توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 68007
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۶
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
روس‌ها برای جبران تحریم‌های اروپا در بحران اوکراین از حربه گاز استفاده کردند
رضایی با بیان اینکه امروز اروپایی‌ها در یک مواضع دوگانه قرار دارند، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها از یک طرف تلاش می‌کنند که با بحران انرژی مواجه نشوند و از طرف دیگر به دنبال ارسال سلاح به اوکراین و ادامه‌دار شدن جنگ هستند.
روس‌ها برای جبران تحریم‌های اروپا در بحران اوکراین از حربه گاز استفاده کردند
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با جهان نيوز درباره بحران انرژی در اروپا، اظهارداشت: متاسفانه در چند سال اخیر اروپایی‌ها سعی کرده‌اند که رفتارشان تابعی از رفتار آمریکایی‌ها باشد و نتوانسته‌اند برای خود یک سیاست مستقل تعریف کنند.

وی با اشاره به گسترش قلمرو ناتو در شرق و حوزه نفوذ روسیه، گفت: یکی از موضوعاتی که سیاست اروپایی‌ها ذیل سیاست آمریکا تعریف شد گسترش ناتو در حوزه نفوذ روسیه بود و روس‌ها امروز برای جبران کردن تحریم‌های اروپایی‌ها در بحران اوکراین از حربه گاز استفاده کردند. قطع گاز نورد استریم یک باعث شده که مخازن گاز اروپا برای زمستان با چالش گاز مواجه باشند و همین موضوع باعث شده است که امروز هزینه گاز در اتحادیه اروپا بالغ بر ۴ برابر نسبت به سال گذشته افزایش قیمت پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز اروپایی‌ها در یک مواضع دوگانه قرار دارند، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها از یک طرف تلاش می‌کنند که با بحران انرژی مواجه نشوند و از طرف دیگر به دنبال ارسال سلاح به اوکراین و ادامه‌دار شدن جنگ هستند. متاسفانه این رویکرد دوگانه در قبال موضوع هسته‌ای ما نیز وجود دارد از یک طرف ادعا می‌کنند که به دنبال حل مسئله هسته‌ای هستند ولی از طرف دیگر رفتارهای آنها مانند بیانیه اخیر شان موجب برهم خوردن مذاکرات می‌شود. اروپایی‌ها باید این رفتار دوگانه خود را کنار بگذارند.

رضایی درباره گفتگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و روسیه، گفت: در تماس امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور از ما برای وساطت بین اتحادیه اروپا و روسیه کمک خواسته شد و ما هم معتقدیم که جنگ یک پدیده ناخوشایند است و حاضریم برای حل بحران موجود در اوکراین اقدامات دیپلماتیک انجام دهیم. واقعا اگر اروپایی‌ها به دنبال حل موضوع اوکراین و رفع جنگ هستند قبل از آنکه بحران حاصل از کمبود انرژی در پاییز و زمستان موجب آمدن آنها پای میز مذاکره شود عاقلانه آن است که امروز به میز مذاکرات برگردند و هم جنگ را خاتمه دهند و هم مانع از بحران اجتماعی در زمستان خود شوند.

وی در پایان با بیان اینکه امروز بیش از ۴۰ درصد از مصرف گاز اتحادیه اروپا را روس‌ها تامین می‌کنند، گفت: حذف این ۴۰ درصد از سبد مصرفی این اتحادیه علاوه بر اینکه می‌تواند یک بحران اجتماعی برای آنها پدید بیاورد موجب تعطیلی برخی از کارخانه‌ها، کاهش GDP اروپایی‌ها، افزایش هزینه تولید آنها در مقابل رقبای مانند چین و ... می‌شود. همه این موارد حاصل سیاست‌های تبعیت از آمریکاست و تنها زمانی اصلاح می‌گردد که رویکرد آنها به یک رویکرد مستقل تبدیل گردد.
Share/Save/Bookmark