نقدی بر اظهارات اخیر اکبر ترکان؛

تقليد مشاور روحاني از احمدي نژاد/ آقاي تركان! به جاي افشاگري پاسخگوي گراني ها باشيد

17 اسفند 1393 ساعت 19:54

برخي در اين ميان بر اين باورند كه سياستمداران با تمسك به اين حربه مي خواهند مشكلات، ناكارآمدي‌ها و همه «نتوانستن»‌هاي دولت مطبوعشان را بر دوش عده‌اي ناشناس بيندازد. كساني كه هيچ گاه نامي از آنها برده نمي شود. حالا انگار نوبت به سياستمداران دولت تدبير و اميد رسيده تا از شيوه "احمدي نژادي" براي پيش برد اهداف سياسي شان استفاده كنند.


گروه سیاست خط نیوز-رضا صوفی: منتقدين ديروز احمدي نژاد، اين روزها از ادبيات نخ نماشده رئيس جمهور سابق مدد مي گيرند تا شايد مثل وي بتوانند با اظهارات و اقدامات پوپوليستي بر انتقادات جامعه نسبت به عملكرد ضعيف دولت يازدهم در حوزه اقتصادي و نارضايتي مردم سرپوش بگذارند.

در اين ميان اكبر تركان كه يد طولايي در بيان ادبيات تهديدآميز و نگاه از بالا به پايين نسبت به مجلس و حتي مردم جامعه دارد، جا در پاي احمدي نژاد نهاده و اين بار فرياد "افشاگري" سر داده است.

خدا حفظ کند رئيس جمهور سابق را كه هشت سال وعده افشاي ليست مفسدان اقتصادي كشور را به مردم داد و هيچ گاه اين ليست معروف را از جيبش بيرون نياورد!

سخن گفتن از عده‌اي كه هيچ‌گاه نام و نشاني از آنها برده نشد آن هم توسط مسوولان اجرايي كشور، بارها مورد اعتراض كارشناسان و سياستمداران قرار گرفته است. برخي در اين ميان بر اين باورند كه سياستمداران با تمسك به اين حربه مي خواهند مشكلات، ناكارآمدي‌ها و همه «نتوانستن»‌هاي دولت مطبوعشان را بر دوش عده‌اي ناشناس بيندازد. كساني كه هيچ گاه نامي از آنها برده نمي شود. حالا انگار نوبت به سياستمداران دولت تدبير و اميد رسيده تا از شيوه "احمدي نژادي" براي پيش برد اهداف سياسي شان استفاده كنند.

مشاور ارشد رئیس جمهوری در مصاحبه‌ای که به عنوان تیتر اول روزنامه دولت انتخاب شده در پاسخ به این سؤال که اگر دولت یازدهم نتواند وعده‌هایش را عملی کند، قطعاً در سال سوم حرکت خود تضعیف خواهد شد، به جاي پاسخ صريح به اين سوال شروع به تهديد و افشاگري ميكند و با ادبيات رئيس جمهور سابق، مي گويد: «کسانی که تا دیروز دست‌شان در جیب دولت بود و امروز این دست کوتاه شده است مانع حرکت ما هستند! هر جا ما به نقطه کانونی فسادهای آنها می‌رسیم سر و صدا‌ها بلند می‌شود. هر جا از آنها بحث می‌کنیم خط و نشان کشیدن‌ها علیه دولت شروع می‌شود. این‌ها نمی‌دانند که تمام اسامی آنها موجود است و دولت اگر بخواهد می‌تواند اسامی آنان را فاش کند. »

كليد واژه " نمي گذارند كار كنيم" همان ابيات رئيس جمهور سابق است كه دولتمردان امروز،‌ روزگاري انتقادات بسياري به آن داشته و اين اظهارات را بهانه اي براي فرار از پاسخ گويي به ملت مي دانستند. اما اينكه حالا چه شده خودشان مجبور به استفاده از همان ادبيات شده اند براي مردم كاملا روشن است.

تركان در بخش ديگري از اين مصاحبه بدون توضيح در باره گراني هاي اخير كه ظاهرا دولت اعتقادي به آن ندارد و بر اين اساس، تورم در بهمن ماه از سوي رئيس جمهور صفر اعلام مي شود! مي گويد: کسانی که مدعی‌اند دولت کار چندانی انجام نداده است وقتی نرخ رشد منفی را در دولت گذشته دیدند بهتر بود اعتراض می‌کردند. اینکه امروز عده‌ای نشسته‌اند و می‌گویند دولت یازدهم در جهت اقتصادی حرکتی نکرده است، یا از وضعیت مملکت اطلاعی ندارند یا خود را به بی‌اطلاعی می‌زنند. به باور وی، وقتی ما توانستیم بعد از دوسال جهشی واضح در عرصه صادرات غیر نفتی پدید آوریم، یعنی در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کرده‌ایم. مگر تسهیل تولید، افزایش صادرات و مبارزه با رانت خواری اقتصاد مقاومتی نیست.

فرهنگ "نمي گذارند"

عباس عبدي تحليلگر مشهور اصلاح‌طلب در يادداشتي كه در دولت دهم در روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد منتشر شد، به بررسي فرهنگ« نمي‌گذارند» در ميان سياسيون ايران پرداخت و با مطرح كردن اين پرسش كه «آيا سياستمداران حق دارند كه از لفظ «نمي‌گذارند» براي توجيه وضع و عدم موفقيت‌هاي خود استفاده كنند؟» مثالي ذكر كرد و نوشت: «اگر ما بخواهيم به قله دماوند صعود كنيم، طبعا سختي راه، سرماي شديد و مواردي از اين نوع جزو طبيعت تحقق اين هدف است و كسي نمي‌تواند وجود اين موانع را توجيهي براي عدم موفقيت خود ذكر كند، زيرا با غلبه بر اين موانع است كه مي‌توانيم به قله برسيم. نوع ديگري از موانع، نتيجه عملكرد كوهنورد است، براي مثال اگر وسايل كافي و مورد نياز را همراه خود نبرده باشد يا راهنماي خبره همراه گروه نباشد يا فرد ضعيف و ناتواني را همراه خود برده باشند، اينها به موانعي براي فتح قله تبديل مي‌شوند، ولي وجود آنها توجيه‌كننده نرسيدن به قله نيست، بلكه دقيقا معرف شكست و مسئوليت گروه كوهنوردي است»

وي در بخشي از يادداشت خود ضمن اشاره به دشواري‌هاي كار گروه كوهنورد و ربط آن با كار سياستمدار تاكيد كرد، اگر موانع جديدي پيش روي كنشگر سياسي قرار مي‌گيرد، بايد راه‌هاي مشروع و معقول ديگر را آزمون و تجربه كند، اگر يك مسير براي صعود به قله بسته است يا مشكلات ديگري در آن به وجود آمده، بايد مسيرهاي ديگر را انتخاب كرد، يا مي‌توان اقدامات و مذاكراتي را براي باز كردن همان مسير آغاز كرد.

اگر تنها مسير صعود همين است و هيچ راهي هم براي باز كردن آن وجود ندارد، در اين صورت كوهنوردي براي فتح آن قله تا اطلاع ثانوي منتفي اعلام مي‌شود و همه اعضاي گروه بايد به كارهاي ديگري بپردازند.

ماجراي پول هاي كثيف

اكبر تركان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در اين مصاحبه با تاکید بر این که پول‌های کثیف بخشی از مدیریت کشور را درگیر کرده، مدعي شده: عده‌ای می‌خواهند در سال ۹۴ با پول‌های کثیف وارد بازی سیاسی شوند. ما سکوت نخواهیم کرد و سال ۹۴، سال افشای آنهاست.

ماجراي پول هاي كثيف را پيشتر وزير كشور هم مطرح كرده بود كه با واكنش نمايندگان و رئيس مجلس مواجه شد. علي لاريجاني در روزهاي اخير در يكي از نطق آغازين صحن علني مجلس پاسخ دولتي ها را اينگونه داد كه « اخيرا یکی از وزرا مبنی بر ورود پول های قاچاق به ساختار قدرت، مطابي را مطرح كرده است، اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده، اعلام کنند! این گونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد؟ مگر مملکت قانون ندارد. اگر کسی از این گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا رسیدگی شود.»


کد مطلب: 34418

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcjoxet.uqexvzsffu.html

خط نيوز
  http://khatnews.com