توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67703
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۸
واکنش قالیباف به سیل در کشور/ نامه انتقادی توکلی به رئیسی/ روایت رسانه عربی از جزئیات پیشنهاد بورل برای احیای برجام
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.
آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۹ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۷۲۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۲۹۸ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۹۹۸ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۷۸۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۲۷۰ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۸۱۲ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۸۶۲ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۱۰۴ هزار و ۷۲۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

مرگ ۶۹ تن و مفقودی ۴۵ نفر در سیل اخیر

نژاد جهانی، معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین آمارها از شمار جانباختگان سیل اخیر در نقاط مختلف کشور گفت: آخرین آمارهای ما حاکی از مرگ ۶۹ تن درپی وقوع سیل در نقاط مختلف کشور است که البته با توجه به ادامه عملیات جست‌وجو در برخی از نقاط احتمال افزایش جانباختگان وجود دارد که در این صورت تعداد اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه از میان ۶۹ نفر فوتی شش نفر تبعه کشور عراق هستند، گفت: همچنین طبق آخرین آمارها ۴۵ نفر مفقودند که سه نفرشان تبعه عراقی هستند و تلاش برای یافتن این افراد از سوی امدادگران هلال احمر، آتش‌نشانی و ... در حال انجام است.

معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور شمار مصدومان سیل در سراسر کشور را نیز ۳۹ مصدوم اعلام کرد و گفت: در میان این افراد، سه تبعه کشور عراق نیز حضور دارند. برابر پیگیری‌های انجام شده حال عمومی عمده مصدومان خوب بوده و برخی نیز از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

وی درباره خسارات ناشی از سیل نیز گفت: گزارش‌های اولیه از ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که دستکم ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیل‌های اخیر کشور دچار آسیب شده که از این تعداد۱۳ هزار واحد نیازمند تعمیر و هفت هزار واحد نیز نیازمند بازسازی کامل است.

همچنین مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ادامه عملیات امدادرسانی به دلیل وقوع سیلاب، در ۱۵ استان کشور خبرداده و به ایسنا گفته بود: که از ابتدای مردادماه تا امروز امدادگران هلال احمر به ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر که تحت تاثیر سیل در ۲۴ استان کشور قرار گرفته بودند، امدادرسانی کرده‌اند.

او گفته بود: از ابتدای مرداد ماه تا شب گذشته هشتم مرداد ماه در مجموع ۲۴ استان درگیر سیل و آبگرفتگی بودند که البته درحال حاضر این شرایط در ۱۵ استان همچنان ادامه دارد.

***

نامه انتقادی توکلی به رئیسی

​احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس جمهور نسبت به ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرد و آنرا خلاف عدالت و مطلوب اقشار خاصی از جامعه و بستر مفسده های دیگر برشمرد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «با این مصوبه و کشاندن رقابت کنکور به امتحانات نهایی سال دهم، یازدهم و دوازدهم، دانش آموزان برای کسب آموزش عالی، از سنین پایین تر به کیفیت آموزشی بهتر نیازمند می شوند که لازمه آن ورود به مدارس پولی و آموزشگاه های خصوصی است که اکثریت خانواده ها توان پرداخت هزینه های آن را ندارند.

از سوی دیگر، داوطلبان برای افزایش نمرات نهایی خود باید در امتحانات ترمیم معدل (ترمیم سوابق تحصیلی) شرکت کنند که این امتحانات نیز بار مالی بالایی به داوطلبان و خانواده های آنان تحمیل خواهد کرد. بنابراین با شیوع نمره گرایی و به تبع آن پرداخت هزینه از سوی خانواده های غنی و در مقابل آن، جاماندن خانواده های فقیر ، شاهد تعمیق بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی در جامعه خواهیم بود...

جناب آقای رئیسی لطفا به سخنگوی محترم دولت ماموریت دهید اگر پاسخی دارید به مردم اطلاع دهند تا همه این جور و ستم‌ها و مفسده‌ها را به پای دولت ننویسند.

جناب آقای رئیس جمهور! این وضعیت، تمام مبارزات ضد فقر را در کشور به باد میدهد. اقتصاد توسعه مهمترین ابزار برای حذف فقر و کاهش نابرابری را، بهبود تعلیم و یکسان سازی امکانات آموزشی برای همه مردم میداند. این مصوبه درست عکس این هدف را محقق میکند و چرخه پلید "افزایش فقر ↤ کاهش امکانات آموزشی ↤ افزایش فقر" را در پی دارد.

جناب آقای رئیس جمهور! با آثار پرورشی این فرایند چه می‌کنید؟ هر سال چندین بار اکثر دانش‌آموزان این کشور با شلاق مفسده‌ها و تبعیض‌های ناشی از فقر نواخته میشوند و حاکمیت پول از اول جوانی چهره کریه خود را به این دانش آموزان نشان میدهد. با این وصف انتظار دارید سرمایه اجتماعی و تفاهم ملی رشد کند؟ یا تهیدستان به سوی کینه‌ورزی و حسد اجتماعی سوق داده نشوند؟ حرمان ناشی از کارکرد پول و تقلب در فقرا و فخر فروشی اقلیت سرمست را چگونه درمان می‌کنید؟»

بیشتر بخوانید: انتقاد احمد توکلی از ابلاغ مصوبه کنکوری توسط رئیس جمهور

***

واکنش قالیباف به سیل در کشور

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نشست علنی امروز در نطق پیش از دستور گفت: در موضوع جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، نیازمند تاکید مجدد است که تمامی امکانات کشور برای رسیدگی فوری به مشکلات مردم به خصوص یافتن مفقودین و درمان مجروحان بسیج شود و جبران خسارت‌های وارد آمده به مردم در دستور کار نهادهای ذی ربط قرار گیرد. علاوه بر این باید توجه داشت که صرف رسیدگی مقطعی به مشکلات و علاج وقایع بعد از وقوع آنها، بدون شک کافی نیست؛ شهرداری‌ها موظف به ارائه گزارش مستمر در خصوص عملیات لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و مسیل‌ها هستند و باید به وظایف قانونی خود برای مدیریت حوادثی نظیر آنچه در هفته گذشته تجربه کردیم، عمل کنند؛ بخش قابل توجهی از این اتفاقات در صورت عمل به همین وظایف، قابل مدیریت است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: علاوه بر ضرورت تسریع در راه‌اندازی شبکه‌ ملی هشدار و پیش‌آگاهی از حوادث، نظام امداد و نجات کشور، وضعیت استقرار نیروها، تامین تجهیزات و آموزش‌های لازم نیز باید با توجه به تجارب موجود، به طور جدی متحول شود.

***

راه متفاوت رئیسی برای حل تحریم

ناصر ایمانی، فعال سیاسی در گفتگو با فردا درباره تغییر احتمالی نگاه رئیس‌جمهور نسبت به راهکار حل تحریم‌ها گفت: آقای رئیسی که سال گذشته آن صحبت ها را در آستانه انتخابات و پس از آن بیان کرد بنا بر این داشت که با راهکارهای دیپلماتیک متفاوت از دولت آقای روحانی بتواند مسئله تحریم های ناجوانمردانه را حل کند و تا الان هم در این خصوص اقداماتی را که به نظرشان می رسید، انجام دادند؛ منتها وقتی مشاهده می کند که عملا آمریکایی‌ها به وعده هایشان وفادار نیستند چه باید بکند و چه باید بگوید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: اگر این دولت مواضع آمریکایی ها را در مذاکرات بپذیرد به نقطه اول یعنی تسلیم شدن بر می گردیم که این مسئله را کشور بعد از این همه سال مقاومت نخواست بپذیرد و حتی مردم هم آن را نمی خواهند. اگر هم دولت مواضع آمریکایی ها را نپذیرد خوب باید از این نوع ادبیات استفاده کند که «چاره ای نداریم جز اینکه مقابل خواست آمریکایی ها مقاومت کنیم».

وی افزود: امروز همه ناظران بی طرف و حتی اروپا بر این باور هستند که آمریکا در موضوع مذاکرات کارشکنی می کند اما در مقابل ایران تعهداتش را انجام می دهد. در مجموع مسائل دیگر را کنار بگذاریم، تصور نمی کنم خیلی تغییر جدی در مواضع آقای رئیسی درباره تحریم ها به وجود آمده باشد.

***

روایت رسانه عربی از جزئیات پیشنهاد بورل برای احیای برجام

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع نزدیک به روند مذاکرات هسته ای غیر مستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و کشورهای عربی خلیج فارس جزئیاتی در خصوص پیشنهاد مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به تهران و واشنگتن منتشر کرد.

جوزپ بورل سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که پیش نویس جدیدی درخصوص برنامه هسته ای ایران ارائه داده و از طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات خواسته است که این پیش‌نویس را قبول کنند تا مانع بروز "بحران خطرناک" شوند.

منابع العربی الجدید ادعا کردند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی با جوزپ بورل ملاحظات ایران درخصوص این پیشنهاد را به وی ابلاغ کرده و گفته است که ایران به طور کلی مخالفت‌هایی با طرح دارد اما تاکنون به طور رسمی مخالفت خود را اعلام نکرده است.

این منابع می‌گویند: مسئولان ایرانی معتقدند که طرح اروپایی چیز مهم و بزرگی به پیش‌نویس توافقی که در مارس گذشته مطرح شده اضافه نمی کند و پیشنهاد کنونی به طور کافی سه مطالبه اصلی تهران را برآورده نمی‌کند.

این منابع درخصوص مطالبات تهران تاکید کردند که ایران خواهان گسترش چارچوب رفع تحریم ها، دادن ضمانت های کافی و همچنین اعلان آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر بستن پرونده تضمین های مربوط به اختلافات میان تهران و آژانس است؛ اختلافاتی که به سه سایت هسته ای ایران مربوط می شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این مدعی شده بود که ایران در آن ها فعالیت هسته ای اعلام نشده دارد.

منابع نزدیک به مذاکرات هسته ای اعلام کردند که پیشنهاد جدید بورل رفع تحریم های بخشی از موسسات و شرکت های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه همه آن ها را شامل می شود و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز متعهد می شود که دولتش به توافق احترام بگذارد.

***

واکنش جماران به ادعای شهادت امام خمینی

درپی انتشار شایعاتی در روزهای اخیر درباره نحوه رحلت امام خمینی (ره)، پایگاه خبری جماران، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با انتشار مطلبی این ادعاها را تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن، فردی که خود را محافظ امام خوانده است، ادعاهایی را در خصوص بیماری و رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی بیان کرده است؛ شایان ذکر است که این فرد جز دوره کوتاهی در ابتدای ورود امام به ایران در سال ۵۷، در بیت امام و حفاظت از ایشان نقشی نداشته است و ادعاهایی که مطرح شده نیز به هر انگیزه و علت که بیان شده، سراسر کذب و بی پایه است.

قرار است موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی درباره این موضوع در روزهای آینده بیانیه ای منتشر کند.

***

زاهدی وفا جدی ترین گزینه وزارت کار

انصاف نیوز نوشت: «آخرین خبرها از ستاد دولت حاکی از آن است که سرپرست فعلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد. محمدهادی زاهدی‌وفا اگر از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، هفتمین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از ادغام سه وزارتخانه کار و امور اجتماعی، وزارت تعاون و وزارت کار خواهد بود.

طی یک ماه اخیر، قطب‌های قدرت در درون دولت تلاش داشتند گزینه خود را بر صندلی صدرات یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور بنشانند اما همان‌طور که پیش‌تر هم گفته بودیم، وزارت تکرا تحت مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفت و از قراین چنین برمی‌آید که روند مذکور تداوم خواهد داشت.

در هفته‌های گذشته نام محمد عباسی، وزیر تعاون کابینه اول محمود احمدی‌نژاد و رئیس فعلی سازمان امور اجتماعی کشور هم به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت تکرا مطرح بود اما رایزنی‌های صورت‌گرفته درباره گرایش‌های سیاسی او، بختش برای پوشیدن دوباره ردای وزارت را کم‌رنگ کرده است.»

***

قدردانی اژه‌ای از تدابیر دولت برای بهبود وضعیت ترخیص کالا

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بر ساماندهی واردات از طریق تقویت نظام ثبت سفارش و بکارگیری سازوکارهایی برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات تاکید و تصمیماتی را در این زمینه مصوب کرد.

در این جلسه موضوع ایجاد انضباط در واردات از جمله الزام واردکنندگان به ثبت سفارش و جلوگیری از رسوب کالاها در گمرکات از طریق تعیین تکلیف اموال تملیکی کشور مطرح و مقرر شد برای بهبود وضعیت واردات، ضوابط و مقررات لازم در این زمینه تهیه و برای بررسی و تصویب به جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه شود.

در این نشست همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضائیه با اشاره به بازدید میدانی خود از گمرگات کشور، از اقدامات و تدابیر دولت که موجب بهبود وضعیت ترخیص کالا از بنادر و سرعت عمل در تعیین تکلیف اموال تملیکی شده است، قدردانی کرد.

***

نقش احزاب در انتخابات باید پررنگ شود

روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز در گفتگو با مهر، با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نباید معطل گذاشته شود و در آستانه انتخابات بعدی مطرح شود چرا که ممکن است بررسی این موضوع نزدیک ایام انتخابات شائبه‌هایی را به وجود بیاورد و گمان شود که نمایندگان مجلس می‌خواهند برای خودشان قانون تصویب کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نماینده مجلس شورای اسلامی باید هم به وظایف حوزه انتخابیه خود رسیدگی کند و هم نقش ملی داشته باشد. نماینده مجلس باید همواره ارتباط خود با مردم را حفظ کند و حلقه ارتباط نمایندگان با مردم نباید قطع شود.

متفکر آزاد با تاکید بر اینکه جایگاه احزاب باید در انتخابات پررنگ‌تر شود، گفت: نقش‌آفرینی احزاب برای ارائه برنامه‌های داوطلبان انتخابات مجلس و پاسخگویی در قبال عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است که حتماً باید در اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این موضوع نیز در نظر گرفته شود.

***

طرح شفافیت قوای سه‌گانه به زودی در صحن مطرح می‌شود

محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت و ایرادات شورای نگهبان نسبت به این طرح، گفت: موضوع شفافیت در کمیسیون امور داخلی و شوراها پیگیری شد و مسئولیت کارگروه این طرح هم با بنده بود، اکنون چیزی که آماده شد، به شورای نگهبان رفت، ایراداتی گرفت و آن ایرادات هم در کمیسیون برطرف شد. الان ما آن ایرادات را برطرف کردیم و به صحن مجلس فرستادیم که تصویب شود، اگر مجددا شورای نگهبان اشکالی نسبت به آن داشت، برطرف خواهیم کرد.

وی افزود: یک موضوعی درخصوص مجمع تشخیص مصلحت داشتیم که جلسات بررسی موارد اختلافی بین ما و شورای نگهبان، اطلاع‌رسانی شود که شورای نگهبان ایراد گرفته بود و نظر کمیسیون این بود که این به مجمع تشخیص برود و مجمع در این زمینه نظر بدهد. در واقع در این مساله ما بر مصوبه قبلی اصرار کردیم و این برای مجمع ارسال خواهد شد تا اعلام نظر شود. به نظر من این مساله حق طبیعی مجلس است و خب در این زمینه مجمع نظر خواهد داد که شفاف بشود یا خیر.

نماینده تهران در مجلس در ادامه عنوان کرد: بعد از رفع ایرادات فکر می‌کنم که خیلی به نقطه تصویب نهایی و اجرای آن نزدیک شدیم، انصافاً شورای نگهبان هم همکاری خوبی راجع به این موضوع با ما داشت. ما جلسات کارشناسی با مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان و حقوقدانان عضو شورای نگهبان داشتیم. گفت‌وگوهای ما خوب بود و دو طرف هم نظرشان بر این بود که همکاری و کمک کنند که این قانون تصویب شود، ما هم در مواردی که ایراد وجود داشت اصلاح کردیم و در مواردی هم که اصرار داشتیم مجددا آن را مصوب کردیم، در مجموع مسیر راضی‌کننده‌ای طی شده است.
Share/Save/Bookmark