توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67208
سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
جزئیات دیدارهای رئیس‌جمهور در سفر به قطر
در این سفر قراردادهایی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با حضور امیر قطر و آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران توسط وزرای ایرانی و قطری به امضا رسید.
جزئیات دیدارهای رئیس‌جمهور در سفر به قطر
به گزارش خط نيوز، دوشنبه (2 اسفند) آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران با دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد امیر قطر به این کشور سفر کرد.

در این سفر قراردادهایی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با حضور امیر قطر و آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران توسط وزرای ایرانی و قطری به امضا رسید.

*نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و قطر
ایران همواره همسایه‌ای صدیق و دوستی واقعی برای همه کشورهای منطقه بوده است
سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و امیرنشین قطر با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی و اعتقادی همواره زمینه‌ساز تقویت روابط دو ملت و دولت بوده است، گفت: سطح روابط تهران و دوحه باید در همه زمینه‌ها به خصوص اقتصادی و سیاسی ارتقا یابد.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: تعیین اهداف و زمان معین برای رسیدن به این اهداف، در مسیر گسترش تعاملات دوجانبه و پیگیری مجدانه این اهداف از سوی مسئولان مربوطه در دو کشور، به ویژه روسای کمیسیون‌های مشترک همکاری اقتصادی ایران و قطر، راهکار موثری برای ارتقای روابط دو کشور در همه زمینه ها خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان این که تقویت تعاملات دوجانبه ایران و قطر باید به همکاری‌های منطقه‌ای و نقش‌آفرینی بین‌المللی دو کشور نیز تسری یابد، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره همسایه‌ای صدیق و دوستی واقعی برای همه کشورهای منطقه و از جمله قطر بوده و بارزترین مصداق برای اثبات این ادعا، حمایت همیشگی ایران از حقوق ملت مظلوم فلسطین است.



دکتر رئیسی با یادآوری راهکار جمهوری اسلامی ایران برای حل مساله فلسطین با مشارکت آحاد مختلف ملت فلسطین اظهار داشت: اگر امت اسلامی متحد باشند، حقوق فلسطینیان استیفا خواهد شد و ظلم صهیونیست‌ها از بین خواهد رفت.

رئیس‌جمهور ضمن تقبیح تلاش برخی کشورها برای عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: گسترش حضور رژیم صهیونیستی در منطقه، به زیان همه کشورهاست چرا که این رژیم، ثبات و امنیت دیگر کشورها را در مسیر تامین منافع خود، تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این جلسه با اشاره به تاثیر همه‌گیری کرونا در برگزار نشدن نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در ۲ سال اخیر گفت: قطر مصمم است که روابط خود با ایران را بر بستر تعاملات تاریخی و ریشه‌دار دو ملت، در زمینه‌های مختلف گسترش دهد و دیگر اجازه نخواهیم داد هیچ مسئله‌ای از جمله همه‌گیری کرونا، مانع پیشبرد این هدف شود.

امیر قطر با بیان اینکه از وزرا و مقامات دو کشور می‌خواهیم که در جلسات خود برای توسعه روابط دو کشور به طور دقیق هدف‌گذاری کرده و درباره جزئیات و ارقام مورد نظر به توافق برسند، افزود: مسئولان اجرایی در ایران و قطر، در جلسات مشترک ضمن تعیین نصاب مشخص و قابل تحقق برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور، ملزومات رشد روابط دو کشور برای سال آینده را تعیین و برای تحقق آن تلاش مضاعفی داشته باشند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضع ثابت قطر در دفاع از حقوق ملت ایران در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تصریح کرد: قطر همواره تاکید داشته که گفت‌وگو تنها راه حل اختلافات میان کشورهاست. همچنین قطر معتقد است که دوام هر توافقی در گرو پایبندی و عمل به تعهدات از سوی همه طرف‌های توافق است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در ادامه دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین را از اولویت‌های سیاست خارجی قطر برشمرد و اظهار داشت: موضع ثابت قطر درباره فلسطین، همان موضع آزادی‌خواهان جهان است و اگر چه ما هم در این مسیر همانند جمهوری اسلامی ایران با فشارهایی مواجه شدیم، اما استقامت کردیم.

وی تاکید کرد: اگر چه تلاش‌های زیادی برای به فراموشی سپرده شدن حقوق فلسطینیان شده است، اما این موضوع همواره در اذهان جهانیان زنده خواهد ماند.



*دیدار با نخست وزیر قطر
توافقات خوبی در این سفر حاصل شده که باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند
سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار نخست وزیر قطر، روابط دو کشور را بسیار عمیق و برآمده از نزدیکی اعتقادی و قلبی دو ملت توصیف کرد و گفت: امروز مناسبات و تعاملات خوبی در عرصه‌های سیاسی‌، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین دو ملت وجود دارد اما این سطح از روابط متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه روابط خوب دو کشور می‌تواند به روابط سازنده منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود، افزود: ظرفیت‌های موجود در ایران و قطر به ویژه ظرفیت‌های عظیمی که در ایران وجود دارد، هنوز به شکل مناسب در راستای گسترش روابط فیمابین مورد استفاده قرار نگرفته است.

پیشنهاد تاسیس یک مرکز تجاری ایرانی در قطر
دکتر رئیسی با ارائه پیشنهاد تاسیس یک مرکز تجاری ایرانی در قطر برای معرفی ظرفیت‌های کشورمان به فعالان اقتصادی و تجاری قطری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز در عرصه‌های مختلف تولیدی، صنعتی، فناوری، نانو و بیوتکنولوژی و فعالیت‌های دانش‌بنیان دستاوردهای عظیمی دارد که می‌تواند در راستای ارتقای سطح تعاملات دوجانبه در اختیار نخبگان و فعالان اقتصادی و تجاری قطر قرار گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت ۶ شرکت ایرانی در زمینه ساخت واکسن کرونا که از این تعداد ۴ شرکت به شکل کاملا مستقل موفق به تولید واکسن کرونا شده‌اند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز خیل عظیمی از جوانان تحصیل‌کرده را تربیت کرده که توانمندی‌های بسیار خوبی در عرصه‌های فنی و مهندسی دارند و این ظرفیت می‌تواند زمینه‌ای برای گسترش همکاری‌های دو کشور باشد.

ایران موفق شده تحریم‌های تحمیلی را خنثی کند
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: ایران موفق شده با وجود تحریم‌ها و تهدیدهای گسترده، تحریم‌های تحمیلی را خنثی کرده و به رغم خواست دشمنان به پیشرفت‌های بسیار بزرگی دست یابد به شکلی که چندی قبل آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

رئیس جمهور یا اشاره به میزبانی جام‌جهانی فوتبال در کشور قطر، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد از سوی قطر است.

دکتر رئیسی افزود: در این سفر توافقات خوبی برای گسترش روابط دو کشور حاصل شده است و وزرای خود را مامور کرده‌ام که متفاوت از گذشته آنها را دنبال کنند تا نتایج آن را در عرصه اجرا و عمل و ارتقای سطح روابط دو کشور مشاهده کنیم. تسهیل رفت و آمد تجار و فعالان اقتصادی دو کشور مقدمه‌ای تاثیرگذار برای تحقق توافقات این سفر خواهد بود.

خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی نخست وزیر قطر نیز در این دیدار، سفر آیت‌الله رئیسی به قطر را تاریخی توصیف کرد و گفت: ظرفیت‌ها و افق‌های عظیم و بلندی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد و برگزاری مستمر و منظم جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی نقش موثری در بالفعل شدن این ظرفیت‌ها دارد.

نخست وزیر قطر همچنین با اشاره به علاقه وافر مردم ایران و قطر به فوتبال،‌ راهیابی تیم ملی فوتبال کشورمان به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ را تبریک گفت و اظهار داشت: ورزش یکی از بهترین زمینه‌ها برای تقویت تعاملات ملت‌ها فراتر از کیفیت روابط سیاسی دولت‌ها است.



* دیدار با نخست وزیر ترینیداد و توباگو
جمهوری اسلامی همواره حامی مطالبات استقلال‌طلبانه ملت‌های آمریکای لاتین بوده است
سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه در جریان سفر به قطر و در حاشیه ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز، در دیدار «کیت راولی» نخست وزیر ترینیداد و توباگو با اشاره به روحیه آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی ملت‌های منطقه آمریکا‌ی لاتین گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مطالبات آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه همه ملت‌های جهان در برابر ظلم کشورهای استکباری بوده است.

رئیس جمهور با ابراز علاقمندی کشورمان برای گسترش روابط با ترینیداد و توباگو به ویژه در عرصه بهره‌برداری از منابع نفت و گاز افزود: در دورانی که دشمن قصد داشت با تحریم و اعمال فشار صنعت نفت ایران را به تعطیلی بکشاند، وزارت نفت و فعالان بخش نفت و گاز ایران توانستند به رغم خواست دشمن به سطح بالایی از دانش و توانمندی‌های فنی دست یابند که حاصل آن بالندگی صنعت نفت و گاز کشورمان است.

دکتر رئیسی با ابراز آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل تجربیات خود با ترینیداد و توباگو اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوره فعالیت دولت سیزدهم برنامه ویژه‌ای برای گسترش روابط و تعاملات اقتصادی و سیاسی با همه کشورهای دنیا از جمله کشورهای منطقه آمریکای لاتین دارد و در همین راستا علاقمندیم سطح روابط خود با کشور شما را نیز ارتقا دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان نخست وزیر ترینیداد و توباگو مبنی بر تحت تاثیر قرار گرفتن تعاملات و همکاری‌های فنی و تجاری این کشور در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشورهای منطقه آمریکا لاتین تصریح کرد: این مساله گواه ظلم و استکبار آمریکا است که حتی شامل کشورهایی می‌شود که با آن روابط عادی دارند.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: تجربه ۴۳ ساله جمهوری اسلامی ثابت کرده است که هر کس در مقابل ظلم مقاومت و ایستادگی کند حتما می‌تواند حقوق خود را استیفا کند.

کیت راولی نخست وزیر ترینیداد و توباگو نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کشورش از حجم قابل توجهی از منابع هیدروکربونیک برخوردار است، گفت: ترینیداد و توباگو به دنبال آن است که همچون ونزوئلا و کوبا همکاری‌ها و روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهد.

کیت راولی افزود: ترینیداد و توباگو پس از استقلال از انگلستان، بر روی توسعه صنایع نفت و گاز خود تمرکز کرد و امروز شرکت‌های ملی نفت و گاز ما از توانمندی‌های خوبی برخوردار هستند، اما همچنان شرکت‌های بین‌المللی در صنایع نفت و گاز ما حضور موثری دارند.

وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم همکاری‌ها و شرکای اقتصادی خود را بیش از پیش متنوع کنیم، تصریح کرد: علاقمندیم تا از تجربیات و توانمندی‌های ایران در عرصه نفت و گاز بهره‌مند شویم.



* دیدار با ایرانیان مقیم قطر
اراده‌ای جدی برای گسترش مناسبات با ایران از سوی قطر وجود دارد
سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در دیدار ایرانیان مقیم قطر با بیان اینکه ارتباطات مردم کشورهای منطقه ریشه در اعتقادات، باورها و فرهنگ مشترک آنها دارد، گفت: تمدن و مدنیتی که به نام دین در این منطقه رقم خورده، ثروتی عظیمی است که همواره باید برای تقویت آن کوشید و اجازه نداد در عصر ارتباطات دیجیتالی مورد هجوم و بی‌توجهی قرار گیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این فرهنگ اصیل باید به نسل‌ها منتقل شود، افزود: فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی و آنچه مربوط به مردم منطقه است، از ورای مرزهای جغرافیایی ما را کنار هم قرار داده است. اگر چه به عنوان دولت موظف به صیانت از این فرهنگ هستیم، اما دولت یا رایزن های فرهنگی به تنهایی نمی‌توانند از عهده صیانت از این فرهنگ بربیایند، لذا همه دستگاه‌ها از جمله مدارس ایرانی خارج از کشور و همه آحاد ایرانیان خارج از کشور باید نسبت به این مسئله احساس مسئولیت کنند.

دکتر رئیسی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور نیز مانند ایرانیان داخل کشور دارای حقوقی هستند و دولت نسبت به آنها هم تکالیف و وظایفی دارد، اظهار داشت: همه ایرانیان خارج از کشور باید نسبت به حفظ رابطه خود با فرهنگ سرزمین مادری خود تلاش کنند و دستگاه‌های اداری کشور نیز موظف هستند که این رابطه را تسهیل کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور بهترین جا برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را ایران اسلامی می‌دانند، تصریح کرد: باید زمینه حضور و فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل مرزهای ایران بیش از پیش تسهیل شود. البته اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است که رفع موانع صدور مجوز‌های کسب و کار یکی از این اقدامات ارزنده است.

آیت‌الله رئیسی با دعوت از ایرانیان خارج از کشور که در بخش های اقتصادی فعال هستند برای حضور و فعالیت در کشورمان خاطرنشان کرد: همه موظف هستیم تلاش کنیم تا صادرات ایران افزایش یابد. امروز متاسفانه سهم ما در اقتصاد منطقه در جایگاه شایسته خود قرار ندارد، در حالی که تولیدات ایرانی در منطقه مورد توجه بوده و از استاندارد قابل قبول و قابل رقابتی با کشورهای مدعی برخوردار هستند.

رئیس جمهور ادامه داد: در مذاکرات با امیر قطر و در گفتگویی که با نخست وزیر این کشور داشتم، اراده‌ای جدی برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی وجود دارد لذا شما ایرانیان مقیم قطر می‌توانید در تحقق این اراده نقش بسیار موثری داشته باشید.

دکتر رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران به رغم اراده دشمنان در عرصه‌های مختلف و از جمله در عرصه‌هایی که تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشارها بود، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. همین پیشرفت‌ها باعث شده تا امروز مقامات آمریکا رسما اعتراف کنند که سیاست فشار حداکثری در برابر مقاومت حداکثری ملت ایران شکست مفتضحانه‌ای خورده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت سیزدهم ظرفیت‌های فراوان همکاری با همسایگان را محور توسعه روابط خارجی خود قرار داده است، افزود: در ماه‌های سپری شده از آغاز فعالیت دولت مردمی، در نتیجه تقویت ارتباطات با همسایگان حجم صادرات و مبادلات تجاری با بعضی کشورها تا سه برابر رشد کرده که این نشان می‌دهد در گذشته به این ظرفیت‌ها توجه کافی نمی‌شده است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه امروز فضای بسیار مناسب و مساعدی برای کار و تلاش در ایران فراهم است، اظهار داشت: این ظرفیت‌ها می‌تواند با همت شما ایرانیان عزیز که سرمایه‌های ایران در خارج از کشور هستید، بالفعل شود، لذا سعی کنید همواره ارتباط خودتان و فرزندان‌تان را با ایران حفظ و تقویت کنید.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تردید ندارم که آینده این کشور بسیار روشن و امیدوارکننده است، تصریح کرد: این حرف صرفا یک ادعا نیست، بنده کشور و ظرفیت‌های آن را می‌شناسم. به ویژه از وقتی که مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده گرفته‌ام، بیش از گذشته به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور امیدوار شده‌ام.



دیدار وزیر امور خارجه ونزوئلا
ملت مصمم برای ایستادگی در برابر سلطه طلبی ها بزرگترین سرمایه ایران و ونزوئلا است

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در حاشیه ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز در دیدار «فلیکس پلاسنسیا گونسالس» وزیر امورخارجه ونزوئلا با بیان اینکه یقین داریم ایستادگی و اتخاذ موضع محکم در مقابل سلطه‌طلبان و امپریالیسم حتما به پیروزی خواهد رسید، گفت:‌ یکی از مصادیق اثبات این مدعا ونزوئلا است که با وجود فشارهای شدید، اما با ایستادگی و به پشتوانه حمایت مردم با مقاومت و برنامه‌ریزی بر تحریم‌ها غلبه کرده و امروز شاهدیم که وضعیت در این کشور رو به بهبود است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها و تعاملات با ونزوئلا در زمینه‌های مختلف برنامه دارد، افزود: آمادگی داریم تا در تغییر شرایط اقتصادی ونزوئلا به نفع مردم در کنار این کشور باشیم. کشورهای منطقه آمریکای لاتین مثال بسیار خوبی از قطعی بودن پیروزی مقاومت ملت‌ها در برابر سلطه‌طلبی قدرت‌های جهانی است.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: کشورهایی مثل ونزوئلا و ایران، مهم‌تر از ذخایر نفت و گاز مردمی دارند که تصمیم گرفته‌اند در برابر زیاده‌خواهی‌ها مقاومت کنند و این بزرگترین سرمایه کشورهای ما است. ارتباط کشورهای ما با یکدیگر ارتباطی راهبردی است که باید با قوت دنبال شود و توافقات میان دو کشور هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ارتباط با کشورهای منطقه آمریکای لاتین در دولت سیزدهم متفاوت و به مراتب بهتر از گذشته برای رسیدن به افق‌های جدید همکاری دنبال می‌شود.

دکتر رئیسی بهبود مستمر وضعیت اقتصادی ونزوئلا را ثمره تلاش و مقاومت مردم این کشور دانست و گفت: آمریکا تصور می‌کرد که آمریکای لاتین حیاط خلوت زیاده‌خواهی‌های او خواهد بود، اما امروز بر خلاف تصورش کشورهای این منطقه تبدیل به یکی از بزرگترین موانع در برابر سلطه‌طلبی‌های آمریکا شده‌اند.

«فلیکس پلاسنسیا گونسالس» وزیر امورخارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کشورش با قوت در مسیر مبارزه با امپریالیسم آمریکا ایستاده است، اظهار داشت: آمریکا می‌خواهد همه کشورها تابع خواسته‌های او باشند، اما ملت ونزوئلا جلوی زیاده‌خواهی‌های او ایستاده و اجازه نخواهند داد آمریکا مانع ایفا نقش رهبری ونزوئلا در آزادی‌خواهی و حق‌طلبی ملت‌های منطقه آمریکای لاتین شود.

وزیر امور خارجه ونزوئلا بر علاقمندی کشورش برای تقویت بیش از پیش روابط با ایران تاکید کرد.

در این مراسم تفاهم نامه انتقال تکنولوژی و همکاری مشترک در زمینه نفت و گاز میان ایران و ونزوئلا در حضور آیت‌الله رئیسی از سوی وزیر نفت کشورمان و وزیر امور خارجه ونزوئلا به امضا رسید.
Share/Save/Bookmark