توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 34437
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۶
دروغ هفته درباره آیت‌الله‌خامنه‌ای را چه کسانی منتشر‌کردند؟
جرقه دروغ را روزنامه فرانسوی "فیگارو" زد و پس از آن رسانه‌های مختلف غربی، عربی و صهیونیستی آتشی را روشن کردند که در داخل ایران چندان جدی گرفته نشد.
دروغ هفته درباره آیت‌الله‌خامنه‌ای را چه کسانی منتشر‌کردند؟
در روزهای گذشته دروغی درباره سلامتی مقام معظم رهبری به سرعت در رسانه‌های غربی منتشر شد و بازتاب یافت. این رسانه‌ها در انتشار این دروغ با یکدیگر وارد رقابت شده بودند.

اما دیدار روز گذشته مقام معظم رهبری با فعالان محیط زیست، آبی بود بر آتش دروغ‌پراکنی رسانه های غربی.

بی بی سی فارسی پس از این دیدار نوشت: «سخنرانی امروز آیت الله خامنه ای در دیدار با مسئولان محیط زیست ایران، به شایعات منتشر شده در برخی رسانه های عربی، روس و اسرائیلی در مورد وخیم شدن وضعیت جسمانی وی خاتمه داد.»

البته بی بی سی از منبع اصلی منتشرکننده این خبر که روزنامه فرانسوی فیگارو بوده، نامی نیاورده است و به انتشار این دروغ و تحلیل‌های پسینی از آن در خود بی بی سی اشاره‌ای نکرده است!

دولت‌های غربی و رسانه‌‌هایشان که در عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و یمن نتوانسته‌اند با قدرت و تأثیر جمهوری اسلامی مقابله کنند بهترین راه مبارزه را در فضاسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای دیده‌اند.

رسانه‌هایی که معمولا از واژه "حرفه‌ای بودن" برای معرفی خود استفاده می‌کنند بدون آنکه درباره درستی خبر، منبع خبر و میزان صحت آن اطلاعی به مخاطب بدهند تنها با طرح یک شایعه ساختگی به صورت گسترده خبری را به تیتر یک خود می‌آورند و ذهن مخاطبان را مشغول می‌سازند.

درنهایت هم پس از روزها شایعه‌پراکنی، بدون آنکه درباره این اقدام غیرحرفه‌ای خود توضیحی دهند و از مخاطبان عذرخواهی نمایند، تنها آن خبر را در سطح محدودی تکذیب می‌نمایند.

این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود که چنین خبرهای دروغی با هدف تأثیرگذاری و سنجش فضای درونی و برونی ایران منتشر می‌شود.

بی بی سی فارسی که رسانه دولتی انگلستان محسوب می‌شود و با وجود آنکه خود از مهم‌ترین رسانه‌های شایعه‌پراکن است اذعان دارد که: در گذشته هم برخی منابع خارجی، به نقل از "منابع اختصاصی" خبر از وخامت وضع جسمانی آیت الله خامنه‌ای یا مرگ او خبر داده اند. منبع دو نوبت از خبرسازترین ادعاهای مرگ رهبر جمهوری اسلامی، "مایکل لدین" نظریه پرداز بانفوذ نومحافظه کار آمریکایی بوده است. این سیاستمدار نزدیک به اسرائیل، یک بار در دی ماه ۱۳۸۵ و بار دیگر در مهر ماه ۱۳۸۸ (با تاکید بر آنکه این بار، منبع خبری او "بسیار معتبر" است) خبر از مرگ آقای خامنه ای داد.

به هر حال مردم ایران در سال‌های گذشته به این تجربه رسیده‌اند که به رسانه‌های غربی که اغلب وابسته به صهیونیست‌ها هستند، چندان نمی‌توان اطمینان کرد. شاید به همین دلیل بود که طرح چنین شایعه‌ای چندان در داخل ایران جدی گرفته نشد و از ابتدای طرح آن، ایرانیان با دید شایعه و دروغ به آن نگریستند و منتظر تکذیب آن در رسانه‌های غربی بودند.
/جام
Share/Save/Bookmark