توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70761
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۳
نشانه‌ای از آتش‌بس وجود ندارد
بررسی جنگ غزه در ماه رمضان/ وحشت اسرائیل از تکرار طوفان/ هراس صهیونیست‌ها از روز قدس +جزئیات
هر سال در ماه رمضان، کنترل اشغالگران اسرائیلی بر بیت‌المقدس با سختی و دشواری زیادی همراه است، زیرا صدها هزار نمازگزار مسلمان در نماز جماعت مسجدالاقصی و اماکن مقدس پیرامونی در ماه رمضان مشارکت می‌کنند.
بررسی جنگ غزه در ماه رمضان/ وحشت اسرائیل از تکرار طوفان/ هراس صهیونیست‌ها از روز قدس +جزئیات
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها خود را برای هفته‌ای پرتنش آماده می‌کنند. نشانه‌ای از آتش‌بس محتمل در غزه نیست و هم‌زمان حماس برای راهپیمایی اعتراضی در سراسر جهان اسلام به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان، فراخوان اعلام کرده است. از دیگر سو کشور اسپانیا که به قطع روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل پرداخته از ایجاد دولت فلسطینی اعلام حمایت کرد.

به گزارش صبح نو، تا دو هفته پیش، توقف جنگ در غزه قبل از ماه مبارک رمضان ممکن به نظر می‌رسید؛ اما از زمانی که مذاکرات غیرمستقیم در قاهره هفته گذشته بدون پیشرفت پایان یافت، امیدها کم‌رنگ شد. بیش از هر چیز این زیاده‌خواهی طرف صهیونیستی است که مذاکرات را به بن‌بست کشاند، هرچند مقامات حماس آمادگی خود را برای پذیرش آتش‌بس در صورت خروج کامل اشغالگران اسرائیلی از غزه اعلام کرده‌اند.


هر سال در ماه رمضان، کنترل اشغالگران اسرائیلی بر بیت‌المقدس با سختی و دشواری زیادی همراه است، زیرا صدها هزار نمازگزار مسلمان در نماز جماعت مسجدالاقصی و اماکن مقدس پیرامونی در ماه رمضان مشارکت می‌کنند.

امسال هم وضعیت سخت‌تر خواهد بود، چون بخشی از فلسطینی‌ها در غزه زیر آتش بمباران رژیم صهیونیستی قرار دارند و جنگ غزه باعث فوران خشم فلسطینی‌ها در کرانه باختری شده است. این آتش خشم احتمالا در نمازهای جماعت ده‌ها هزار نفری خروشان هم خواهد شد. «ابوعبیده» سخنگوی شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای ویدئویی که منتشر کرد، ماه رمضان را «ماه پیروزی و ماه جهاد» خواند و گفت: «حماس از کیان مسلمانان سراسر جهان در غزه برای آزادی فلسطین دفاع می‌کند.»

همزمان «اسماعیل هنیه» رئیس سیاسی حماس در قطر، از همه گروه‌های اسلام‌گرا در خاورمیانه خواسته است حملات خود را به اسرائیل در ماه رمضان افزایش دهند و خواستار «جنبش گسترده و بین‌المللی برای شکستن محاصره غزه» شده است. طبیعی است که با این فراخوان‌ها، ماه رمضان برای اسرائیلی‌ها با سختی بیشتری در مقایسه با سال‌های گذشته همراه خواهد بود و این تنش‌ها ممکن است جرقه یک انتفاضه جدید را در کرانه باختری بزند.

حمایت اسپانیا از به رسمیت شناختن کشور فلسطین
اسپانیا از همان روزهای نخست جنگ غزه اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم و حتی به قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل پرداخت. روز گذشته نخست‌وزیر اسپانیا در جدیدترین موضع‌گیری خود از به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین حمایت کرد.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در اظهاراتی اعلام کرده است که به پارلمان این کشور پیشنهاد خواهد داد تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

سانچز در اظهاراتی عنوان کرد: «من به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی اسپانیا را پیشنهاد می‌کنم. من این کار را از روی اعتقاد اخلاقی و برای یک هدف عادلانه انجام می‌دهم و معتقدم این تنها راهی است که اسرائیل و فلسطین می‌توانند با هم در صلح زندگی کنند.»

سانچز از رهبران دیگر کشورهای اروپایی که نگران اقدامات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین هستند، خواسته است در این راه ضمن حمایت از راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل در خاورمیانه حمایت کنند.

پیش از سانچز نیز امانوئل ماکرون عنوان کرده بود که پذیرش و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین برای فرانسه دیگر «تابو» نیست. علاوه بر این دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز عنوان کرده است که پس از برقراری آتش‌بس در جریان جنگ میان حماس و «اسرائیل» بریتانیا می‌تواند به‌طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

سانچز موضع‌گیری خود در مورد نوار غزه را بسیار شبیه به حمایت کشورش از اوکراین پس از آغاز جنگ با روسیه در دو سال پیش دانسته است.

وی تأکید کرده است که اسپانیا خواستار احترام به قوانین بین‌المللی از سوی روسیه و «اسرائیل» جهت پایان دادن به خشونت‌ها و به رسمیت شناختن دو کشور و همچنین رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غزه است. اظهارات سانچز در جریان برگزاری یک کنفرانس حقوق بشر در شهر بیلبائوی اسپانیا بیان شد. به گفته وزارت بهداشت فلسطین، درحالی‌که پنج ماه از زمان حملات رژیم صهیونیستی می‌گذرد، بیش از 30 هزار فلسطینی تحت تأثیر جنگ غزه به شهادت رسیده‌اند و رژیم صهیونیستی بر ادامه جنگ و گسترده شدن آن تأکید دارد. نظامیان رژیم صهیونیستی در صدوپنجاه و ششمین روز پیاپی به حملات خود به غزه ادامه می‌دهند؛ این حملات با استفاده از سلاح ایجاد گرسنگی و قحطی، باعث تشدید بحران انسانی در این منطقه شده است. به‌طوری‌که تقریبا هر روز انسان‌های بیشتری از جمله کودکان شیرخوار جان خود را از دست می‌دهند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است، آمار قربانیان حمله رژیم صهیونیستی به غزه 31045 شهید و 72654 مجروح بوده است.


شروع ماه رمضان و احتمال طوفان الاقصی و انتفاضه جدید در فلسطین
همراه شدن جنگ غزه با شروع ماه مبارک رمضان موجب شد خطیب مسجدالاقصی پیش‌بینی کند که صدها هزار فلسطینی در طول ماه مبارک رمضان برای اقامه نماز به مسجدالاقصی بروند. شیخ عکرمه صبری درباره هم‌زمان شدن ماه رمضان و جنگ غزه، گفت: «هر فلسطینی که از حضور در مسجدالاقصی منع شود، می‌تواند نماز خود را در همان‌جا که از ورودش جلوگیری شده، اقامه کند.»

وی با اشاره به تحولات جنگ غزه ابراز داشت: «اشغالگران اتفاقات غزه را از همان روز اول جنگ به مسجدالاقصی نیز منتقل کردند.» شیخ صبری پیش‌بینی کرد که در طول ماه مبارک رمضان صدها هزار نفر از فلسطینیان برای اقامه نماز به مسجدالاقصی بروند.»

این در حالی است که ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر برای ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی در طول ماه مبارک رمضان بود؛ اما نتانیاهو از ترس تشدید التهاب در کرانه باختری، این موضوع را نپذیرفته است. نشست پنجشنبه‌شب شورای امنیت رژیم صهیونیستی نیز شاهد مشاجره شدید میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از یک طرف و ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم و یعقوب شبتای، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی در هفته اول ماه مبارک رمضان با همان تعداد سال‌های گذشته امکان‌پذیر است. در بیانیه‌ای که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتشر کرد، آمده است: «پس از جلسه تمام نیروهای امنیتی با حضور بنیامین نتانیاهو تصمیم گرفته شد که نمازگزاران در هفته اول ماه رمضان اجازه ورود به مسجدالاقصی را با همان تعداد سال‌های گذشته داشته باشند.» ایتمار بن گویر اظهارات نتانیاهو در مورد مسجدالاقصی را «به خطر انداختن جان شهروندان اسرائیل و تصویری از پیروزی برای حماس» خواند.

با این وجود، گزارش‌ها و تحلیل‌های متعدد نشانگر این است که گذشت پنج ماه از جنگ غزه و کشته و مجروح شدن ده‌ها هزار زن و کودک بی‌گناه، ماه مبارک رمضان به‌خصوص روز جهانی قدس را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

بدترین وضعیت برای رژیم اسرائیل
با آغاز ماه رمضان، رژیم اسرائیل برای بدترین شرایط آماده می‌شود. مقامات پلیس گفته‌اند که حدود 1000 افسر را در روزهای هفته و 2500 یا بیشتر را در اطراف شهر قدیمی مستقر خواهند داشت. تشدید حضور نظامیان حکایت از طوفان سهمگینی دارد که با شروع ماه رمضان، کرانه باختری را فرا خواهد گرفت. در سال 2000 نیز دیدار آریل شارون، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی از مسجدالاقصی یک محرک کلیدی برای قیام دوم فلسطینی‌ها یا همان انتفاضه دوم شد. انتفاضه‌ای که فلسطینیان از آن به‌عنوان «انتفاضه الاقصی» یاد می‌کنند و اکنون کرانه باختری در همان وضعیت قرار گرفته است.

هراس صهیونیست‌ها از روز قدس
از سوی دیگر، ایجاد محدودیت‌ها در مسجدالاقصی برای ماه رمضان، به‌طور طبیعی احساسات صدها هزار فلسطینی را بیشتر تحریک خواهد کرد و احتمال دست زدن به خشونت در کرانه باختری و بیت‌المقدس امسال در ماه رمضان بیش از سال‌های گذشته است. یکی از دلایل این وضعیت، وجود هم‌زمان جنگ در غزه است. در واقع روش‌های خصمانه رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان در کرانه باختری، سیاست آپارتاید را تقویت کرده و این مسأله چرخه خشونت و هرج و مرج را افزایش می‌دهد. با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و روز قدس، همه نگاه‌ها به محوطه مسجدالاقصی است. فلسطینی‌ها نگرانند صهیونیست‌ها دسترسی به مسجد را محدود کنند. پلیس اشغالگر از 7 اکتبر محدودیت‌های بیشتری را برای دسترسی فلسطینیان به مسجدالاقصی اعمال کرده و اکنون تل‌آویو در تلاش برای اعمال محدودیت‌های بیشتر برای نمازگزاران مسلمان در ماه رمضان است و این محدودیت‌ها شکل‌گیری خشونت‌ها را به حداکثر خواهد رساند.
Share/Save/Bookmark