توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67207
سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
خاتمی دیگر عملیات سیاسی ندارد، اما سخنرانی سیاسی چرا!
ماجرا روشن است. کار عملیاتی هزینه دارد، پای اعتبار و آبرو و نقد وسط می‌آید و حتی می‌تواند به شکست برسد، اما موضع‌گیری اغلب بی هزینه‌تر است.
خاتمی دیگر عملیات سیاسی ندارد، اما سخنرانی سیاسی چرا!
به گزارش خط نيوز به نقل از جوان، حدود ۱۰ روز پیش سیدمحمدرضا خاتمی، در میزگرد «سیاست خارجی و رابطه با امریکا» در کلاب هاوس، در مورد برادرش سید محمد خاتمی گفت که «آقای خاتمی به مقامات کشور و دوستانشان گفتند که دیگر وارد صحنه عملیاتی سیاست نخواهند شد.» این عبارت صراحتاً بر کناره‌گیری محمد خاتمی از امور سیاسی و از جمله فعالیت حزبی و انتخاباتی دلالت دارد. اما موضع‌گیری سیاسی او می‌تواند همچنان پابرجا باشد. چه آنکه طبق این قول، او فقط «صحنه عملیاتی» را رد کرده است و حرف زدن و سخن گفتن همچنان پابرجاست. ماجرا روشن است. کار عملیاتی هزینه دارد، پای اعتبار و آبرو و نقد وسط می‌آید و حتی می‌تواند به شکست برسد، اما موضع‌گیری اغلب بی هزینه‌تر است.

جالب این است که این خبر با انعکاسی که شاید انتظارش می‌رفت مواجه نشد و رسانه‌ها یا آن را نشنیدند یا بی اعتنا از کنارش گذشتند. روزنامه اعتماد، اما معتقد است که «با اینکه خبر مزبور بازتاب زیادی نداشت، برداشت‌ها و سؤالات متفاوتی پیرامون خبر یاد شده وجود دارد.» و بعد انتقاد می‌کند که چرا دفتر خاتمی توضیحی در این باره نداده یا خود او بیانیه‌ای صادر نکرده است و تأکید کرده که «مسلماً مردمی که دوبار با آرای بالا وی را بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند، حق دارند که دقیقا از موضوع و جزئیاتش اطلاع پیدا کنند». گرچه خود به این سؤال هم اذعان دارد که «آیا خاتمی دیگر نفس سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه را مقرون به نتیجه نمی‌داند؟»

روزنامه اعتماد البته با توجه به علقه به خاتمی به خود و مخاطبانش دلداری می‌دهد که خاتمی بی مسئولیت نیست: «مسلماً روش و منش آقای خاتمی با بی‌مسئولیتی و تنزه‌طلبی سازگار نیست و در هر شرایطی از یاری رساندن به آرمان‌های مردمی استنکاف نخواهد کرد، ولی ترک عرصه عملیاتی دارای معنای حداقلی مثل معرفی نکردن کاندیدا برای انواع انتخاباتی که در پیش است یا عدم تشکیل شورا‌های مشورتی و عدم حمایت از تصمیمات تشکل‌های اصلاح‌طلبانه دور از انتظار نیست.»

خاتمی از کاندیدایی در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ حمایت کرد که دولتی ناکارآمد را بر سرکار آورد. در انتخابات مجلس سال ۹۸ شکست خورد و انتخابات سال جاری هم شکست مضاعف برای او بود. او از اقبال مردم به خودش ناامید شده و طبعاً روحیه راحت طلبی او حکم می‌کند که دم از کناره‌گیری از عملیات سیاسی بزند.

روزنامه اعتماد در ادامه تلاش می‌کند برای این کناره‌گیری مقصر احتمالی بتراشد: «مسلماً شرایط عمومی کشور در تصمیم فوق دخالت دارد، ولی احتمالاً مجموع حوادث انتخابات ریاست جمهوری در این رویکرد جدید آقای خاتمی دخالت بیشتر داشته است. معلوم نیست چه شد که نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در روز‌های آخر متصل به رأی‌گیری چگونه به معنایی فرو ریخت و هر کس راه خود را در پیش گرفت و شکستی که همه انتظارش را داشتند بدتر و حیثیتی کرد؟ لذا بعید نیست که آقای خاتمی از آن نوع رفتار‌ها گله داشته باشد و بر این اساس دیگر مایل به مشارکت در صحنه‌های عملیاتی، چون چند انتخابات اخیر نباشد. با اینکه همیشه صبغه اخلاقی تصمیمات و عملکرد آقای خاتمی پررنگ‌تر از وجوه سیاسی آنهاست، ولی وی سیاستمداری نکته‌سنج هم است و احتمالاً از همین زاویه پی برده است که روش‌های مألوف اصلاح‌طلبان دیگر جواب نمی‌دهد و دلیلی ندارد که همچنان اعتبار رئیس‌جمهور اسبق هزینه شود و هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته باشد.»، اما این روزنامه نمی‌نویسد که همان نهاد هم نتیجه عملکرد خود خاتمی بود.
Share/Save/Bookmark