توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 33988
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۶
طراحی پژوهشگران ایرانی؛
ساخت مدل سه بعدی قلب در ایران
پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت مدل نرم سه بعدی قلب برای کمک به تشخیص و درمان بیماری ها شدند.
ساخت مدل سه بعدی قلب در ایران
به گزارش خط نیوز ، آرزو ابریشمی موحد، پژوهشگر طرح و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در گرایش بیومکانیک، مدل های سه بعدی را راه حلی برای تعیین دقیق مشکلات اعضای بدن ذکر کرد و گفت: روش های کنونی تصویربرداری دو بعدی مانند سی تی اسکن یا ام آر آی دارای نقاط ضعف به ویژه در مشکلات و بیماری های پیچیده بافت های بدن هستند.



وی افزود: با پیشرفت فناوری انتظار می رود ساخت سه بعدی بافت ها به شیوه ای رایج برای تشخیص بهتر و تعیین روش و چگونگی عمل های جراحی و کوتاه کردن زمان آن تبدیل شود. ابریشمی موحد با بیان این که روش معمول در ساخت مدل های سه بعدی استفاده از دستگاه های پلی جت است، گفت: ما به علت در اختیار نداشتن این دستگاه، پس از طراحی و شبیه سازی یک قلب از تصاویر نمونه تهیه شده به وسیله دستگاه سی تی آن‍ژیو، از روش قالب سازی و تزریق سیلیکون برای ساخت نمونه نرم استفاده کردیم.


وی افزود: اهمیت این پژوهش در توسعه و مستند سازی روش ساخت مدل های سه بعدی به شمار می رود و راه را برای بهینه سازی و تولید مدل باز می کند.از آنجا که جراحی های قلب نوزادان به دلیل کوچک بودن ابعاد، بسیار پیچیده است، ساخت مدل سه بعدی جهت شبیه سازی جراحی و انتخاب تجهیزات با اندازه مناسب پیش از عمل جراحی در کاهش مدت زمان عمل و بهبود سریع تر بیمار بسیار موثر است.این طرح با راهنمایی دکتر فتورایی و نظارت دکتر هاشمی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.
Share/Save/Bookmark