توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 9316
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۱۰
عقب نشینی از موضع قدرت یا دروغ دیپلماتیک؟
معاون رئیس جمهور آمریکا: آمریکا آماده مذاکره مستقیم با ایران است؛
پوریا ترکمن
جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا گفته است که کشورش آماده مذاکره مستقیم با ایران است و هر وقت آیت‌الله علی خامنه‌ای به طور جدی خواهان مذاکره باشد، این گفت‌و‌گو انجام می شود.
معاون رئیس جمهور آمریکا: آمریکا آماده مذاکره مستقیم با ایران است؛
پوریا ترکمن؛ جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا گفته است که کشورش آماده مذاکره مستقیم با ایران است و هر وقت آیت‌الله  خامنه‌ای به طور جدی خواهان مذاکره باشد، این گفت‌و‌گو انجام می شود.
بایدن که در چهل و نهمین دوره کنفرانس سالانه امنیتی در مونیخ سخن می گفته افزوده است: کشورش از تماس های دوجانبه ای که به کاهش اختلافات بین المللی بر سر برنامه اتمی ایران بینجامد، حمایت می کند.
معاون رئیس جمهور آمریکا گفته است ایران که می گوید برنامه غنی سازی اورانیومش صلح آمیز و صرفا برای تولید انرژی است اینک با "قوی ترین تحریم ها در طول تاریخ" رو به رو است که اطمینان حاصل شود برنامه‌ای برای توسعه آن به سوی سلاح های اتمی ندارد.

در حالی که آمریکا شدیدترین تحریم ها را علیه ایران در طول تاریخ اعمال کرده است، سخن از مذاکره مستقیم با ایران را می توان از دو منظر نگریست.
نخستین دیدگاه را می توان عدم نتیجه بخش بودن تحریم های بین المللی غرب در ایجاد بحران و به قول غربیها انتقال بهار عربی به ایران دانست. یعنی غرب علیرغم تحریم های سبعانه و غیر انسانی خود و علیرغم برخی مشکلات اقتصادی حاصله به مردم هیچگونه بروز بحرانی را در ایران اسلامی مشاهده نکرده است که منجر به بر هم خوردن تعادل حکومت بوده و پالسهایی از به ریختگی را به آنها انتقال داده باشد.
در حالی که از بازار ارز گرفته تا بازار دارو در ماههای اخیر پرچالش ترین روزهای خود را گذرانده اند و آمریکا این بحران ها را نتیجه ی اعمال تحریم های بی سابقه ی خود خوانده است اما به دلیل هوشیاری ملت و بصیرت منحصر به فرد آنها با وجود افزایش شدید مشکلات اقتصادی برای بخشی از جامعه و با در نظر گرفتن برخی بی تدبیری ها و لجاجت ها در برخی رفتارهای مسئولین در تعامل با یکدیگر و گله ی شدید مردم از این امر به دلیل شناخت ماهوی رفتارهای دشمن، غرب به این نتیجه رسیده است که در نبرد اقتصادی نیز نخواهد توانست به سقوط نظام اسلامی دست یابد.
از سوی دیگر نقش بسیار حیاتی ایران در مسائل منطقه از افغانستان تا شمال آفریقا و نیاز آمریکا به کمک کشورمان و نیز بحران های حادی که این روزها بر منطقه اثر می گذارد منجر به آن شده است که برای جلوگیری از افزایش دامنه ی این بحران ها و تلاش برای حفظ حداقلی جایگاه خود در منطقه تلاش برای ارتباط با ایران را در دستور کار خود قرار دهد.
آنچه این روزها بر منطقه می گذرد فتح سنگر به سنگر کشورهای منطقه به یمن بیداری اسلامی است که در صورت عدم کنترل توسط آمریکا و هم پیمانانش منجر به از بین رفتن خاندان دیکتاتوری اعراب منطقه شده و جایی برای حکمرانی آنها ایجاد نخواهد شد. فلذا برای اینکه راس این بیداری را که ایران باشد در موضعی قرار دهند که مقداری از اصول صریح خود کوتاه بیاید اقدام به پیشنهادهایی از قبیل مذاکره ی مستقیم می کنند.
اما تحلیل دومی نیز می توان در این شرایط داشت و آن هم تلاش برای وادار کردن ایران به مذاکره در موضع و موقعیت ضعف است.
شاید به زعم غرب ایران با اعمال تحریم های وحشیانه ی آنها در موضعی باشد که بخواهد با دادن برخی امتیازات از برخی مشکلات حاد فعلی عبور کند  و غرب با درک این مسئله قصد دارد از این فرصت برای سوء استفاده از پتانسیل های ایران اسلامی استفاده کند.
هر چند تحلیل دوم و این انگیزش غرب را با توجه به روحیه ی مردم  و مسئولین نظام، نمی توان عملیاتی دید اما غرب می تواند از این حربه برای عدم تمایل ایران برای رفع مشکلات بین المللیش یاد کرده و فضای بین المللی علیه کشورمان به کار گیرد. بنابراین وظیفه ی آنها که در عرصه ی رسانه هستند ونیز مسئولین دیپلماتیک کشور آن است که با هوشیاری تمام ضمن حفاظت از نظام اسلامی  حقوق ملی مردم پاسخ های منطقی، مستدل و صحیحی را به این درخواست داده و از هرگونه باج خواهی غرب در این برهه ی از زمان خودداری کنند.
بی شک در پیچ تاریخی ملت ایران فشارهای غرب برای به زانو درآوردن نظام اسلامی هر روز افزون می شود و با توجه به سابقه ی ددمنشانه ی غرب نمی توان پیشنهاد مذاکره را نیز خیرخواهانه و از سر ایجاد صلح جهانی ! دانست.
Share/Save/Bookmark