توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 20758
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۳
جدال متحدان قدیمی
در باب ناآرامی‌های دیروز افغانستان در کنار چالشها و اختلافات ایجاد شده میان القاعده و آمریکا در این کشور یک اصل اساسی مشاهده می‌شود و آن تاثیر تحولات سوریه بر حادثه دیروز می باشد.
جدال متحدان قدیمی
افغانستان دیروز شاهد درگیری‌های شدیدی بود که دهها کشته و زخمی برجای گذاشت. بر اساس گزارش‌های منتشره محور این درگیری‌ها حمله القاعده به کنسولگری آمریکا در هرات بوده است. هر چند که کنش و واکنش‌های موجود میان آمریکا و القاعده در افغانستان و حتی صحنه جهانی به امری طبیعی مبدل شده بگونه‌ای که آنها در مقاطعی در کنار یکدیگر قرار دارند و در مقاطعی به مقابله با یکدیگر می‌پردازند.
در باب ناآرامی‌های دیروز افغانستان در کنار چالشها و اختلافات ایجاد شده میان القاعده و آمریکا در این کشور یک اصل اساسی مشاهده می‌شود و آن تاثیر تحولات سوریه بر حادثه دیروز می باشد.در دو سال و نیم گذشته گروه‌های القاعده‌ای از سراسر جهان به امید دست یابی به قدرت و تاسیس به اصطلاح امارت اسلامی ، وارد سوریه شده و به خواست آمریکا به هر جنایتی دست زده‌اند.‌ دشمنان مقاومت در دو سال و نیم گذشته تمام برنامه‌ها و طرح‌های خود را بر این اصل استوار کرده‌اند که از القاعده و گروه‌های تروریستی به عنوان مهره‌ای برای نابودی سوریه بهره گیرند و در این راه با حمایت برخی کشورهای عربی، ترکیه و صهیونیست‌ها ، این گروه‌ها را راهی سوریه کرده‌اند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که تعامل میان القاعده و آمریکا ابعاد جدیدتری گرفت که دامنه آن از افغانستان و پاکستان راهی قلب خاورمیانه یعنی سوریه گردید.
در طول این مدت القاعده به نیابت از آمریکا هر جنایتی را در سوریه صورت داده بگونه‌ای که غرب تا حدودی توانست پشت نقاب القاعده پنهان و چنان وانمود سازد که سوریه درگیر جنگ مذهبی شده است.
هر چند که القاعده برای اجرای خواست آمریکا هر اقدامی صورت داده اما در نهایت آمریکا برای منافع خود آنها را قربانی ساخت. آمریکا مدعی اقدام نظامی علیه سوریه بود اما واکنش‌های جهانی نشان داد که این کشور گزینه‌ای جز شکست در برابر سوریه در پیش روی ندارد لذا با استقبال از طرح روسیه مبنی بر نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه تلاش کرد تا از باتلاق خود ساخته رهایی یابد.
آمریکا با این اقدام در حالی تلاش کرده تا هم چهره خود را به عنوان یک صلح طلب حفظ نماید و هم در سایه دیپلماسی به دنبال کسب منافع حداقلی باشد تا با دستان خالی از صحنه سوریه خارج نگردد. این رویکرد یک نتیجه به همراه داشته است و آن خیانت آمریکا به القاعده است که در انتظار حمله‌ آمریکا به سوریه بود. حمله‌ای که از یک سو بتواند سرنگونی نظام سوریه را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر حداقل تقویت موقعیت القاعده و گروه‌های تروریستی در برابر ارتش را رقم زند. عقب نشینی آمریکا در برابر اقتدار سوریه عملا این خواسته‌ها را نابود ساخت. بر این اساس می‌توان گفت که محور اصلی حمله به کنسولگری آمریکا در افغانستان نوعی انتقام گیری القاعده از آمریکا به دلیل خیانت و عقب‌گرد آمریکا از وعده‌های داده شده به القاعده در لوای اقدام نظامی علیه سوریه بوده است.
منبع: سیاست روز
Share/Save/Bookmark