توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 20749
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۹
توافق سریع در مقابل اعتماد‌سازی
حشمت الله فلاحت پیشه
مذاکراتی که در حاشیه نیویورک مقر سازمان ملل متحد توسط نمایندگان ایران و نماینده گروه ۵+۱ مطرح می‌شود مذاکرات مهم و اثر گذاری خواهد بود.
توافق سریع در مقابل اعتماد‌سازی
مذاکراتی که در حاشیه نیویورک مقر سازمان ملل متحد توسط نمایندگان ایران و نماینده گروه 5+1 مطرح می‌شود مذاکرات مهم و اثر گذاری خواهد بود. این مذاکرات از دو جنبه‌دنبال خواهد شد به دلیل حضور روحانی رئیس‌جمهور کشور در نیویورک ضمن اینکه وزیر خارجه در سطح وزارت خارجه و کارشناسان موضوع را پیش می‌برند این مذاکرات در سطح بالاتر نیز قابل پیگیری خواهد بود و از این رو احتمال زمینه‌های مثبت و توافق برای تعیین زمان مذاکرات اصلی بسیار زیاد خواهد بود.البته این توافقات هم به دو بخش تقسیم می‌شود یکی درخصوص دستور کار مذاکرات ممکن است توافقاتی صورت گیرد و دوم که مهم‌ترین مسئله برای ایران خواهد بود بحث توافق بر زمان‌بندی مذاکرات است چرا که بیش از این نمی‌توان زمان را در این زمینه از دست داد.
اکنون تاوان کشته شدن زمان درخصوص توافق نهایی در زمینه هسته‌ای را ایران پرداخت می‌کند و بر همین اساس با تداوم تحریم‌های ضد ایرانی فرصت‌های زیاد اقتصادی را در زمینه بین‌الملل از دست می‌دهد به همین منظور لازم است که زمان‌بندی درست و سریعی برای روند مذاکرات صورت گیرد.به اعتقاد من جمهوری اسلامی ایران در مقابل طرح ابتکاری طرف مقابل طرحی را ابداع خواهد کرد و در این نشست ارائه می‌کند. به عقیده من خواسته طرف مقابل از ایران این است که اعتماد‌سازی کند و باید گفت که شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را در این زمینه دارد. از طرفی به اعتقاد من خواسته ایران این است که طرف مقابل ابتدا حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته و سپس گام‌های عملی مشهودی را در این زمینه و در زمینه کاهش تحریم‌ها بردارد.شرایط کنونی بین‌المللی به گونه‌ای است که فضای روانی به نفع ایران است و اتهامات علیه ایران قابل طرح نخواهد بود.
ضمن اینکه دولت جدید تاکنون سعی کرده است از موضع‌گیری‌های مشکل‌ساز پرهیز کند و علائم مثبت زیادی را در زمینه دیپلماسی ارائه داده است که می‌تواند برای کشور راهگشا بوده و دست طرف مقابل را در بهانه جویی ببندد.بر همین اساس است که می‌گویم امکان توافق در این زمینه وجود دارد. ضمن آنکه فروکش کردن بحران در سوریه دست طرفین را باز گذاشته است تا مذاکرات روند خوبی داشته باشد. از اتفاقاتی که در سوریه رخ داد این تجربه حاصل دنیا شد که منطقه خاورمیانه تحمل بحران تازه‌ای را ندارد.البته لازم به ذکر است که واگذاری مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه پیام مثبتی بود که دولت جدید برای 5+1 داشت تا مذاکرات به صورت تخصصی‌تر پیگیری شود.در نهایت معتقدم که قطعا طرف مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی بر زمان‌بندی سریع مذاکرات تاکید کرده و طرف مقابل بر اعتماد‌سازی پافشاری می‌کند که فکر می‌کنم خواسته طرف مقابل مرتفع می‌شود چرا که جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف حکومتی در طول چند ماه اخیر اقداماتی را انجام داده است که پیام‌های مثبتی برای جامعه بین‌المللی در پی داشته و دست لابی‌گری‌های ضدایرانی را از این مذاکرات کوتاه کرده است.



سرمقاله تهران امروز/حشمت الله فلاحت پیشه
Share/Save/Bookmark