توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 68917
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
رویترز:
فروش نفت ایران رکورد ۳ سال گذشته را شکست
رویترز به نقل از شرکت‌های رهگیری خطوط کشتیرانی اعلام کرد صادرات نفت ایران در دو‌ماهه پایانی سال 2022 افزایش یافته و به بیشترین میزان سه سال گذشته رسیده است.
فروش نفت ایران رکورد ۳ سال گذشته را شکست
به گزارش جهان نيوز، فارس به نقل از رویترز نوشت: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت‌های رهگیری خطوط کشتیرانی، صادرات نفت ایران در دو ماهه پایانی سال 2022 رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی شروع قوی‌ای را در سال 2023 و با وجود تداوم تحریم‌‌‌‌‌های آمریکا داشته است.

از زمان خروج آمریکا از برجام در سال 2018، صادرات نفت ایران محدود شده بود، اما پس از وی صادرات نفت کشورمان افزایش یافته و براساس برخی تخمین‌ها به بالاترین میزان از سال 2019 رسیده است. این در حالی است که شاهد توقف گفت‌وگوها برای احیای برجام هم هستیم.

در همین زمینه، موسسه بین‌المللی SVB اعلام کرد که ایران در ماه دسامبر (آذر و دی) به صورت متوسط روزانه، یک میلیون و 137 هزار بشکه نفت فروخته که نسبت به ماه نوامبر (آبان و آذر) 42 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

ادعای بی‌اساس رویترز
رویترز در عین حال برای تحت‌الشعاع قرار دادن موفقیت ایران در افزایش صادرات نفت بدون برجام تلاش کرد تا این دستاورد را به بی‌خیالی دولت بایدن نسبت دهد و از قول یک کارشناس نامعلوم اقتصادی نوشت: نسبت به دوران ریاست‌ جمهوری ترامپ، ما شاهد اقدامات جدی برای مقابله با صادرات نفت ایران نیستیم.

این ادعای رویترز در حالی مطرح شده که در دوره بایدن، تحریم‌ها بازهم افزایش یافته است. به عنوان نمونه چندی پیش، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مجموعه تحریم‌های تازه‌ای علیه حکومت ایران با هدف محدودتر شدن صادرات نفت ایران وضع کرده است. براساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، 10 شرکت تجاری و یک نفتکش با پرچم پاناما به فهرست تحریم‌های پیشین علیه صنایع نفت و گاز ایران، اضافه شد.

همچنین وال استریت ژورنال هم تابستان امسال از تحریم‌های تازه آمریکا برضد ایران خبرداد و مدعی شدن این تحریم‌ها بخشی از تلاش گسترده‌تر واشنگتن برای افزایش فشار دیپلماتیک بر دولت ایران برای از سرگیری گفت‌و‌گوهاست.

در این گزارش وال استریت ژورنال آمده شبکه‌ای که زیر ذره‌بین دولت بایدن قرار گرفته است شامل شرکت‌ها و افرادی است که در آب‌های میان ایران و عراق، نفت را از یک نفتکش به نفتکش دیگر منتقل می‌کنند و از سد تحریم‌های غرب علیه نفت ایران، عبور می‌کنند.

افزایش صادرات نفت با وجود ذره‌بین دولت بایدن
همان‌طور که ملاحظه می‌شود در گزارش این رسانه غربی که رادیو فردا هم آن را بازتاب داده است از عنوان «ذره‌بین دولت بایدن» برای رصد تحریم‌های نفتی ایران استفاده شده که نشان می‌دهد دولت بایدن به شدت دنبال سخت‌تر کردن فروش نفت ایران بوده اما با این وجود ایران توانسته با این حجم سنگین از تحریم‌ها، صادرات نفت را به قدری افزایش دهد که رکورد سه سال گذشته را هم بدون برجام شکست دهد.

در همین زمینه نیز موسسه پترولجستیکز که محموله‌های نفتی را رصد می‌کند، اعلام کرده که شاهد روند افزایشی صادرات نفت ایران بوده است. به گونه‌ای که صادرات نفت ایران در ماه دسامبر به بالاترین میزان در سه سال گذشته رسیده است.

موسسه اطلاعاتی کپلر هم میزان صادرات نفت کشورمان در ماه نوامبر را یک میلیون و 230 هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

صادرات نفت ایران معادل قبل از تحریم‌ها
در همین حال یک کارشناس اقتصادی با اشاره به موفقیت ایران در افزایش صادرات نفت ایران اعلام کرد: رقم صادرات نفت ایران معادل قبل از تحریم‌هاست. محمدحسین ادیب با انتشار مطلبی در فضای مجازی با اشاره به گزارش نماگر بانک مرکزی که برگرفته از گزارش شرکت ملی نفت است نوشت: «صادرات نفت خام‌، فرآورده نفتی‌، میعانات و مایعات و گاز در سه ماهه اول سال 1401 بالغ بر 14 میلیارد و 352 میلیون دلار بوده که معادل 154 میلیون دلار در روز است با نفت بشکه‌ای 80 دلار این میزان ارز‌، معادل صادرات یک میلیون و 925 هزار بشکه نفت خام در روز است.

طبق آمار گمرک تا 10 دی امسال، مجموع درآمد ایران از صادرات گاز مایع حدود 6.8 میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 1400 به میزان 86 درصد افزایش یافته است که این میزان صادرات معادل 25 میلیون دلار در روز است با نفت بشکه‌ای 80 دلار این میزان صادرات معادل 313 هزار بشکه نفت خام در روز است.

مجموعه صادرات نفت خام‌، فرآورده نفتی‌، گاز‌، میعانات‌، مایعات و ال‌پی‌جی معادل ارزش دلاری صادرات 2 میلیون و ٢٣٨ هزار نفت خام در روز است.

صادرات نفت خام ایران قبل از تحریم‌ها روزانه 2 میلیون و 200 هزار بشکه بوده که اکنون مجموعه صادرات انرژی حدودا معادل آن است. آنچه که اتفاق افتاده این است که تحریم باعث شده تا صادرات مشتقات انرژی جایگزین صادرات نفت خام شود. می‌شود این تلقی را داشت که تحریم صادرات نفت ایران با لحاظ پیچیدگی بالا در عمل دیگر وجود ندارد.

اینکه چرا با وجود عادی بودن صادرات انرژی‌، دلار گران شده است به این باز‌می‌گردد که دولت و بانک‌ها به همان میزانی که هزینه‌شان اضافه شده درآمدشان اضافه نشده است.»
Share/Save/Bookmark