستی پُر و منطقی قوی و در طرف دیگر نمایندگانی از کل جهان وارد مذاکراتی سنگین گردید و همواره بر روی حق مسلم ملت ایران پافشاری نموده و از حفظ دستاوردهای ملی هسته ای قدمی عقب ننهاده، خود پیروزی بزرگی تلقی می گردد.
۶. در نظام ولایی و اسلامی که از طرفی نگاه دقیق و همه جانبه بزرگ دیده بان انقلاب، رهبری عزیزمان و از طرفی رصد و نظارت میدانی آحاد مردم شریف ایران، جزئیات مذاکرات را مورد تجزیه و تحلیل و کنترل و بررسی قرار می دهند و عنداللزوم اثباتاً یا نفیاً عکس العمل از خود نشان می دهند، القاء این شبهه که اعضاء تیم دیپلماسی، پشت پرده مذاکرات، ساخت و پاخت کرده و تصمیم های خودشان را گرفته اند، قابل قبول نیست و بلکه با توجه به هیجانات کاذبی که ممکن است به وجود آورد، هرگز به مصلحت نظام نبوده و نمی باشد.
۷. تجربه مذاکرات هسته ای چه در ادامه این امر و چه در خصوص موضوعات مشابه، این هشدار را به ما می دهد که باید همواره با بصیرتی عمیق مراقب اوضاع سیاسی باشیم که در شرایط پیچیده امروز جهان به ویژه امت اسلام که ایران اسلامی محل توجه دوست و دشمن قرار گرفته است، به لحاظ آرمانی و اساسی دچار اشتباه استراتژیک و راهبردی نشویم و لذا باید با اطلاعات لازم و دقیق به همه جوانب قضایا نظر افکند و سپس با نگاه راهبردی عمیق وارد اقدام و یا موضع گیری شد.
۸. در این فرصت کوتاه و حساس، با توجه به مرموزبودن و عدم صداقت حریف، باید هر سناریوی محتمل را مورد توجه قرار داد و متناسب با آن اندیشه مناسبی را برای مواجهه با زیاده خواهی ها و زورگوئی های طرف مقابل نمود.
۹. رسانه ها و تریبونهای اثرگذار در سطح افکار عمومی جامعه باید بیشترین احتیاط را داشته و در این شرایط حساس مراقب باشند که اگر گلی به دروازه حریف نمی زنند لااقل به خودی گل نزنند.
۱۰. تأکید بر روی حقوق مسلم ملت ایران و حمایت از تیم مذاکره کننده و مقابله با سیاست دوقطبی سازی جامعه و از همه مهم تر حفظ انسجام ملی ازجمله اموری است که باید دغدغه همگانی باشد زیرا منافع و مصالح کشور بیش از هرچیز دیگری اهمیت دارد.
با عنایت به موارد دهگانه فوق، آنچه محوریت تحلیلها و نگرشها و مواضع ما را در عرصه های مختلف به ویژه مذاکرات هسته ای، هوشمندانه و عزتمندانه می تواند تشکیل بدهد، روش صحیح و تدابیر حکیمانه امام خامنه ای(مدظله العالی) و مصالح ملی و نیز مؤلفه اصلی عزت نظام و ملت ایران یعنی انسجام ملی با تکیه بر ظرفیتهای داخلی است که همواره باید به عنوان نقشه راه، مورد توجه و عمل قرار بگیرد چه آن که نگاه عزتمندانه و درون زا به ظرفیتهای موجود کشور و نظام است که سرنوشت کشور را رقم می زند، نه مذاکراتی که به طور طبیعی ممکن است هر زمان به اقتضائی جریان یابد.


کد مطلب: 31454

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcgtt9w.ak9qn4prra.html

خط نيوز
  http://khatnews.com