توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67206
سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
وقتی همه ناراضی هستند!
صنعت خودروسازی اقدام انقلابی می‌خواهد/ مسئولان چه زمانی دست به کار می‌شوند؟
رهبر معظم انقلاب با انتقاد از کیفیت پایین محصولات خودروسازان ایرانی از اعتراض مردم به این رویه سخن گفتند و بدین ترتیب باید یک اقدام انقلابی در راستای تصحیح این روند معیوب صورت گیرد.
صنعت خودروسازی اقدام انقلابی می‌خواهد/ مسئولان چه زمانی دست به کار می‌شوند؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: صنعت خودروسازی در کشورمان به عنوان یکی از صنایع مهم شناخته می‌شود که با چالش‌های فراوانی روبروست. به واسطه عدم واردات خودرو خارجی و همچنین تحریم‌های ظالمانه به نوعی در کشور خودروسازان با انحصار فعالیت می‌کنند و مردم نیز مجبور هستند با هر کیفیتی که خودروهای ایرانی تولید می‌شوند آنرا خریداری و از آن استفاده کنند. این امر سبب شده که نه تنها صنعت خودروسازی در کشورمان رشد نکند، بلکه هر روز با قیمت بالاتر و کیفیت نازل‌تری در بازار عرضه شود و همچنین هیچ نوع خدمات خاصی به نام آپشن نیز عرضه توسط آنان ارائه نشود.

این درحالی است که خودروسازان مطرح جهان هر روز سعی می‌کنند با ارائه خدمتی جدید رفاه و امنیت بیشتری برای رانندگان این خودروها ایجاد کنند. این دست موارد با توجه به شرایط بازار و تحریم‌ها سبب شده تا قیمت خودروهایی مانند پراید که برای دهه‌های پیش هستند با رشد سرسام آوری روبرو شود و هر چند با جبر برخی سازمان‌ها این خودروها از خط تولید کنده و جدا شوند اما هنوز در بازار با قیمت‌های عجیب و غریب به فروش برسند.

مجموع این موارد سبب شده تا مردم از محصولات داخلی در صنعت خودرو ناراضی باشند. این نارضایتی حتی در مسئولان تراز اول نظام نیز دیده می‌شود.

اخیرا رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و کارآفرینان لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: «حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.»

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: « اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.»

با این حال رهبر معظم انقلاب به فضایی اشاره می‌کنند که خودروسازان به جای استفاده بهینه از آن و بالابردن سطح پیشرفت و کیفیت خود متاسفانه از آن استفاده نادرست کرده‌اند و این مسیر خودروسازی کشور را دچار خلل و عقب‌ماندگی شدیدی کرده است. درواقع این حمایت‌ها از صنعت خودروسازی به مانند پشتیبانی زیاد از یک کودک آنرا لوس و ناکارآمد به بار آورده است.

سئوالات مهمی در این باب مطرح می‌شود که چرا سازمان‌ها و نهادهای مسئول پیش از انتقاد رهبر معظم انقلاب به این موضوع وارد نشده‌اند تا جایی که ایشان به طور مستقیم نسبت به این موضوع گلایه کنند. سازمان‌هایی مانند استاندارد و وزارت صنعت و اداره راهنمایی و رانندگی و ... تا قوه‌های مجریه، مجلس و قوه قضائیه در این موارد باید ورود می‌کرده و برای منافع جمعی اقداماتی در راستای قرار گرفتن خودروسازان در مسیر درست انجام می‌دادند.

در این شرایط با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز به طور مستقیم به موضوع صنعت خودروسازی و کیفیت پایین آن ورود کرده‌اند، و یک مطالبه جدی در بدنه اجتماعی و مردم وجود دارد، فضا مهیا برای یک اقدام انقلابی در جهت ارتقای صنعت خودروسازی است. همواره این سئوال مطرح می‌شود کشوری که در صنایع مختلف از جمله دفاعی و موشکی تا این میزان پیشرفت کرده که ترس و واهمه دشمن را بوجود آورده است چرا در حوزه خودروسازی تا این میزان دچار عقب ماندگی شده است. سیستمی که در این حوزه طراحی و اجرا شده دارای چه اشکالاتی است که این وضعیت را به کشور تحمیل کرده است.

نگاهی به روند برخورد خودروسازان با انتقادات نشان می‌دهد که چندان در این عرصه برخورد جدی صورت نگرفته است. دپو و انبار کردن خودروهای نو به بهانه‌های مختلف به عنوان مثال کم داشتن برخی قطعات این خودروها در دولت قبل با برخورد مناسبی روبرو نشد و هر روز خودروسازان با گران تر کردن قیمت محصولات خود بیشتر بازار را دچار التهاب کردند. این درحالی است که افراد بسیاری تجربه خرید مستقیم خودرو از شرکت‌های ایرانی را دارند که متاسفانه خودروهایشان با مشکلات بعضا حاد روبرو بوده است و پاسخ و خدمات پس از فروش مناسبی هم دریافت نکردند.

خودروسازان با همه این تفاسیر عنوان می کنند که زیان انباشته دارند و از این موضوع نه به عنوان یک نقص بلکه به مثابه یک نیاز صحبت کرده و با مظلوم نمایی سعی می کنند شرایط غیرمساعد خود را به جامعه تحمیل کنند که تا به امروز نیز مردم چوب صنعت معیوب خودروسازی کشور را خورده‌اند. آنچه در این عرصه به هر شکل باید انجام بگیرد یک انقلاب در صنعت خودروسازی کشور است مسئولان ذی ربط باید با توجه به انتقاد رهبر معظم انقلاب و مطالبه مردمی با برنامه ریزی لازم و به طور ستادی و جهادی در راستای برطرف کردن مشکلات و راضی کردن مردم گام اساسی بردارند.
Share/Save/Bookmark