توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21873
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۸
یادداشت جام جم
پاشنه آشیل نظام سلامت
بیماری های این بیمار هم یکی دو تا نیست، از بازار دارو گرفته تا بیمارستان های بی پول، ردپای این بیماری دیده می شود.
پاشنه آشیل نظام سلامت
وزارت بهداشت بیمار است. این حرف نه از سوی منتقدان که از سوی وزیر بهداشت اعلام شده است.

بیماری های این بیمار هم یکی دو تا نیست، از بازار دارو گرفته تا بیمارستان های بی پول، ردپای این بیماری دیده می شود.

هنوز یک ماه از تخصیص ارز دارو نگذشته است که بازهم بانک مرکزی ساز مخالف می زند و بیم آن می رود که طی روزهای اخیر، دوباره مشکل کمبود و گرانی برخی داروها به وضع سابقش بازگردد.

بیمارستان های دولتی هم که با وجود کمبود بودجه و طلب ۱۹۰۰ میلیاردی وصول نشده از بیمه ها، مجبورند با ریاضت اقتصادی، بیمار را پذیرش کنند و حتی به قول وزیر بهداشت، این روزها روسای بیمارستان ها به بقال و قصاب هم بدهکارند. اما جدای از همه این مشکلات، تعداد کارکنان درمانی کشور هم به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای روزافزون بیماران سراسر کشور نیست.

آن گونه که وزیر بهداشت گفته است، کمبود نیرو در بیمارستان ها قطعی است و بیمارستان ها بویژه در رابطه با نیروی پرستار، بسیار کمبود دارند.

حسن قاضی زاده هاشمی تاکید کرده که وزارت بهداشت حدود ۴۰۰ هزار پرسنل دارد، اما حدود ۶۰ هزار نفر از این ۴۰۰هزار پرسنل را معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قبول ندارد، زیرا بدون مجوز آنها، این پرسنل در حال فعالیت هستند و این موضوع به معنی آن است که حقوق این پرسنل باید از درآمد اختصاصی بیمارستان ها داده شود.

یعنی در حالی که بیمارستان ها از کمبود بودجه رنج می برند و با تاخیرهای طولانی، طلبشان را از بیمه ها وصول می کنند، اما در همین حال مجبورند از بودجه بیمارستان برای استخدام نیرو استفاده کنند.شیفت های طولانی، سختی کار و درآمدهای کم پرستاران هم باعث شده است که خود پرستاران هم رغبتی به کار در مراکز درمانی نداشته باشند و حتی بر اساس آمارها، دست کم بیش از ده هزار پرستار و ۳۰ هزار ماما به دلیل کم بودن درآمد، در مشاغل دیگری غیر از حرفه اصلی شان کار می کنند.

در حالی که کمبود نیروی درمان در بیمارستان ها و دیگر مراکز درمانی، به طور مستقیم بر کیفیت درمان بیماران هم اثر می گذارد، اما همواره نظام سلامت و درمان برای دولت های مختلف در اولویت نبوده است و به نظر می رسد تا وقتی که سیاست ها و بودجه های بخش سلامت با نیازهای واقعی بیماران متناسب نشود، بیماری وزارت بهداشت هم مداوا نخواهد شد.
Share/Save/Bookmark