توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66441
دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷
خانه آیت‌الله نجومی در کرمانشاه موزه می‌شود
سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای تبدیل منزل مرحوم آیت‌الله سید «مرتضی نجومی» به موزه خبر داد و گفت: این خانه قدیمی در شهر کرمانشاه قرار دارد
خانه آیت‌الله نجومی در کرمانشاه موزه می‌شود
به گزارش ایرنا، «جبار گوهری» روز یکشنبه ضمن بازدید از منزل مرحوم آیت‌الله سیدمرتضی نجومی، اظهار داشت: با توجه به ارزش تاریخی و معنوی این بنا برای مردم کرمانشاه آمادگی لازم برای مرمت و ثبت ملی آن از سوی این اداره‌ کل وجود دارد.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه افزود: مرحوم آیت‌الله نجومی به عنوان چهره ماندگار جهان اسلام و از هنرمندان برجسته خوشنویس، در کشور و به ویژه برای مردم استان کرمانشاه از جایگاه ممتازی برخوردار است.

او تاکید کرد: حفاظت و صیانت از میراث ماندگار آن عالم و هنرمند گرانقدر و معرفی آن به نسل‌های آینده وظیفه‌ای سنگین است که باید به آن توجه ویژه شود.

گوهری، همچنین در مذاکره تلفنی با ورثه آیت‌الله نجومی بر آمادگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه برای ثبت این خانه تاریخی و تامین اعتبار برای مرمت آن تاکید کرد.

او یادآور شد: این آمادگی وجود دارد تا این مجموعه به موزه‌ای شاخص برای معرفی آثار بسیار ارزشمند آیت‌الله نجومی تبدیل شود.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه، اضافه کرد: به زودی طرح کامل و جامعی برای ثبت، مرمت و تبدیل مجموعه به موزه آماده می‌شود.

او گفت: عملی شدن این کار نیازمند همراهی ورثه مرحوم آیت‌الله نجومی و همچنین تهیه و در اختیار قرار دادن منزلی مناسب و در شان بیت ایشان توسط مجموعه مدیریتی استان است.

گوهری با بیان اینکه خوشبختانه خانواده مرحوم آیت‌الله سید مرتضی نجومی همراهی لازم برای حفظ این میراث فرهنگی ارزشمند برای مردم کرمانشاه را دارند، اظهار کرد: از همه ظرفیت‌های استانی برای راه‌اندازی موزه آثار فاخر این عالم و هنرمند بزرگ که بخشی از سابقه تاریخی مردم کرمانشاه است، استفاده می‌کنیم.

مرحوم آیت‌الله سید مرتضی نجومی از هنرمندان و مفسران قرآن و عضو پیوسته فرهنگستان هنر و چهره ماندگار هنر ایران بود. در آثار به ثبت رسیده از او می‌توان به مجموعه عکسی از آثار خطی او، چند رساله ارزشمند با عناوینی چون رساله بعد معنوی هنر خط، رساله التصویر و التمثیل، رساله الغناء، رساله النجاسه الخمر، تفسیر سوره مؤمن و رساله‌ای در تعظیم شعایر اسلامی اشاره کرد.

او از برترین‌های هنر خوشنویسی جهان اسلام بود و نزد خطاطان بزرگی همچون هاشم بغدادی به تمرین و ممارست پرداخت تا در انواع خطوط اسلامی و خطاطی چیره‌دست شد.

او همچنین در تذهیب و تشعیر و تجلید و گل و بوته‌سازی آثار جاودانه‌ای پدید آورد.

مرحوم آیت‌الله سید مرتضی نجومی به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران در عالم هنر، مورد تقدیر قرار گرفت، آیت الله نجومی در سال ۱۳۰۷ در کرمانشاه به دنیا آمد و در سال ۱۳۸۸ دیده از جهان فرو بست و در باغ فردوس کرمانشاه به خاک سپرده شد.
Share/Save/Bookmark