مدیریت عاشورایی

لطف‌الله فروزنده

11 آبان 1393 ساعت 16:59

آیا می‌توان از ظرفیت عاشورا در اداره سازمان اداری استفاده کرد. پاسخ این است که نمونه‌های عملی از این اتفاق را داریم.


مهمترین عنصر در پیروزی،‌تداوم و توسعه انقلاب اسلامی فرهنگ عاشورایی است. امام خمینی(ره)

فرهنگ عاشورایی که جایگاه ویژه در قلب و دل ملت بزرگ ایران و عموم مسلمانان دارد به زبان روز ترجمه کرد و با شعار هیات منه الذله، هر روز عاشورا است، هر سرزمین کربلا است ندای آزادی ، انسانیت، عدالت امام حسین(ع) در قرن بیست‌و یکم را به مصادیق روز ارائه کرد.

مردم مسلمان و مظلوم فهمیدند یاری امام حسین(ع) امروز در حمایت از خط اسلام ناب و ولایت مطلقه فقیه و عشق به امام زمان (عج) و مبارزه با ظلم و استکبار جهانی است .

امروز این ندا در جهان یک گفتمان عمومی شده است و به فرموده رهبری نظام جهانی موجود در حال تغییر است و به نظام نوین جهانی جدید به فضل الهی براساس گفتمان انقلاب اسلامی شکل خواهد گرفت.

این هدف با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده از مبانی و معیارهای فرهنگ حسینی امکان پذیراست. در هر حوزه می‌تواند براساس مبانی فرهنگ حسینی ، مدل و سیستم طراحی کرد. از جمله حوزه‌های مهم حوزه مدیریت و خدمات رسانی است در قالب نظام اداری تعریف می‌شود.

همه بر این باورند که نظام اداری فعلی ایران یکی از مهمترین چالش‌های توسعه و رشد نظام اسلامی برای رسیدن به اهداف عالی است . بیکاری پنهان، فساد، عدم خدمت رسانی سریع و دقیق، کاهش اثربخشی و کارآیی، از جمله این چالش‌ها است.

اما سئوال این است که چگونه می‌توان این چالش‌ها را از بین برد؟‌از فرهنگ عاشورایی چگونه می‌تواند برای حل این چالش استفاده کرد؟

همه کارشناسان حوزه مدیریت باور دارند و مطالعات نیز نشان می‌دهد، عنصر اصلی و اساسی هر ساختار اداری «نیروی انسانی» است. اگر نیروی انسانی به اهداف معتقد باشد، تعهد و خودکنترلی داشته باشدو افراد با انگیزه و روحیه کار تیمی کارکنند و این رفتار در قالب فرهنگ سازمانی شکل گیرد آن سازمان موفق خواهد بود.

با این اوصاف این عشق و تعهد عموم مردم ما به امام حسین(ع) و آمادگی برای ایثار توان و امکانات یک ظرفیت ملی برای اصلاح نظام اداری است. برخی شاخص‌های اصلی قیام امام حسین(ع) عبارتند از :

۱-کار برای خدا

۲-عشق و علاقه به رهبری

۳-الگوبودن رهبری و مدیر

۴-روحیه ایثارگری

۵-آمادگی برای شهادت و مبارزه

۶-بصیرت

۷-دلسوزی برای همدیگر

۸-عشق به مردم

و شاخص‌هایی از این جنس.

آیا می‌توان از ظرفیت عاشورا در اداره سازمان اداری استفاده کرد. پاسخ این است که نمونه‌های عملی از این اتفاق را داریم.

دفاع مقدس، یک الگوی موفق است. نیروهای فداکار در صحنه دفاع مقدس (سپاهی، بسیجی، ارتشی، عشایری،‌مردمی) در حد خود به شاخص‌های فوق باور داشتند و در اعتقادات و رفتار خود پیاده می‌کردند، لذا موفق شدند. امروز در عرصه تولید علم، رویان ، هسته‌ای ، شاهد ظهور و بروز این شاخص‌ها هستیم. اگر خدمت در نظام اداری به مردم، صادق، باکیفیت، بی‌منت، سریع و دقیق اثربخش انجام نشود، بس می‌توان با استفاده از ظرفیت مکتب حسینی به این مهم رسید.

اما چگونه؟

کارکنان و کارمندان دولتی ما متدین هستند و به امام حسین(ع) عشق می‌ورزند، همان‌طور که عاشقانه در هیات‌های مذهبی حضور پیدا می‌کنند و خالصانه خدمت می‌کنند باید از طریق آموزش و تذکر این باور را ایجاد کرد که کار در ادارات و خدمت خالصانه به مردم یک تکلیف و وظیفه است. بر اساس همین منطق افراد متدین و با انگیزه الهی و مردمی شناسایی و در مشاغل مدیریتی و حساس به کارگیری می‌شوند و به خدمات افراد کم کار، فاسد،‌بی‌انگیزه، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خاتمه داده می‌شود.

اگر نیروی انسانی در یک سیستم با انگیزه و متعهد باشد اصلا‌ح‌طلبی رخ خواهد داد.برای اصلاح ساختار،‌فرآیند، تمرکز زدایی منوط به وجود مدیران و کارکنان متدین،‌کارآمد ، پاک و توانمند است.

اگر افراد روحیه تقوایی و خود کنترلی پیدا کنند، با یاد و نام امام‌حسین(ع) برای خدمت خالصانه و پاک به مردم رقابت خواهند کرد. ارباب رجوع را فرستاده خداوند می‌دانند و حل مشکل او را یک نعمت الهی.

البته این مفهوم هیچ منافاتی با چابک، منطقی کردن ساختارها دولت،‌کاهش فرآیندها و بوروکراسی حاکم، نظام پرداخت بر اساس عملکرد، ارتقا براساس شایستگی ، مشارکت در تصمیم‌گیری ندارد.

امام حسین (ع) به اصحاب عشق می‌ورزید و در هر مرحله آنها را در کار مشارکت می‌داد و انگیزه لازم را ایجاد می‌کرد، امید است از ظرفیت قیام حسینی(ع) و فرهنگ هیات‌های مذهبی بتوانیم شاهد انقلاب اداری باشیم که امروز یک ضرورت برای رشد و پویایی انقلاب اسلامی است.


کد مطلب: 30890

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcjyoet.uqeyhzsffu.html

خط نيوز
  http://khatnews.com