توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 68675
چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۸
استاندار کرمانشاه:
روند کند منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به صلاح کرمانشاه نیست
استاندار کرمانشاه با انتقاد جدی از عدم توجه مدیران استان به اولین جلسه شورای راهبردی منطقه آزاد قصرشیرین، گفت: روند کند ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین به صلاح کرمانشاه نیست.
روند کند منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به صلاح کرمانشاه نیست
بهمن امیری مقدم در اولین جلسه شورای راهبردی منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین که روز (هشتم آذر) برگزار شد، از عدم حضور مدیران دستگاه‌ها در اولین جلسه شورای راهبردی منطقه آزاد قصرشیرین به شدت انتقاد کرد.

وی به مدیران تذکر داد که حضور در این نشست را جدی بگیرند و ادامه داد: شان مدیران را حفظ می‌کنیم که به شیوه دیگری با آنها برخورد نکردیم.

استاندار کرمانشاه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را یکی از اولویت‌های مهم استان برشمرد و تاکید کرد: روند پیشرفت کار در این منطقه کند است.

امیری مقدم خواستار تسریع در روند اجرای کارهای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین شد و افزود: این روند کند به صلاح استان کرمانشاه با این وضعیت نرخ بیکاری نیست.

وی معتقد است، راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین هم تأثیر بسزایی در اشتغالزایی برای استان دارد و هم به رونق تعاملات بین‌المللی در مرزهای استان کمک می‌کند.

امیری مقدم تامین مالی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین خصوصا برای زیرساخت‌ها را بسیار مهم برشمرد و افزود: کار این منطقه با هفت میلیارد تومان اعتبار اولیه پیش نمی‌رود و لازم است مدیر اجرایی منطقه پیگیری جدی برای تامین مالی مورد نیاز برای راه‌اندازی اولیه منطقه را از تهران و همچنین منطقه معین پیگیری کند.

وی از دستگاه‌های خدمات‌رسان هم خواست برای تامین زیرساخت‌های اولیه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با دید بلندمدت و بیش از ظرفیت پای کار بیایند. خبرخصوصا در بحث برق که این منطقه شرایط مناسبی برای صادرات برق دارد.

استاندار کرمانشاه درباره تامین آب مورد نیاز منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز خاطرنشان کرد: باید صد میلیون مترمکعب آب در سال برای این منطقه از محل سامانه گرمسیری در نظر گرفته شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد تجاری قصرشیرین باید اولویت‌بندی مشخصی داشته باشیم، عنوان کرد: مشاور باید در کوتاهترین زمان ممکن تعیین شود و به محض تعیین مشاور، لازم است مشاور نشستی با اعضای اصلی شورای راهبردی داشته باشد که ذهنیت کاملی از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به دست بیاورد.

وی اظهار کرد: به علاوه لازم است دستگاه‌ها درباره چشم‌انداز این منطقه حداقل برای ۵۰ سال آینده اظهار نظر کرده و مباحث خود را با ما در میان بگذارند.

امیری مقدم همچنین بر لزوم تشکیل سه کمیته اقتصادی، عمرانی و امنیتی زیرمجموعه شورای راهبردی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین تاکید کرد.

بهزاد باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان بهترین فرصت توسعه برای کرمانشاه یاد کرد.

وی همچنین بر لزوم مشخص شدن منابع مالی برای اجرای زیرساخت‌های اولیه مورد نیاز منطقه تاکید کرد و گفت: نباید اجازه بدهیم به دلیل تاخیر در زیرساخت‌ها، از سایر مناطق ویژه عقب بمانیم.

باباخانی پیشنهاد داد در این منطقه یک زون فناوری نیز راه‌اندازی شود.

وی از عدم حضور مدیران استان در این نشست هم انتقاد کرد و افزود: این امر بیانگر آن است که اهمیت منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را درک نکرده اند.

حبیب‌الله وفایی ریس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه نیز منابعی که برای تامین زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در نظر گرفته شده را نگران کننده دانست و گفت: بر اساس قانون اجازه نداریم اعتبارات استانی را به زیرساخت‌های منطقه آزاد اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس قانون مناطق آزاد منابع مالی مشخص شده که عمدتا نیز درآمد هزینه‌ای است.

وفایی با بیان اینکه باید تکیه بر منابع عمومی خصوصا استانی برای اجرای زیرساخت‌های منطقه آزاد برداشته شود، یادآور شد: باید بر سرمایه بخش خصوصی تکیه کنیم و در کنار آن منابع دیگر نیز دیده شود.

در ادامه این نشست درباره تامین آب، برق، گاز و فراهم کردن راه دسترسی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بحث و تبادل نظر شد.
Share/Save/Bookmark