توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 13549
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۲۳
معیار های قرآنی کاندیدای ریاست جمهوری
دکتر حسن رحیم پور ازغدی
معیار های قرآنی کاندیدای ریاست جمهوری
دکتر رحیم‌پورازغدی، سخنران همایش جامعه قرآنی، بصیرت، رسالت‌ها و آسیب‌ها با اشاره به شیوه غلط و ناپسند در استفاده از آیات قرآن کریم گفت: برخی از قرآن و آیات آن استفاده ابزاری می‌کنند و برای تأمین منافع احزاب و گروه‌ها و خودشان از قرآن تفسیر به رأی می‌کنند و در تاریخ از این افراد بسیار دیده می‌شود که برخی آیات قرآن را نادیده می‌گیرند که توهین به قرآن و شعور دینی مردم است و در مباحث مختلف نظری، اجتماعی و سیاسی برای اهداف خود از قرآن استفاده می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از بزرگان در تاریخ وجود داشتند که آیاتی را از قرآن برجسته کردند و خود را به تجاهل زدند و در حوزه‌های مختلف فقه، اخلاقیات و دین به نفع خود از قرآن استفاده کردند.

رحیم‌پورازغدی عنوان کرد: اگر با قرآن برخورد سلیقه‌ای و گزینشی شود به نفع همه مردم آیه‌ای از قرآن کریم وجود دارد، حال آنکه باید در مقابل معانی و معارف قرآن جامع‌گرا عمل کرد و تسلیم در برابر آن بود و تفسیری که قرآن یقه انسان را می‌گیرد و نظر او را رد یا اصلاح می‌کند، نخوانیم و یا تفسیر به رأی کنیم، شایسته نیست.

وی ادامه داد: آیاتی در قرآن کریم نازل شده که مرد را در خانواده دیکتاتور مطلق معرفی می‌کند و یا خانواده را یک گروه فمنیستی و یا زن را انسانی بدون حقوق ترسیم می‌نماید. همچنین آیاتی انسان را دعوت به زهد، رفاه، راحتی و لذت زندگی می‌کند که اگر به طور جزیی نگاه شود می‌تواند به سود خیلی از افراد شود. همچنین آیاتی تأکید بر عقلانیت و یا در مقابل آن ناچیزگرفتن شعور انسانی دارد و یا برخی از آیات قرآن کریم توجه و تأکید بسیار به جمع و حضور گروهی دارد و یا آیاتی صددرصد به مضامین فردی توجه می‌کند که تمام این مطالب در کنار هم باید استفاده شود.

رحیم‌پورازغدی خاطرنشان کرد: اینکه می‌فرمایند برخی قرآن را تکه‌تکه می‌کنند و آن را تلاوت می‌نمایند از آسیب‌هایی است که باید از آن دوری کرد.

وی با اشاره به آفت بزرگ جامعه قرآنی و نگاه سکولاریسم در اجرای فعالیت‌های قرآنی تصریح کرد: تعریف سکولاریسم از نظر دینی مانند اینکه مسابقات قرآنی برگزار شود و از حافظان و قاریان و مفسران قرآن تجلیل به عمل آید و سبک زندگی، سیاست و مجلس کاری با قرآن نداشته باشد آفتی است که برای جامعه قرآنی خطرناک است. همچنین اینکه با هر سبکی زندگی کنیم و مسابقات قرآن را در جای خود برگزار کنیم، کافی است نگاهی سکولاریسم است.

رحیم‌پورازغدی خاطرنشان کرد: در هر جای دنیا با برگزاری جلسات قرآنی و تقدیر از فعالان این عرصه مخالفت صورت نمی‌پذیرد اما به محض دخالت آموزه‌های قرآنی با اهداف قدرت و ثروت در مقابل شما ایستادگی می‌کنند.

وی با اشاره به برخی از مصادیق تاریخی در نگاه مقدس‌مآبانه نسبت به قرآن گفت: جنگ صفین میان قرآن و بدون قرآن نبود بلکه عده‌ای مقدس‌مآب و نفهم قرآن را جدای سبک زندگی دیدند و فریب خوردند و کسانی که در مقابل حضرت علی (ع) ایستادند از حافظان قرآن بودند و امروز نباید تجلیل و زرق و برق مسابقات قرآن ما را فریب دهد و این‌طور شود که جامعه قرآنی تقدیر از حافظان و قاریان و اساتید قرآن کند و نه در مقابل چشم‌شان و به دست خودشان معارف والای دینی را نابود کنند.

رحیم‌پورازغدی تصریح کرد: نباید در مواجهه با قرآن برخورد گزینشی و ابزاری کرد. همچنین نگاه مقدس‌مآبانه و جدانمودن معارف قرآنی از سیاست، علوم اجتماعی و غیره را ترویج داد.

وی با بیان این مطلب که در جامعه ما تعریف حقیقی فعال قرآنی صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در عصر حاضر، فعال قرآنی کسی است که خوب قرآن بخواند و حافظ کلام‌الله مجید شود در حالی که کسی که عمل به آن می‌کند و مضامین آن را در میان مردم ترویج می‌دهد، فعال قرآنی نیست و می‌شود سیاستمداران غیرقرآنی داشت و جلسات قرآنی را هم به‌پا کرد که این جریان ضد دین و مضامین قرآن کریم است.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به برخی از ملاک‌های قرآنی برای دولتمردان و مسئولان جامعه با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: در حال حاضر هر کس که از خیابان فاطمی می‌گذرد اقدام به ثبت‌نام و نامزد‌شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌کند و اغلب افراد توجه ندارند که چه کار می‌کنند و نمی‌فهمند، اگر کسی قرآنی فکر کند تن او باید بلرزد که مسئولیت سنگین و سرنوشت میلیون‌ها انسان در دست او قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اگر کسی از اینکه به پست و مقام برسد آب از دهان‌اش جاری شود، قرآنی نیست و از نظر قرآن کریم حکومت او طاغوتی است و با توجه به اینکه عملا میلیاردها‌ پول بیت‌المال در دستان رییس‌جمهور قرار می‌گیرد و یک امضای او می‌تواند حقوق میلیون‌ها انسان را احیا کند یا نابود سازد و یا سخنرانی او از افراد صالح سلب آبرو کند، اگر کسی دین داشته باشد جرأت حضور در این عرصه را پیدا نمی‌کند.

رحیم‌پورازغدی با بیان این مطلب که همواره دو گروه خود را در عرصه مسئولیت و ریاست بر مردم قرار می‌دهند، تصریح کرد: از نظر قرآن و اهل بیت (ع) طاغوتیان و شهادت‌طلبان‌اند که اقدام به دستگیری سرنوشت مردم می‌کنند البته برخی افراد احمق هستند و تا آخر هم نمی‌فهمند که فرهنگ، روابط بین‌الملل و عزت ملت را به کجا می‌برند و تا پایان مسئولیت خود متوجه نمی‌شوند که چکار کرده‌اند.

وی با اشاره به برخی از ملاک‌های انتخاب مسئولان حکومتی از نظر قرآن اظهار کرد: یکی از آموزه‌های قرآن به مسلمانان توجه به عزت آنان از طرف مسئولان در مقابل مستکبران است و یا کسانی باید روی کار بیایند که بشارت ذلت ندهند و از حق مستضعفین دفاع و مسئله فقرا را فراموش نکنند.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مسئول قرآنی شجاع‌بودن، عدم ندای سازش با دشمنان، عدم دعوت به وهم ارزش‌ها و یا یکی به میخ کوبیدن یکی به در مخالف نفس قرآن کریم است. همچنین کسانی که دنبال اشرافی‌گری در سیاست خود هستند لیاقت حکومت در جامعه اسلامی را ندارند، فامیل‌بازی، باندبازی و تفسیر به رأی و عدم توجه به ارزش و حق و فداکردن حقیقت به بهانه پیشرفت کار خود و دوری از مشورت و شور با دیگران و احترام به فکر و سخن آنان از شاخصه‌های یک مسئول قرآنی نیست.

وی افزود: کسانی که فکر مستبد و دیکتاتوری دارند و مدیریت و امانت مسئولیت را از طرف خدا نمی‌دانند و مالکیت شخصی خود و حق فردی خود می‌دانند از حاکمان طاغوت هستند، کسی که می‌گوید ریاست جمهوری اسلامی به مدت ۴ سال برای من است، خائن بوده و کسی که لج‌بازی می‌کند و خود را محور قرار می‌دهد و در مقابل هرگونه انتقاد‌پذیری موضع می‌گیرد و با زیاد سخن گفتن توهم و اوهام را رواج می‌دهد، همچنین جزء اهل غرور بوده و افراط و تفریط در کارها انجام می‌دهد حکومت شرعی و قرآنی ندارد.

رحیم‌پورزازغدی با اشاره به عنصر ارتداد و لزوم دوری آن از سوی مسئولان عنوان کرد: در نگاه قرآن کریم مسئول حکومت اسلامی باید اهل بصیرت و تفکر بوده و این‌طور نباشد زمانی انقلابی عمل کند و در زمانی دیگر پشیمان شود که از نگاه قرآن این عمل به ارتداد نام برده شده است. همچنین یک مسئول باید ساده‌زیست باشد و در کنار توده‌های مردم قرار گیرد و به علم و تخصص افراد احترام بگذارد و کسانی که در کار خود صادق‌اند و خستگی‌ناپذیر به کار خود می‌پردازند از ملاک‌های شایسته یک مسئول حکومت اسلامی در مصادیق قرآن کریم است.

رحیم‌پورازغدی تصریح کرد: متأسفانه گروه‌هایی در کشور وجود دارد که به حکومت و دولت به عنوان فرصت شخصی، قبیله‌ای و باندی نگاه می‌کنند و گویی برای دست‌یابی به این جایگاه طغیان کرده، همچنین برخی یک نگاه سکولار و غیرالهی به دولت دارند و در عصر کنونی هر کدام از نامزدهای ریاست‌جمهوری اعلام کردند هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال فرهنگ و اخلاق مردم ندارند نگاه‌شان غیرقرآنی بوده و دولت مسئول شکم و شعور مردم است البته نباید از این نکته غافل شد که توجه به شعور مردم موجب تحقیر آنان نشود.

وی با اشاره به نگاه قرآن به دولت و نوع حکومت عنوان کرد: فلسفه نزول قرآن برای برقراری حکومت و ساماندهی روابط زندگی انسان‌هاست و کسی حق ندارد فرهنگ دینی مردم را پایمال کند و حق انتخاب را از آنان بگیرد، اصل ایمانی بر این است که انسان‌ها حق را بدون اکراه بپذیرند و سلب حق انتخاب از مردم به اسم دین خلاف قرآن است.

رحیم‌پورازغدی تصریح کرد: قرآن باور امنیت و سیاست مردم است و مسئولان باید بدانند که مسئولیت آنان مشروط به پایبندی به اصول اسلامی، قرآنی و انقلابی است و مردم نباید اجازه دهند تا هر وقت افراد دوست داشتند هر کاری انجام بدهند حتی اگر به آنان رأی داده باشند، در صورتی که این افراد به راه کج روند باید در مقابل آنان ایستادگی کرد.

وی با بیان این مطلب که برخی فکر می‌کنند تفاوت نظام جمهوری اسلامی با حکومت پهلوی در مدت‌زمان سلطنت است، اظهار کرد: برخی از افراد فکر می‌کنند حکومت در جمهوری اسلامی همان سلطنت پادشاهی زمان پهلوی است، فقط مدت آن سه چهار سال تقلیل یافته در حالی که اساس بنای حکومت جمهوری اسلامی بر احکام و اجرای مضامین قرآن و اسلام است.

وی با اشاره به مسئله قانون‌پذیری در نگاه قرآن و شاخصه‌های آن تصریح کرد: برخی می‌خواهند خدا و پیامبر را از هم جدا کنند، حال آنکه خدا در قرآن دستور می‌دهد اطاعت از خدا، رسول و اولی‌الامر آن پذیرفته است و امر پیامبری قابل تسری نیست و هر کس نمی‌تواند با این عنوان که پیامبر رسالت خود را در رساندن مضامین و احکام الهی انجام داده و از این پس خود او مستقیما با خدا در ارتباط خواهد بود، عمل کند و اگر در مسئله‌ای میان مسلمانان در جامعه اختلافی افتاد بر آنان است که به خدا و رسول او مراجعه کنند، البته نباید از این نکته غافل شد که مراجعه به خود خدا با اصل دعا تفاوت دارد.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به هدف دولت و حکومت اسلامی از نظر قرآن خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌ها در راستای منافع مردم و برقراری قسط و عدل و پرهیز از قدرت‌نمایی و قراردادن افراد بر اساس لیاقت‌شان و احیای روح نماز و معنویت در جامعه و پوشاندن شکاف اقتصادی و توزیع ثروت و قدرت در میان تمام اقشار جامعه و انباشته‌نشدن آن در میان یک گروه از مصادیق اهداف تشکیل یک حکومت اسلامی از نظر قرآن است.

رحیم‌پورازغدی عنوان کرد: مسئولان نباید ادبیات جدلی داشته باشند و همواره خود را تسلیم حق بدانند و به رشد معنوی و سیاسی مردم توجه کرده و هر کس که با آنان رفتار خوش داشته باشد و کاری به کار مسئولان نداشته باشد مورد تجلیل قرار گیرند گفتمان صحیح قرآنی نیست. همچنین مسئولان نباید شعار بدهند و عمل نکنند و هزینه‌ای برای آن پرداخت ننمایند و همواره دارای روحیه صبر و مقاومت و شجاعت در مقابل مستکبران پیشه کنند و در این خصوص ۵۶ آیه در قرآن کریم وجود دارد. همچنین اگر دولت‌ها و دولتمردان به عقل و عقلانیت مستضعفین کار نداشته باشند و وحدت جامعه را مطابق منافع شخصی بهم‌ زنند مشروعیت حکومت ندارند و یک مسئول از نگاه قرآن همواره به دور از تکبر بوده و بقیه را برده خود نمی‌داند و هر مسئول باید در برابر تمام اقدامات خود دلیل عقلی و شرعی داشته باشد و برای مردم توضیح دهد.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به لزوم عمل‌گرایی مسئولان از منظر قرآن کریم خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های دولتمردان توجه به اصالت عمل است و کیفیت خدمات‌رسانی بر کمیت آنان ارجحیت دارد، همچنین کارها باید همراه با اخلاص و به دور از ظاهرسازی باشد و اعتدال و میانه‌روی سرلوحه تمام امور شود.

وی افزود: دولتی که افراط و تفریط دارد مشروعیت در آن جایی نخواهد داشت و باید هر ارزشی را در جای خود و به اندازه خود توجه کند، برای مثال اگر بگویند دست‌کردن انگشتر عقیق و جهاد در راه خدا از ارزش‌های اسلامی است و کسی فقط به دنبال دست‌کردن انگشتر عقیق و رفتن به سفر حج و کربلا شود ارزش‌ها را در جای خود و به اندازه ندیده است.

وی عنوان کرد: مسئولان باید جبران خطا کنند و اگر اشتباهی در کار خود انجام دادند از مردم عذرخواهی کنند. همچنین آینده‌نگری از مهم‌ترین ملاک‌های یک مسئول حکومت اسلامی است و نباید افراد تا جلوی دماغ خود را ببینند و نسبت به حقوق جزئی مردم حساس باشند.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به دیگر ملاک‌های یک مسئول قرآنی تصریح کرد: یک دولتمرد قرآنی باید به عقل ابزاری، محاسبه‌گر و فناور احترام و توجه کند و از طرف مقابل نباید این‌طور باشد که فقط متوجه محاسبه شود و از تجربه و دین بگریزد و بگوید اعمال دینی در نماز جمعه بیان می‌شود، بگذارید دولت کار خود را انجام بدهد. همچنین یک مسئول باید در چینش نیروها و رده‌بندی ارزش‌ها دقیق عمل کند و از تنبلی و عمل‌گریزی و بی‌انضباطی پرهیز نماید.

وی افزود: مسئولانی که به دنبال کمک‌گرفتن از افراد ناصالح و خروج از مسیر صحیح هستند و در برابر حق تواضع ندارند از نظر قرآن ملاک شایستگی حکومت بر مردم را ندارند.

وی با اشاره به برخی از مصداق‌های عملی پیامبر اکرم (ص) در مواجهه با مردم خاطرنشان کرد: برخی مسئولان برای خود پروتکل خاص قایل‌اند، حال آنکه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در سلام‌کردن به کودکان پیشقدم بود و با دستان خود شیر می‌نوشید و از این کار ابا نداشت.

رحیم‌پوراغدی با اشاره به لزوم اجرای عدالت در جامعه خاطرنشان کرد: متأسفانه در زمان کنونی باب شده که کسی از مسئول دیگر پرونده‌ای مخفی نگاه می‌دارد و در زمان مناسب آن را مطرح می‌کند که در این صورت هر دوی آنان خاین‌اند و به دور از عدالت قرآنی و اسلامی است، سکوت در برابر فساد اقتصادی نظام را تضعیف نمی‌کند بلکه دزدان را به خاک می‌نشاند و نباید کاری کنیم که با پرونده‌سازی به درست یا غلط افکار عمومی به این نتیجه برسند که همه مردم دزد و خیانتکار هستند حال آنکه عدالت قرآنی و اسلامی سخت‌گیرانه بوده و دوست و رفیق و همفکر و هم‌عقیده نمی‌شناسد و در برابر همه یکسان عمل می‌کند.
منبع: خبرگزاری شبستان
Share/Save/Bookmark