آمریکا، عربستان و قطر منابع ارتزاق داعش/حمایت لجستیک ترکیه

2 تير 1394 ساعت 11:29

با گذشت حدود چهار سال از حمله تروریست‌های داعش به سوریه و یک سال از حمله آنها به عراق دیگر کمتر کسی در این مسأله شک دارد که کشورهایی نظیر آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه بزرگترین حامیان مالی داعش هستند.


خط نیوز به نقل از مهر: پس از اینکه تروریست های داعش در حدود چهار سال قبل به سوریه حمله کرده و در همان مراحل ابتدایی موفق شدند کنترل برخی نقاط در این کشور را به دست بگیرند، کمتر کسی تصور می‌کرد که این گروه تروریستی بتواند به حیات خود ادامه دهد. اما تحولات آنگونه که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران گمان می‌کردند، پیش نرفت و به واسطه کمک های مالی خارجی که از طُرُق مختلف به تروریست های داعش تزریق می شد، جایگاه این گروه تروریستی در سوریه بیش از پیش تثبیت شد. گروه تروریستی داعش از طریق فروش نفت، آثار باستانی مسروقه و ... نیز درآمدهایی برای خود دارد، اما آنچه که موجب بقای آن تا به امروز گشته است، چیزی جز کمک های مالی هنگفت برخی کشورهای خارجی نیست. با نگاهی به چهار سال گذشته به خوبی می توان دریافت که آمریکا، قطر، کویت و عربستان سعودی از بزرگترین حامیان مالی تروریست های داعش به شمار می روند.

 

بنابراین، کمک های مالی که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت کاملا داوطلبانه و به منظور تحقق اهداف خود در منطقه به تروریست های داعش اعطاء می کنند، بزرگترین منبع درآمد برای این گروه تروریستی محسوب می شود.

در همین ارتباط نشریه ایتالیایی «فورمیکه» به کمک های مالی خارجی به تروریست های داعش اشاره کرده و می نویسد: تجار ثروتمند قطری به طور غیر مستقیم و به نمایندگی از دولت این کشور اقدام به اعطای کمک های مالی به تروریست های داعش می کنند. از جمله این تجار می توان به «عبدالرحمن النعیمی» اشاره کرد که ماهانه ده ها میلیون دلار به تروریست های داعش در عراق کمک می کند. وی در سال ۲۰۱۳ نیز کمک های مالی هنگفتی به تروریست های داعش در سوریه اعطاء کرد.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که تروریست های داعش سالانه ۸۰۰ میلیون دلار درآمد دارند؛ یعنی روزانه چیزی حدود ۲ میلیون دلار. به گفته کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس، حجم عظیمی از این مبلغ را کمک های آمریکا تشکیل می دهد. دریافت چنین کمک هایی از سوی طرف های خارجی موجب شده تا داعش به عنوان ثروتمندترین گروه تروریستی در سراسر جهان شناخته شود. البته اینکه آمریکا در خط مقدم ارائه کمک مالی به داعش ایستاده است، موضوع عجیبی نیست، زیرا این گروه تروریستی ساخته و پرداخته خود آمریکایی ها است و «هیلاری کیلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «گزینه‌های سخت» به این موضوع آشکارا اذعان می کند.

با وجود اینکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا سال گذشته از اختصاص حدود ۹ میلیارد دلار برای مبارزه با داعش در عراق خبر داد، اما آخرین اخبار حاکی از آن است که کاخ سفید همچنان یکی از حامیان مالی اصلی تروریست های داعش به شمار می رود؛ مسأله ای که بسیاری از کارشناسان و اصحاب قلم درباره آن اتفاق نظر دارند. آنها معتقدند آمریکا با بیان اختصاص هزنیه میلیاردی برای مبارزه با داعش به نوعی قصد فریب افکار عمومی جهان را دارد، اما همگان به خوبی شاهدند که داعش هم اکنون در کشورهایی نظیر سوریه و عراق حضور دارند که حاضر نیستند تحت سلطه محض واشنگتن قرار بگیرند. از همین رو، اینکه واشنگتن تأمین کننده اصلی منابع مالی این گروه تروریستی باشد، مسأله عجیبی نیست.

پایگاه «ورلدنت دیلی» نیز با اشاره به کمک های مالی گسترده آمریکا و دولت باراک اوباما به تروریست های داعش می نویسد: کمک های گسترده و مداوم مالی و تجهیزاتی آمریکا به تروریست های داعش به ویژه در سوریه موجب شده تا این گروه با گذشت زمان قدرت بیشتری پیدا کند.


در همین ارتباط روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» می نویسد: با وجود برخی اخبار و گمانه زنی ها مبنی بر قطع شدن کمک های مالی خارجی به داعش، اما برخی دولت های حوزه خلیج فارس به اعطای کمک های مالی هنگفت به این گروه تروریستی در سوریه و عراق که در بسیاری از موارد به میلیاردها دلار می رسد، همچنان ادامه می دهند. بر اساس اعلام این نشریه، دولت های حاشیه خلیج فارس با اعطای این مبلغ ضمن تأمین حقوق ۱۰۰ هزار نفر از اعضای داعش در سوریه و عراق، از آنها برای تقویت قدرت نظامی خود و پیشروی هرچه بیشتر در این دو کشور حمایت مالی می کنند. عربستان سعودی نیز از جمله کشورهایی است که بیشترین کمک های مالی را در اختیار تروریست های داعش قرار داده است. در همین ارتباط پایگاه «ورلدنت دیلی» سال گذشته با انتشار گزارشی جنجالی از اعطای کمک مالی ۳۰۰ میلیون دلاری آل سعود به تروریست های داعش در سوریه خبر داد.

«رابرت فیسک» روزنامه نگار مشهور انگلیسی در روزنامه «ایندیپندنت» می نویسد: عربستان سعودی با کمک های میلیارد دلاری خود نقش مهمی در تشکیل گروه تروریستی داعش ایفا کرد. مقامات سعودی هم اکنون نیز دست از اعطای کمک های مالی به داعش برنداشته و همچنان از این گروه تروریستی حمایت می کنند.

روزنامه «الاخبار» لبنان در خصوص حمایت های مالی آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس از تروریست های داعش به ویژه در سوریه می نویسد: سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) مسئول آموزش و تجهیز تروریست های داعش مستقر در جنوب سوریه است. البته هزینه های روند آموزش و تجهیز تروریست ها به تسلیحات پیشرفته به صورت مشترک توسط آمریکا و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس تأمین می شود و سالانه مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای آنها هزینه دارد.


علاوه بر کمک های مالی خارجی به گروه تروریستی داعش، نباید از حمایت های لجستیکی ترکیه به این گروه تروریستی غافل شد. در همین ارتباط «مسعود حیدر» از نمایندگان پارلمان عراق می گوید: دولت آنکارا به صورت کاملا آشکارا اقدام به حمایت لجستیکی از تروریست های داعش کرده و رفت و آمد آنها به سوریه و عراق از طریق مرزهای خود را تسهیل می کند.

وی همچنین ادامه داد: دولت آنکارا با حمایت های لجستیکی گسترده از تروریست های داعش در سوریه و عراق اهداف زیادی را دنبال می کند که از جمله مهم ترین آنها ممانعت از تشکیل یک اقلیم کُردی در سوریه است.

دولت سوریه بارها طی نامه ای به سازمان ملل دخالت این سازمان برای جلوگیری از حمایت های دولت آنکارا از تروریست های داعش در این کشور را خواستار شد. دمشق همچنین از دولت آنکارا به دلیل باز گذاشتن مرزهای خود برای ورود عناصر تروریستی به خاک سوریه شکایت کرد. از سوی دیگر، اخیرا روزنامه ترکیه ای «جمهوریت» از حمایت تسلیحاتی ترکیه از تروریست های داعش در سوریه نیز پرده برداشت. این روزنامه با انتشار یک فایل ویدیویی نشان داد که برخی کامیون های وابسته به دولت ترکیه اقدام به ارسال تجهیزات نظامی به تروریست های داعش مستقر در مرزهای ترکیه و سوریه می کنند. رجب طیب اردوغان در واکنش به این رسوایی اعلام کرد که انتشار این فایل ویدیویی، افشار اسناد اطلاعاتی کشور بوده است.


از سوی دیگر، مشاهده می شود که تروریست های داعش در سوریه و عراق از تسلیحات پیشرفته و سلاح های سنگین بهره‌مند هستند. در همین ارتباط روزنامه «ورلد تریبون» چاپ آمریکا در گزارشی فاش کرد که کشورهای اروپایی تحت نظارت مستقیم ناتو اقدام به ارسال محموله های تسلیحاتی پیشرفته به تروریست های داعش می کنند. این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک می نویسد: کشورهای اروپایی با نظارت ناتو، سلاح های ضد تانک، موشک، خمپاره، جلیقه ضد گلوله و تجهیزات ارتباطی در اختیار تروریست های داعش قرار می دهند. این روزنامه می افزاید: سرویس اطلاعاتی ناتو به بهانه ارسال کمک های انسان دوستانه برای مردم سوریه اقدام به ارسال تجهیزات نظامی برای تروریست های داعش می کند. این روزنامه از ترکیه به عنوان یکی از کشورهای اصلی در تجهیز داعش به تسلیحات نظامی پیشرفته نام می برد.


کد مطلب: 36315

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdchmxnx.23n-zdftt2.html

خط نيوز
  http://khatnews.com