توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 28553
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۶
سفر اردبیل و سه نکته
ناصرایمانی
سفر اردبیل و سه نکته
درباره اظهارات آقای رئیس جمهور در سفرچند روز پیش به استان اردبیل، سه نکته قابل واکاوی و دقت وجود دارد که بدان می پردازیم.

نکته اول: تاکید رئیس جمهور بر احترام به رای نمایندگان مجلس برای بر کناری وزیر علوم، در ایجاد فضای همدلی میان قوا و آرامش در جامعه بسیار موثر و مهم بود. علاوه بر آن، روحیه قانونگرائی – حتی اگر مطابق رای و سلیقه ما نباشد – را افزایش می دهد. در این مورد باید از مواضع رئیس جمهوری قدردانی شود.

نکته دوم: موضوع قدیمی و تکراری "مجری بودن قانون اساسی" مجدداً در این دولت هم کلید خورد. در دولت های آقایان خاتمی و احمدی نژاد هم، این اصل قانون اساسی که رئیس جمهور مجری قانون اساسی است، بسیار پیگیری شد و حتی گروهی برای این موضوع نیز توسط روسای جمهور تشکیل شد. کار به جایی رسید که روسای جمهوری قبل به قوه قضائیه و شورای نگهبان نیز تذکر قانون اساسی دادند! فقط مقام رهبری از تذکر قانون اساسی مصون ماند!

علیرغم اینکه نظر تفسیری شورای نگهبان قانون اساسی نیز استعلام شد و آن شورا تفسیر این اصل را منحصر به رعایت اصول قانون اساسی در قوه مجریه توسط رئیس جمهور دانستند، اما این قائله ختم نشد. گویا روسای جمهور برای نمایش نوعی " بسته بودن دستهایشان " و " مظلومیت دولت " ، نیاز به تمسک به این اصل قانون اساسی و تکرار تفسیر به رای آن دارند .به هر حال این دولت نیز به اسلاف خود پیوست و باردیگر شاهد تکرار نمایش های شانزده سال گذشته خواهیم بود.

نکته سوم: بدون شک، حجم انتقادات روسای جمهور قبل در یکسال اول مسئولیتشان از صدا و سیما، به اندازه این یک سال مسئولیت آقای دکتر روحانی نبوده است. آنها هم مستمراً از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به دلیل عدم پوشش فعالیت های دولت انتقاد می کردند. اما حداقل در یکسال اول خویشتن داری بیشتری نشان می دادند. آقای دکتر روحانی از همان روز اول، لبه تبغ انتقادات خود در جلسات خصوصی و عمومی را متوجه صدا و سیما و شخص رئیس آن نمودند که اوج آن در اظهارات سفر به اردبیل بود و صریحاً صدا و سیما را به نقض قانون اساسی هم متهم نمودند. البته بدلیل اینکه یک سال اول دولت جدید مقارن بااتمام ده ساله رئیس فعلی صدا و سیماست، شاید شائبه تاثیر گذاری دولت برای انتخاب رئیس بعدی سازمان به اذهان خطور کند اما روی سخن این مقاله، پرداختن به صحت و سقم نظر رئیس جمهور در انتقاد از صدا و سیما نیست. حتی نمی خواهیم ضعف تیم رسانه ای دولت در این رابطه را مورد ارزیابی قرار دهیم.

فرض می گیریم که تمام یا بخشی از انتقادات آقای دکتر روحانی صحیح باشد اما و اما در خصوص فراز دیگر فرمایشان ایشان در اردبیل، سخن بسیار است. ایشان فرمودند " چرا سازمان های بین المللی پول و بانک جهانی و رسانه های خارجی اعلام می کنند که چنین کاری (اقدامات دولت) در طول تاریخ ملت ها بی سابقه بوده ولی صدا و سیمای کشورمان همچنین کاری انجام نمی دهد "

آقای دکتر روحانی بسیار با تجربه تر از این هستند که بخواهیم دلیل تعاریف "رسانه های خارجی" از دولت جمهوری اسلامی را از ایشان سوال کنیم. آیا رسانه های خارجی وصندوق بین المللی پول از پیشرفت های نظام جمهوری اسلامی خشنود می شوند و آنرا تبلیغ می نمایند؟ و آیا بعکس از پس رفت های آن غمگین و نگران می شوند؟ اهداف آنها از تعریف و تمجیدها از این دولت بدلیل اقدامات مثبت دولت است و یا اهداف دیگری دارند. ایشان فرمودند صدا و سیما در عدم معرفی اقدامات دولت اهدافی دارد که به موقع برای مردم تبیین می کنند، خوب است اهداف رسانه های خارجی که برسر و صدا و سیمای جمهوری اسلامی کوبیده می شود هم توضیحاتی را بفرمایند. نمی خواهم به جمله معروف امام راحل اشاره کنم که هر گاه غربی ها از ما تعریف کردند باید به خودمان شک کنیم اما بدون تردید تعریف و انتقادات رسانه های غربی از پیشرفت های نظام با اهداف خاص سیاسی از قبیل ایجاد حاکمیت دو گانه در کشور صورت می گیرد که ذکاوت و تجربه دکتر روحانی بخوبی آنرا درک میکند.

منتقدین دولت حجت الاسلام روحانی طی یکسال گذشته، از حجم تبلیغات رسانه های غربی بنفع دولت ایشان اظهار تعجب نکردند و آنرا تفسیر به امر خاصی نکردند اما روا نیست که رئیس جمهور انقلابی ما هم برای اثبات فعالیت های مثبت دولتش به تعاریف آنها استناد نماید. 

Share/Save/Bookmark