پیام عدم انتخاب هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس خبرگان رهبری چه بود!؟

تلاش برای سیاسی کردن مناسبات حاکم بر خبرگان بزرگترین اشتباه محاسباتی هاشمی رفسنجانی

20 اسفند 1393 ساعت 8:24

شاید بتوان گفت بزرگترین پیامی که از اتفاق امروز مجلس خبرگان می‎توان دریافت کرد آن است که مناسبات حاکم بر مجلس خبرگان رهبری چه در این دوره و چه در دوره‎های پیشین و آینده، همچون مناسبات رایج حزبی و جناحی نیست و البته در این بین هر تلاشی برای سیاسی و جناحی کردن مناسبات حاکم بر خبرگان رهبری، در موضع ضعف قرار گرفته و محکوم به شکست خواهد بود، حتی اگر در دوران ریاست جمهوری روحانی باشد.


علی نادری – خط نیوز: تلاش برای حاکم کردن مناسبات عالم سیاست بر انتخابات هیات رئیسه خبرگان، بهترین تعبیری بود که می‎توان برای اقدامات ماه‎های اخیر هاشمی رفسنجانی و رسانه‎های حامی وی در قبال انتخاب رئیس مجلس خبرگان رهبری به کار برد.

هنوز آیت‎الله مهدوی کنی در بستر بیماری بود که جریان رسانه‎ای وابسته به هاشمی رفسنجانی، زمزمه‎ها و فضاسازی‎های خود را برای حضور هاشمی رفسنجانی در جایگاه ایشان کلید زدند. این در حالی بود که پس از انتخابات ۱۳۹۲ جریان پرقدرت تبلیغاتی تلاش می‎کرد، نتیجه انتخابات را به معنای در موضع قدرت قرار گرفتن هاشمی رفسنجانی پس از فتنه ۱۳۸۸ تبلیغ کرده و در واقع بازگشت رفسنجانی به ریاست خبرگان را مرحله نهایی این پازل بدل کند، تا به واسطه « قرار گرفتن در این موضع قدرت»، پرونده‎هایی چون دادگاه مهدی هاشمی، فتنه ۸۸ و حصر سران فتنه، موضوع هسته‎ای و مذاکره با امریکا و حتی انتخابات آینده مجلس و خبرگان نیز آنچنان که می‎پسندند حل و فصل شود.

تلاش برای سیاسی کردن انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری، برخلاف تصریح رهبر معظم انقلاب بر دوری از سیاسی کاری در قبال این جایگاه مهم، با گمانه‎زنی‎ها و اظهارات همیشگی و دوپهلوی هاشمی رفسنجانی و رسانه‎های حامی وی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و خواه ناخواه انتخاب رئیس مجلس خبرگان را به یک موضوع سیاسی مبدل کرد.

هاشمی در باره این که آیا داوطلب ریاست مجلس خبرگان خواهد شد یا نه در اظهار نظری که البته بوی توهین و هم بوی پذیرش درونی حس «در موضع قدرت بودن» را داشت، از حضورش در صورت حضور افرادی که ناصالح می‎دانند خبر داد.

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع در این باره اعلام کرد: یک منبع نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهارات یک عضو مجلس خبرگان رهبری که گفته است آقای هاشمی رفسنجانی گفته‌اند تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند را تکذیب کرد.

این منبع گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.

اما تلاش‎ها برای بازگشت به ریاست خبرگان تنها به فعالیت‎های رسانه‎ای و توهین به پاکترین و متقی‎ترین علماء و فقها کشور که در خبرگان جمع شده‎اند منتهی نشد و اقدامات اجرایی متعددی را نیز سامان دهی کرد.

در شرایطی که انتظار می‎رفت حکم دادگاه مهدی هاشمی یک هفته پس از اخذ آخرین دفاعیه وی و وکلایش از سوی قاضی صادر شود، اعلام این حکم به تاخیر افتاد تا بهانه‎ای برای پدر باقی نمانده باشد. هیات دولت سفر خود به خراسان شمالی را لغو کرده و بجای آن شهر مقدس قم را برای رایزنی مفصل‎تر با علماء به عنوان مقصد سفر استانی دولت انتخاب کرد و این در حالی بود که یکی از وزرای مهم و روحانی دولت نیز تلاش‎های قابل توجهی را برای گفتگو و رایزنی در این زمینه با علما عضو خبرگان رهبری در دستور کار قرار داده بود.

اما حتی کار به اینجا هم ختم نشد و در هفته‎های اخیر علاوه بر اوج گرفتن تبلیغات رسانه‎ای آنهم با «می‎آیم، نمی‎آیم»های همیشگی هاشمی رفسنجانی، این سیاستمدار ۸۰ ساله حتی از نتانیاهو هم برای حمله به منتقدان خود کمک گرفت تا همه آنچه که می‎شده است، را پیش از انتخابات هیات رئیسه خبرگان رهبری فراهم کند.

با این وجود آنچه در انتخابات هیات رئیسه خبرگان رهبری اتفاق افتاد، جنسی کاملا متفاوت با آنچه هاشمی به آن می‎اندیشید داشت. خبرگان رهبری یکبار دیگر و در سال ۱۳۸۸ هم نشان داده بودند که بنا بر مناسبات سیاسی، باندی و جناحی که این روزها تلاش می‎شد از این مجلس بازنمایی شود، رفتار نمی‎کند و مصلحت منبعث از فقاهت با چاشنی تقوای فردی، مبنای رفتار و عمل فقهای عضو این مجلس است و بر همین اساس، نتیجه‎ای که حاصل شد، نتیجه‎ای کاملا متفاوت با آنچیزی بود که هاشمی رفسنجانی و دوستان وی بر مبنای محاسبات عالم سیاست انتظار آنرا داشتند.

پیام انتخابات هیات رئیسه خبرگان رهبری پیامی بسیار بزرگ و حائز اهمیت است و شاید بتوان گفت نقطه‎ای غیرقابل پذیرش در فعالیت سیاسی سه سال اخیر هاشمی رفسنجانی. تلاش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، حمایت از دولت روحانی و تلاش‎های مکرر برای بستن پرونده‎های داخلی و خارجی که به نوعی به او مرتبط می‎شود با استفاده از ژست «در موضع قدرت بودن» امروز و به واسطه رفتار متفاوت اعضای خبرگان رهبری، ناکام مانده است و همین نکته مهم است که این عدم کامیابی در انتخابات ریاست خبرگان رهبری را بسیار سنگین و دشوار می‎کند.

هاشمی امروز نتیجه تلاش برای سیاسی کردن مناسبات حاکم بر مجلس خبرگان را دید و شاید اگر هاشمی رفسنجانی حتی احتمال چنین نتیجه‎ای را هم می‎داد پای به این عرصه نمی‎گذاشت. شاید هاشمی هم مانند اطرافیانی که «تبلیغ» در موضع قدرت بودن او را می‎کردند، این تبلیغ را باور کرده و پنداشته بود که حقیقتا در موضع قدرت است و حتی فکرش را هم نمی‎کرد که با چنین رایی از سوی خبرگان ملت روبرو شود.

به نظر می‎رسد همین تصور توهم گونه او را به این اشتباه انداخت تا در انتخابات حاضر شود، بی توجه به آنکه مناسبات حاکم بر مجلس خبرگان رهبری، به فرموده رهبر معظم انقلاب نه ازجنس سیاسی‎کاری‎های رایج و هر روزه که از جنس مصلحت اندیشی فقهی و تقوا مدار است.

شاید بتوان گفت بزرگترین پیامی که از اتفاق امروز مجلس خبرگان می‎توان دریافت کرد آن است که مناسبات حاکم بر مجلس خبرگان رهبری چه در این دوره و چه در دوره‎های پیشین و آینده، همچون مناسبات رایج حزبی و جناحی نیست و البته در این بین هر تلاشی برای سیاسی و جناحی کردن مناسبات حاکم بر خبرگان رهبری، در موضع ضعف قرار گرفته و محکوم به شکست خواهد بود، حتی اگر در دوران ریاست جمهوری روحانی باشد.


کد مطلب: 34472

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcj8xet.uqexazsffu.html

خط نيوز
  http://khatnews.com