در گفت‌و‌گو با صادق زیباکلام مطرح شد:

اسرائیل به نزدیک‌شدن ما به آمریکا کمک می‌کند!!!

26 فروردين 1394 ساعت 9:44

هاشمی‌رفسنجانی که چندی پیش جامعه گسترده منتقدان عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را متهم به همنوایی با اسرائیل کرده بود؛ اکنون در تازه‌ترین اتهام خود مدعی شد منتقدان عملکرد تیم هسته‌ای، حضرت امام(ره) را اذیت می‌کردند!


به گزارش خط نیوز ، آقای هاشمی در همایش بانوی انقلاب موردی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد نباید درباره آن سکوت کرد. بررسی سوابق آقای هاشمی رفسنجانی بویژه درباره رابطه با آمریکا و رفتار رژیم صهیونیستی در قبال این رابطه، تاحدود زیادی واقعیات پنهان درباره شرایط فعلی را توضیح خواهد داد. به عنوان نمونه آقای هاشمی رفسنجانی درباره رابطه با آمریکا یک دیدگاه مشخص و مستند دارد. و جالب اینکه برخلاف آنچه اکنون می‌گوید و منتقدان محتوای مذاکرات هسته‌ای را همنوا با اسرائیل می‌خواند؛ معتقد است رژیم صهیونیستی نیز علاقه‌مند به رابطه ایران و آمریکا است و برای برقراری این رابطه تلاش خواهد کرد!

این نظرات آقای هاشمی در سلسله گفت‌وگوهای او با صادق زیباکلام مطرح شد. زیباکلام مجموعه چند گفت‌وگوی خود با هاشمی رفسنجانی را در کتابی با عنوان «هاشمی بدون روتوش» منتشر کرد.

در صفحه ۲۰۴ چاپ اول این کتاب که سال ۱۳۸۷ منتشر شد؛ دیدگاه هاشمی درباره رفتار اسرائیل نسبت به برقراری رابطه میان ایران و آمریکا به‌وضوح آمده است.

متن این بخش از گفت‌وگوی هاشمی و زیباکلام بدین شرح است:

زیباکلام: من معتقدم نه اینکه اسرائیلی‌ها نمی‌گذارند بلکه با مشکلی که ما با اسرائیلی‌ها داریم، خود به خود نخواهند گذاشت که ما یک رابطه حداقلی با آمریکا داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی: اگر ما بخواهیم، اسرائیلی‌ها هم کمک می‌کنند. برای اینکه می‌دانند که اگر یک رابطه معمولی باشد، آمریکا می‌تواند روی کم کردن خصومت ما تاثیر بگذارد. اسرائیلی‌ها هم آینده‌نگر هستند.

زیباکلام: پس شما دارید یک نظریه دیگری مطرح می‌کنید. معتقدید که اتفاقا اگر ایران چرخش و تمایلی به آمریکا نشان دهد، اسرائیلی‌ها تلاش خواهند کرد که این تمایل گسترده شود، چرا که معتقدند بهبود روابط ایران و آمریکا همانند نوری در انتهای تونل برای اسرائیلی‌ها خواهد بود و گرمی میان تهران و واشنگتن نهایتا روی نگاه ایران به اسرائیل تاثیرخواهد گذاشت.

هاشمی رفسنجانی: قطعا اسرائیلی‌ها مساله را اینگونه می‌بینند.

زیباکلام: اگر نبینند؟

هاشمی رفسنجانی: این را شما می‌گویید ما اینگونه نمی‌فهمیم.

بنابراین براساس این دیدگاه‌های مستند هاشمی درباره رابطه با آمریکا، یک نکته می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و آن این است که از نظر هاشمی رفسنجانی، صهیونیست‌ها از برقراری یک رابطه معمولی میان ایران و آمریکا استقبال می‌کنند. اما چند نکته دیگر در این‌باره را نیز می‌توان مورد توجه قرار داد.

الف ـ هاشمی معتقد است دلیل کمک اسرائیل به برقراری رابطه میان ایران و آمریکا این است که در اثر ایجاد این رابطه، از میزان خصومت ایران نسبت به این رژیم کاسته خواهد شد. در واقع او صراحتا می‌گوید موضوع امنیت رژیم صهیونیستی، می‌تواند یکی از موضوعات هر گونه رابطه با آمریکایی‌ها باشد!

ب ـ برخی معتقدند آقای هاشمی از مدت‌ها قبل به دنبال برقراری رابطه با آمریکایی‌ها بوده است. اگر اینگونه باشد؛ پس اظهارنظرهای عجیب او در قبال رژیم صهیونیستی و تحولات منطقه را نیز باید از همین زاویه بررسی کرد. به عنوان نمونه سال ۲۰۱۲ نتانیاهو در کنگره آمریکا از برخی که روی هاشمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند گلایه کرد! آقای هاشمی اما چند ماه بعد و چند روز قبل از کاندیداتوری رسما گفت: «ما با اسرائیل سر جنگ نداریم». این اظهارنظر عجیب هاشمی می‌تواند به نوعی اعتمادبخشی نسبت به هرگونه رابطه با آمریکا باشد! البته آقای هاشمی در ماجرای سوریه نیز بشدت علیه اسد موضع گرفت؛ موضعی که می‌تواند در راستای همان «ما با اسرائیل سر جنگ نداریم» باشد!

پ ـ براساس همین منطق آقای هاشمی، کسانی که از بهانه کردن موضوع هسته‌ای برای ایجاد رابطه با آمریکا انتقاد می‌کنند؛ نمی‌توانند همنوا با اسرائیل باشند. بلکه این همراهان و موافقان رابطه با آمریکا هستند که نسبت به کمک اسرائیلی‌ها به برقراری این رابطه امیدوار هستند! به هر حال وقتی آقای هاشمی خود بر این باور است که اسرائیل نسبت به برقراری رابطه میان ایران و آمریکا کمک می‌کند؛ نمی‌تواند اسرائیل را مانع توافق هسته‌ای و از آن مهم‌تر، منتقدان عملکرد دوستان او در مذاکرات را متهم به همنوایی با اسرائیل کند. تاکنون نیز آنچه نسبت به رفتار صهیونیست‌ها مشاهده شده مخالفت با توافق نیست. نتانیاهو به صراحت در کنگره اعلام کرد او از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند و گزینه جایگزین او برای شکست مذاکرات، جنگ نیست بلکه او معتقد است بهترین گزینه برای یک توافق، توافق بهتر است!
/ وطن امروز


کد مطلب: 35155

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdciwzap.t1aww2bcct.html

خط نيوز
  http://khatnews.com